Ik heb er wat langer over gedaan. Ten eerste had ik het zakje vergeten mee te nemen van mijn werk. Hierna ben ik in mijn onervarenheid 5 shots bezig geweest om de maling in te draaien.
Ik vind het leuk dat ik de nummer 7 Light Roast Costa Rica mag beoordelen.
Alles tot nu toe gedaan op een Niche en mijn Strega.
Een paar dingen die me opvielen bij het openen van het zakje:
- Grappig kleine boontjes zitten er tussen. Maar de koffie heeft ook "normale" maat. Benieuwd of dat iets zegt over de kwaliteit van de groene bonen?
- Er komt niet perse veel aroma van de bonen af, niet in de zak en ook niet gemalen.
- Olifant in de kamer: ben ik de enige die dit wel een erg donkere "light" roast vindt? In onderstaande foto staan onder de "medium" Malabars van Koepoort, in het bakje nummer 7.
Shot 1: voor de Baseline de Niche op 9 laten staan. Doppio duurde echt 1:11. Shot was veel te zuur, meer als sensatie dan als smaak.
Shot 2: Niche grover naar 11. 47 seconden. Nog te fijn dus zuur en nog minder uit de koffie op de een of andere manier.
Shot 3: Niche op 12, 41 seconden. We gaan de goede kant op, de voor mij onaangename sensaties nemen af maar zijn nog steeds aanwezig.
Shot 4: Niche op 13, 22 seconden. Te ver dus,nu is alles te vlak. Geen negatieve zaken maar ook niets opvallend.
Shot 5: 12.5 maalstand. 26 seconden. Raak. Maar ik denk dat ik nu niet de bijzonderheden uit de koffie haal - als ze al aanwezig zijn. Ik heb het hoogste cijfer tot nu toe staan, een 6,5.
Shot 6: Met de Strega de puck op circa 6 bar gezet en door de hendel op te lichten maar vast te houden nog niet laten doorlopen - soort van lange pre-infusie. Shot loopt dan veel sneller door (15 seconden, niet getimed), maar ik proef direct meer zoetheid en minder bitters. Deze beviel me beter.
Met volgende shot deze methode eens proberen met weer een wat fijnere maling...
Algemeen: doordat de Strega altijd circa 60 gram water doorperst en ik geen zin heb om mijn lekbak vaak te legen vang ik deze standaard op in een doorzichtig kopje. RoosW omschreef deze "nageboorte" zeer treffend als Senseo en zo smaakt dit normaal ook. Voor deze koffie is het nakomende water meer donkere thee: deze koffie lijkt niet veel over te hebben na de eerste 36 grammen...
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™