Ik heb nogal iets vreemds en het is eigenlijk best wel frustrerend.
Ik heb altijd een naked portafilter gebruikt omdat ik het leerzaam vind om te kijken of mijn shotjes goed gaat en omdat ik het gewoon ook mooi vind hoe dat dan eruit ziet.
Ik had ergens een zakje bonen van 250 gram gehaald om te proberen en het viel me op dat ik uit deze bonen geen consistente goede shots uit kreeg.
De probleem was vreemde channeling en ik kreeg het niet goed met fijner of grover maling. Iets minder of juist wat meer doseren van alles geprobeerd maar die paar shotjes die in de buurt kwamen was in smaak ook zwak.
Te snel en onder extractie of te langzaam met channeling.
Ik was uiteindelijk blij na die 250 gram om weer even andere bonen te proberen want het ging gewoon niet.
Maar gek genoeg nu weer zelfde verhaal met weer hele andere bonen en ik snap het gewoon niet.
Smaakt ook weer flauw en geen body.
Ik zie door mijn naked duidelijk dat de shot door ongeveer de helft van de filterbak loopt met sporadisch stukjes waar het er niet doorheen komt. Dit had ik eerder nooit zo gezien.
Ergens gaat het dus mis want normaal loopt dat mooi over de hele filter gecentreerd het kopje in zoals het ook hoort.
Ik doe ook vreemd genoeg niks anders als wat ik altijd deed.
Doseer meestal 17 of 18 gram en heb altijd een vst bakje gebruikt. Deze ook ongeveer een week geleden ondergedompeld en schoongemaakt met spul dus ik denk niet dat het ergens vast gelopen zal zijn.
Als ik grover ga malen krijg ik onder extractie dat het te snel doorloopt.
Ga ik fijner krijg ik channeling.
Een beetje frustrerend omdat ik niet meer weet welke kant ik op moet.
Bonen zijn vers van Manhattan roasters dus het zal niet aan de kwaliteit liggen.
Ik wil even helemaal opnieuw beginnen maar ik heb eigenlijk geen idee wat er fout gaat.
Heeft iemand dit ook wel eens zo meegemaakt?