Re: De LONDINIUMs afdeling

821
gilleko B. schreef: za 12 aug 2023, 10:54 https://www.youtube.com/watch?v=2zwZr0mZ4Hw

Even voor mijn laag technisch koffiemasjien intellect. Een
pressostat zorgt voor bandbreedte (minimum/maximum) druk in de ketel. Welk effect heeft het wisselen van een pressostat op het resultaat van een bepaalde roast?
Je was er snel bij! Ik wachtte met posten tot de 4K versie was verwerkt door de mensen van de Youtube ;-)

Hogere boilerdruk geeft hogere extractietemperatuur en ook hogere druk waarbij de extractie begint in de machine van het type 'dipper'.

Het water uit de boiler maakt de zetgroep wat warmer, er stroomt wat heter water op de puck en door de hogere druk past er ook meer water in de zetgroep waar de lucht erboven wat meer kan worden samengedrukt zodat er meer water bij past. Daardoor is ook het 'shot volume' groter want als je de hefboom omhoog brengt is het 'aangrijpingspunt' waarop je de hefboom los kunt laten lager en op dat punt is de veer meer gespannen en dus de druk op de puck wat hoger.

Lichte branding kan wat meer 'op zijn donder' krijgen en daardoor lekker mals eruit komen terwijl donker gebrande bonen reeds heel wat hebben meegemaakt en dus al bij lagere druk/temp tot hun happy end komen in je kopje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

822
bobbee schreef: za 12 aug 2023, 11:02 Dit is best wel gehannes, zou een pid inbouwen niet een eenmalige upgrade kunnen zijn voor dit doel zoals dat ook in de Sylvia wordt ingebouwd?
Nee dat is een heilloze weg. Ik heb eens een kostbare intelligente PID gebouwd bij een Pavoni, dat was kansloos.

Wanneer men, wat nu in gang wordt gezet, het koppelstukje ook erbij kan bestellen, dan is het eruit en erin klikken van de p-stat naar keuze wel veel simpeler en je zou het ook kunnen doen door alleen het onder-dakje van de machine er even af te halen.

Maar vooral: verreweg de meeste gewoon goeie brandingen rondom medium kun je makkelijk gebruiken door aanpassing van maling, dosering, door slim de pre-infusie te doen en met de hefboom te spelen, iets afremmen of juist iets aanduwen etc.

Het is een 'handschrift' dat je ontwikkelt. Niet iedere huisgenoot kan jou nadoen zoals met de LR24 wel simpel is, maar je kunt er wel lekker veel mee variëren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

825
gilleko B. schreef: za 12 aug 2023, 11:12 Maar dat betekent dus dat er een, naar ik vermoed, een Mater, andere pressostat wordt ingebouwd waarbij een bandbreedte met een hogere druk kan worden geëffectueerd.
Er zit al zo'n kleine Mater p-stat in en die kun je dus makkelijk omwisselen met een andere. Je kunt ook met een dunne schroevendraaier de ene p-stat die erin zit steeds aanpassen aan de gewenste druk, maar dan gaat die wel eerder naar de vaantjes.

Dus als je af en toe radicaal wil wisselen tussen traditioneel donkere branding en hippe filterbranding voor dezelfde espressomachine, dan kun je een extra p-statje pakken voor die switch momenten.

830
cremalover schreef:
bobbee schreef: zo 20 aug 2023, 14:49 Dat is misschien toeval, of niet.
Alles kan. Geen idee.Ik heb er voor gekozen toen omdat ze heerlijk stil en compact zijn. Verder kosten ze zowat niks en zijn ze heel makkelijk te vervangen.
Eens!
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!