Re: Wat drink je nu?

5441
Ch1mera1989 schreef: za 24 jan 2026, 08:22
Afbeelding
Deze is echt heerlijk. Orange Split van Sprout. Doet je denken aan de zoetheid van versgeperste sinaasappelsap met een hint van perzik. Hoe ik hem nu zet is full flow (12ml/s) tot 9 bar en daarna naar de pre-brew stand die ik afgesteld heb op 2ml/s tot yield. Hierdoor zakt de druk af af en eindigt de druk rond de 3 a 4 bar. 18gr in -> 45gr uit in 29s. Ultra burrs in de EG-1 en met de 58->49mm stamped stepdown basket van Sworks
Hoe ervaar jij de Ultra Burrs voor espresso?
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80

5442
Hk87 schreef: za 24 jan 2026, 10:46
Ch1mera1989 schreef: za 24 jan 2026, 08:22
Afbeelding
Deze is echt heerlijk. Orange Split van Sprout. Doet je denken aan de zoetheid van versgeperste sinaasappelsap met een hint van perzik. Hoe ik hem nu zet is full flow (12ml/s) tot 9 bar en daarna naar de pre-brew stand die ik afgesteld heb op 2ml/s tot yield. Hierdoor zakt de druk af af en eindigt de druk rond de 3 a 4 bar. 18gr in -> 45gr uit in 29s. Ultra burrs in de EG-1 en met de 58->49mm stamped stepdown basket van Sworks
Hoe ervaar jij de Ultra Burrs voor espresso?
Er wordt vaak gezegd dat ze heel erg lastig zijn met espresso en dat idee had ik ook met de Decent die ik hiervoor had. Toen was het meestal of choken of een gusher, maar met de Slayer gaat het helemaal prima, vooral met Slayer Shots. Ik merk dan niet veel verschil met de Core burrs die ik ook heb. Ze hebben minder fines en dat zorgt ervoor bij recepten zoals ik hierboven postte dat de druk snel afloopt bij het switchen naar de pre-brew stand, maar dat pakt nu goed uit. Vaker wel met lichte roasts. Ze zijn erg onthullend en dat werkt heel goed bij de echt goede bonen en gebruik ze zelf erg graag bij de lichtere roasts. Een nadeel is dat door het onthullende karakter ook de negatieve smaken naar voren komen. Zo vind ik zelf de Friedhats Blend een fijne boon die ik ook als mijn standaard koffie zie maar met de Ultra burrs komen er ook as smaken naar voren en met de Corr burrs totaal niet.
Slayer Espresso Single Group - Meticulous (soon-ish) - Flair Pro 2 - Hario V60/Switch - Aeropress - NextLevel Pulsar
Weber EG-1 V3 - 1Zpresso K-Ultra

5443
Nieuw jaar, nieuwe ronde en nieuwe kansen. Waar ik altijd zeer vertrouwd bij Hoofdkwartier bestel, nu toch ook even een paar andere branders testen.

De eerste is nu geweest, Sprout Coffee roasters. Hoorde erover via een vriend van me, en verrek, zie ik van een paar dagen terug ineens iemand anders hier op het forum ook posten over dit zaakje.

Geprobeerde smaken:

Mellow Fellow en Cheeky Choc Cherry.

Mellow Fellow doet zijn naam eer aan. Als espresso een zachte smaak, zoetig. Voor cappuccino is deze echter echt te soft en valt helemaal weg tegenover de melk - smaken. Zelfs wanneer ik richting Ristretto verhoudingen ga, valt deze in melk- dranken echt weg.

Cheeky Choc Cherry is daarentegen iets pittiger van smaak en ik proef de hinten die ze zelf benoemen ook goed terug. Ook in melk-dranken als cappuccino en Flat-White, mits stevig genoeg gezet (20 in, 38 uit) een lekkere smaak.

Wat voor mij persoonlijk tegenvalt is hoe licht deze koffie qua smaakprofiel is en het feit dat de bonen nagenoeg geen crema geven, wat ik ook probeer. Zelf hou ik juist wel van een lekker laagje zoet/bitter on top.

Daarnaast, weinig crema, is ook een hel om Latte Art een beetje leuk te maken haha.

Leuk om eens geprobeerd te hebben, maar kosten vs smaak is voor mij persoonlijk niet in balans bij Sprout.

Volgende om te proberen wordt er een die hier op het forum ook alom geprezen wordt: Little Roastery.

Cheers!
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *
Bijlagen

5445
Ze branden aan de lichte kant bij Sprout. Moet je maar net zin in hebben. Voor filter zal dat vast heel goed zijn maar espresso is een andere verhaal.

Momenteel twee verschillende koffie van de maand bij het hoofdkwartier, Papua New Guinea en Indonesië.

Hier al aan het kwijlen 😄
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80

5446
bobbee schreef: do 29 jan 2026, 21:49 Sprout vond ik wel erg goed van wat ik geprobeerd heb een tijd terug maar dat gaat dan over filterkoffie. Snap wel dat het voor espresso anders kan uitpakken.
Afbeelding
Jaa, ditzelfde zei die maat van me die ze aanraadde ook al. Zij pretenderen aparte brandprofielen te gebruiken voor Espresso en voor Filter .

Ik ben geen kenner op het gebied van branden (zeg maar gerust een leek) maar als ik mijn "Espresso-brandprofiel" bonen van de Mellow Fellow gebruik voor Chemex of V60, is de smaak echt wel gewoon goed.

Dus tja, wellicht dat hun manier van branden nu eenmaal meer geschikt is voor Filter? Of iig voor mijn smaak-voorkeur in de filter :mrgreen:

Anyhoe: ik geloof dat ik voor eind Februari ook nog wel "ff" terug zal komen bij de vrienden uit Amstelveen.

Die Februari koffie vd maand klinkt toch ook echt wel heel erg goed, haha
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

5447
DAK Mocha mousse

20g in en 46g uit in 28s

Beetje notig, niet scherp of fris maar ronde zure ondertoon, mondgevoel wel zacht - niet waterig. Geen bittertje.
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

5448
Vier dames op bezoek, een uit Triëste, een Spaanse, mijn echtgenote en een Waalse van 5 km uit Maastricht, laat me zeggen Limburg of Luik. Breien, o.a. voor babies. Carmen maakt prachtige quilts, Amerikaans erfgoed.
Ik ben lui geweest en heb bijna geen home-roast, moet dringend aan de slag slaan.
Door Santos Palace gebrande
- Brasil 55% en Ethiopië 45%, heerlijk vol met die Ethiopische terroirsmaak
- 100% Ethiopiê lichter van body, maar typisch iets grassig.
Espresso op Londinium 1 van 2014.