Steeds vaker staat er een volautomatische espressomachine in de keuken ipv een portafilter machine. Gemak dient de mens. Maar wat vinden de koffie-vrienden en koffie-kenners van deze ontwikkeling?
Spreek je uit ervaring, dwz gebruik je zelf wel eens een automaat?
Welke automaat zou je het liefste in de keuken zien? Of moeten alle automaten de wereld uit?
Op internationale koffie-forums is dit een veelbesproken onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie mening.
Re: Volautomatische espresso/cappuccino ja of nee?
2Ik vind dat je met een handmatige espressomachine een betere espresso kunt maken dan met een volautomaat, mits:
-je koffie vers gemalen is en van den juiste maalgraad
-je de kennis in huis hebt om die lekkere espresso te bereiden
-je je machine goed schoon houdt
Als je niet aan bovenstaande voorwaarden kunt/wilt voldoen, omdat je er geen aardigheid in hebt en gewoon een lekkere koffie wilt drinken, is een volautomaat een beter alternatief. Je wordt dan namelijk echt niet blij van een filterdrager-machine.
De volautomaten van tegenwoordig zijn zo goed (de hogere klassen tenminste wel), dat je er een goede espresso uit kunt krijgen, als je de juiste bonen gebruikt.
Ook voor een volautomaat geldt: garbage in - garbage out (oftewel: doe je er rommel in, dan komt er rommel uit)
-je koffie vers gemalen is en van den juiste maalgraad
-je de kennis in huis hebt om die lekkere espresso te bereiden
-je je machine goed schoon houdt
Als je niet aan bovenstaande voorwaarden kunt/wilt voldoen, omdat je er geen aardigheid in hebt en gewoon een lekkere koffie wilt drinken, is een volautomaat een beter alternatief. Je wordt dan namelijk echt niet blij van een filterdrager-machine.
De volautomaten van tegenwoordig zijn zo goed (de hogere klassen tenminste wel), dat je er een goede espresso uit kunt krijgen, als je de juiste bonen gebruikt.
Ook voor een volautomaat geldt: garbage in - garbage out (oftewel: doe je er rommel in, dan komt er rommel uit)
3Helemaal met bovenstaande eens!
Als je er lol aan kunt bveleven, handmatige machine nemen!
Als je de paar handelingen van handmatig koffiezetten al veel werk vindt, vol-automaat !
Als je er lol aan kunt bveleven, handmatige machine nemen!
Als je de paar handelingen van handmatig koffiezetten al veel werk vindt, vol-automaat !
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper
4Zo zie ik dat ook ongeveer:
Semi-automaten zijn onder bepaalde voorwaarden beter.
Wordt aan een of meer van deze voorwaarden niet voldaan, dan is een vol-automaat beter.
Deze situatie kan van huisdeur tot huisdeur verschillen.
Maar waarom worden er meer en meer volautomaten verkocht?
Waarom is er geen volautomaat die beter koffie zet dan een semi-automaat?
Je zou zeggen, bij een volautomaat:
- resultaten zijn beter reproduceerbaar. Voordeel automatisering.
- sensoren maken een nauwkeurige bewaking van het proces mogelijk
- schaalvergroting maken dure technieken betaalbaarder.
Is het nou een gevoelskwestie of zijn semi-automaten echt beter dan volautomaten?
Semi-automaten zijn onder bepaalde voorwaarden beter.
Wordt aan een of meer van deze voorwaarden niet voldaan, dan is een vol-automaat beter.
Deze situatie kan van huisdeur tot huisdeur verschillen.
Maar waarom worden er meer en meer volautomaten verkocht?
Waarom is er geen volautomaat die beter koffie zet dan een semi-automaat?
Je zou zeggen, bij een volautomaat:
- resultaten zijn beter reproduceerbaar. Voordeel automatisering.
- sensoren maken een nauwkeurige bewaking van het proces mogelijk
- schaalvergroting maken dure technieken betaalbaarder.
Is het nou een gevoelskwestie of zijn semi-automaten echt beter dan volautomaten?
Er gaat niets boven morgen.
