Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1251
gilleko B. schreef: vr 28 jul 2023, 10:49
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:
Afbeelding
🫨
Afbeelding

Afbeelding
Wel gek. Heb je het bakje met een enkele soort koffieboon geprobeerd? Ik heb ook wel zoiets gehad maar dat kwam door de boon.
Bobbee, had wat meer last van channeling. Was getriggered door jouw opmerking dat aard en karakter van een boon wellicht kan leiden tot grotere kans op channeling. Dit was eigenlijk nieuw voor mij, ik zocht het eigenlijk altijd enkel en alleen in de puck prep. Maar had wat last ondanks een goede puckprep. Heb nu zitten aanklooien met de prewetting mogelijkheid die de Linea Mini heeft. Eigenlijk hiervoor nooit gebruik van gemaakt. Dat heeft geleid tot aanmerkelijk minder c.q geen channeling. Dank voor je opbouwend en inzichtvergrotende opmerking. Ga nu verder klooien met tijdsduur prewetting daaropvolgende pauze.

Afbeelding
Puck screen helpt ook met verminderen van channeling. Zo'n simpele mesh van 1,7mm dik en 150 micron gaatjes via Ali werkt bij mij goed. Ik heb ook deze https://a.aliexpress.com/_EGr13sJ maar die smaakt bij mij soms wat zuurder.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

Re: Kalibreren van The Force Tamper

1252
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:
Afbeelding
🫨
Afbeelding

Afbeelding
Wel gek. Heb je het bakje met een enkele soort koffieboon geprobeerd? Ik heb ook wel zoiets gehad maar dat kwam door de boon.
Bobbee, had wat meer last van channeling. Was getriggered door jouw opmerking dat aard en karakter van een boon wellicht kan leiden tot grotere kans op channeling. Dit was eigenlijk nieuw voor mij, ik zocht het eigenlijk altijd enkel en alleen in de puck prep. Maar had wat last ondanks een goede puckprep. Heb nu zitten aanklooien met de prewetting mogelijkheid die de Linea Mini heeft. Eigenlijk hiervoor nooit gebruik van gemaakt. Dat heeft geleid tot aanmerkelijk minder c.q geen channeling. Dank voor je opbouwend en inzichtvergrotende opmerking. Ga nu verder klooien met tijdsduur prewetting daaropvolgende pauze.

Afbeelding

Mooi! En mooie functie op jouw Linea! Moet heerlijke espresso worden!

Ik heb net toch iets leuks gedaan wat ik nooit doe, dikke espresso die wat licht zelf gebrand is. Iets te wrang maar ik heb het verdund met zo'n 150ml water van zo'n 80c en die koffie is heerlijk nu!
Leuk om ook eens te proberen misschien.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1253

robinfcb schreef: Puck screen helpt ook met verminderen van channeling. Zo'n simpele mesh van 1,7mm dik en 150 micron gaatjes via Ali werkt bij mij goed. Ik heb ook deze https://a.aliexpress.com/_EGr13sJ maar die smaakt bij mij soms wat zuurder.
Ik heb daarvoor een andere optie namelijk een cirkelsnijder en goedkope koffiefilters (lidl) waar ik rondjes uit snij. Houdt de groep mooi schoon, zeker bij de pavoni.
Het doet bij niks met channeling en zeker niet als de boon zich door de branding oid lastig laat sturen, maar goed, dat kan ook weer per machine verschillen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1255
Ik maak ook wel eens gebruik van een meshfilter waar het Normcore logo staat opgedrukt. Gebruik leidt tot droge hele puck, een schoon filtermandje achterlatend. Igv 14 gr mandje leidt tijdens het brouwen dat het metalen filter tegen de schroef van de broeikop van de LM mini wordt gedrukt waardoor een een buts in het filter wordt gecreëerd. Dus bij toepassing filter een mandje aanwenden die voldoende ruimte tussen koffieoppervlak en onderzijde broeikop overlaat.
Afbeelding

Afbeelding

1258
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:
Afbeelding
🫨
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vooralsnog happy met deze preset.
Afbeelding

Afbeelding