Re: Cormorant CR600

13
Tijd is voor mij ook een argument, maar het valt relatief mee. Ik besteed meer tijd aan koffiefora dan aan het branden.

Tegenwoordig brand ik ook altijd wel iets voor vrienden en dus meestal zo'n 3-4 kg per sessie. Het kost ongeveer een minuut of ~20 voor de brander opgewarmd is en in die tijd kun je alles klaarzetten en afwegen. Vervolgens brand ik 4-6 batches van ca. 750g en ca. 15 minuten per batch (incl. vullen/legen/opnieuw op temperatuur laten komen). Dan nog eventjes afkoelen, zakken vullen, sealen en opruimen.

Alles op het gemakkie kost het 1.5 a 2 uur om 4kg te branden. Daarmee kan ik vaak weer 2 vrienden blij maken en zelf een week of 3-4 vooruit. Je zou ook prima één kleine batch per week kunnen branden. Dan lukt het wel binnen ~40 minuten incl. opwarmen en opruimen :mrgreen:.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

14
Maar je hebt ook tijd nodig om je in het branden te verdiepen, en te begrijpen wat er gebeurt. En het maximale uit de boon (proberen) te halen.
Zonder nadenken een profiel afdraaien kost niet zoveel tijd inderdaad. Maar dat is niet de lol van het zelf branden.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

15
Ik vind het leuk en altijd een beetje spannend en tegelijk vind ik het heel fijn als ik genoeg voorraad heb en een dag of twee niks hoef te branden. Meer en/of vaker zou de lol eraf halen.

Doordat ik de nieuwste test-versies van Artisan mag uitproberen is dat ook een leuke afwisseling. Mijn brander is door alle aanpassingen dermate complex dat Marko kan denken "als het daar werkt dan zal het elders zeker ook wel functioneren" maar evengoed is het fijn als er niks nodig is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
@Manduca:
Ik moet inlezen etc, het branden blijft even lang of je nu gevorderd bent of beginner.
Daarna moet je analyseren met je geprint brandprofiel en wat je proeft.
De volgende keer doe je dan je klep iets eerder open en draai de temperatuur iets eerder terug.

Dat inlezen en analyseren houdt je van de straat en is toch leuk? ;)

17
Zeker leuk, maar ik heb al teveel hobbies waar ik te weinig tijd in steek, en bij één is het een potentieel safety issue.
Dus ik ga passen :)
(bovendien krijg ik ruzie met de vrouw met nog een apparaat waar ik geen ruimte voor heb)
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58