5Omdat bij een volautomaat het binnenwerk vaak van kunststof is, kan het lastig zijn de temperatuur van het water hoog te houden. Ook een filterdrager-machine kan hier last van hebben als je deze niet lang genoeg laat opwarmen (kennis en liefhebberij).
Melk opschuimen met een stoompijpje en een kannetje geeft in mijn ogen gewoon een mooier resultaat dan gebruik van een cappuccinatore. Maar ook hier geldt weer: je moet er wel zin in hebben.
Verder denk ik dat handwerk, mits door een vakman/vrouw, altijd een mooier resultaat geeft dan geautomatiseerd. Dit heeft te maken met de ziel die je er in legt. En dat proef je...
Melk opschuimen met een stoompijpje en een kannetje geeft in mijn ogen gewoon een mooier resultaat dan gebruik van een cappuccinatore. Maar ook hier geldt weer: je moet er wel zin in hebben.
Verder denk ik dat handwerk, mits door een vakman/vrouw, altijd een mooier resultaat geeft dan geautomatiseerd. Dit heeft te maken met de ziel die je er in legt. En dat proef je...
6Ongetwijfeld, maar ik zie ook dat in de meeste zaken weinig aandacht wordt besteedt aan het personeel die de koffie moet bereiden . Vele horeca ondernemers willen of kunnen gewoonweg niet voldoende aandacht geven aan de opleiding van hun personeel en geven dan de voorkeur aan een vol automaat. ( Ik woon aan de overkant van een horecazaak met een vol automaat en zie dat de technische dienst vaker in het café is dan ik , terwijl een zaak een straat verder een pistonmachine heeft en bijna nooit problemen heeft . ) . Alleen is het ook weer zo dat aan de overkant de koffie altijd hetzelfde is en in die andere zaak worden ze nerveus als ik een koffie kom drinken en zie ik dat ze extra hun best doen .NorthSeaGlass schreef: Verder denk ik dat handwerk, mits door een vakman/vrouw, altijd een mooier resultaat geeft dan geautomatiseerd. Dit heeft te maken met de ziel die je er in legt. En dat proef je...
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel
7Thuis heb ik een semi automatische koffiemachine van Gaggia. Ik gebruik alleen ESE servings. Op deze manier heb ik altijd snel en schoon een lekker bakje koffie/espresso. De beste espresso zet je echter met vers gemalen koffiebonen. Dit is echter veel werk en erg rommelig, maar soms wel leuk (in de vakantie als je tijd zat hebt!)
8Oke, vat ik een aantal argumenten samen die tegen automaten pleiten:
- temperatuur lager dan bij een semi-automaat
- kwaliteit melkschuim minder dan handmatig schuimen
- gevoeliger voor mechanische storingen
- charme van handwerk vervalt.
Vooralsnog zie ik voornamelijk argumenten tegen automaten.
- temperatuur lager dan bij een semi-automaat
- kwaliteit melkschuim minder dan handmatig schuimen
- gevoeliger voor mechanische storingen
- charme van handwerk vervalt.
Vooralsnog zie ik voornamelijk argumenten tegen automaten.
Er gaat niets boven morgen.
9Hèt grote argument voor volautomaten is natuurlijk: gemak. Maar met het handwerk van een pistonmachine en een goede losse molen kan je volgens mij beter inspelen op kleine variaties, het is veel fijnzinniger. Hoe oud zijn de bonen, welke bonen gebruik je, wat is het weer buiten (vochtigheid), wil je juist een iets hogere of een iets lagere temperatuur voor die specifieke boon (met een HX of DB), wil je een langere of een kortere extractie,... het zijn allemaal variabelen waar je handmatig beter op kan inspelen.
Laatst gewijzigd door Spironski op do 23 okt 2008, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Hoewel ik er geen ervaring mee heb; een volautomaat kan vast okay koffie maken, mits alles goed is ingesteld en de bonen vers zijn, maar een echte espresso, nee. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een machine dat beter kan dan een mens met liefde en passie voor espresso. Hetzelfde voor cappuccino.
Speedster | SuperJolly | et al.