Alle machines die je koopt in Nederland komen uiteindelijk bij één van die twee vandaan. Heb een paar keer mailcontact gehad met ESW, die reageren vlot en vriendelijk. Laatste keer wou ik een service inplannen omdat mijn machine 1.5 jaar oud is, maar ze raadde aan om nog even te wachten. Eens per 2 jaar is vaak genoeg bij thuisgebruik gaven ze aan.
De prijzen zijn vastgesteld door La Marzocco. Ik meen uit mijn hoofd €130 excl. btw voor een kleine beurt. Dat is vergelijkbaar met andere merken. Daar komen dan mogelijk nog wat onderdelen bij zoals de 'vacuum breaker' a €30-40. Geen heel spannende dingen allemaal; sommige raden ook gewoon aan de LMLM te gebruiken tot je iets merkt en dan pas een service uit te laten voeren. Er kan niet iets *echt* kapot wat niet te servicen is. Zo lees je gebruikers die de machine gerust 5 jaar gebruiken voor ze hem een keer wegbrengen.
Uiteindelijk is het onder de motorkap ook gewoon een E61 groep en kun je dus ook hetzelfde onderhoud verwachten. Enkel de onderdelen zijn duurder en laat je beste uitvoeren door een LM service center.
Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?
252Even ter aanvulling zoals voor iedere machine geldt: zorg voor goed behandeld water middels een ontkalker en je weet alles voor een lang goedwerkende machine.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
Re: La Marzocco Linea Mini
253Ik heb gekozen voor Alleborgh. Gewoon omdat die het dichtste bij was voor mij.
Goede ervaring. Nemen rustig de tijd. Geen gezeur. Bijv. ombouw naar vaste wateraansluiting was geen probleem. Er zat nog een enkelwandige stoompijp op. Die werd ook kostenloos vervangen door de nieuwere dubbelwandige.
Hun advies was ook 2-jaarlijks onderhoud voor particulier gebruik en i.c.m. waterontharder.
Steeds vlot antwoord op email.
Goede ervaring. Nemen rustig de tijd. Geen gezeur. Bijv. ombouw naar vaste wateraansluiting was geen probleem. Er zat nog een enkelwandige stoompijp op. Die werd ook kostenloos vervangen door de nieuwere dubbelwandige.
Hun advies was ook 2-jaarlijks onderhoud voor particulier gebruik en i.c.m. waterontharder.
Steeds vlot antwoord op email.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
254Yep, ontkalkt water, douchescherm en binnenzijde broeikop schoonhouden, tijdig groepring vervangen, blindfilteren, heetwaterkraan elke dag gebruiken ivm verversing, luisteren naar ongebruikelijke sisjes, soms moet er dan wat aangedraaid worden. Dan kom je al een heel eind. Safetyvalve en antivacuumrelaese wordt aangeraden die na 2 jaar gebruik even na te kijken. Die 2 zijn bij LM niet goedkoop. Safetyvalves van LM (worden getest voordat ze verkocht worden) en het nieuwe antivacuumventiel zijn kostbaar. Dacht tussen de
€90 en €100 per stuk. Mijn machine nog niet voor een beurt weggeweest. Heb het al voor ruim 1,5 jaar in gebruik.
️
€90 en €100 per stuk. Mijn machine nog niet voor een beurt weggeweest. Heb het al voor ruim 1,5 jaar in gebruik.
️
255Ah oké helemaal top! Ik had ergens verwacht dat de prijzen voor onderhoud van een LM dubbel zo duur zouden zijn in vergelijking met een “gangbaar” e61 apparaat, maar dat is dus helemaal niet het geval. Dat is een aangename meevaller
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
256Jep. Heb een halfjaar terug een DVA waterfilter op een ongebruikte kraan in de bijkeuken gemonteerd. Daar tab ik nu mijn water uit. Werkt topbobbee schreef:Even ter aanvulling zoals voor iedere machine geldt: zorg voor goed behandeld water middels een ontkalker en je weet alles voor een lang goedwerkende machine.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
257Met name onderdelen zijn dubbel zo duur, maar daar heb je er niet zoveel van nodig. De eerste 5 jaar helemaal niet gok ik, misschien wat nieuwe ventielen en de genoemde vacuum breaker, maar dat kun je gewoon als regulier onderhoud zien.Rosanne schreef: zo 13 aug 2023, 14:16 Ah oké helemaal top! Ik had ergens verwacht dat de prijzen voor onderhoud van een LM dubbel zo duur zouden zijn in vergelijking met een “gangbaar” e61 apparaat, maar dat is dus helemaal niet het geval. Dat is een aangename meevaller
Als je er €100 per jaar voor aan de kant zet ben je er wel vermoed ik.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
258Huh?? Ik heb nog nooit een E61 groep gezien in/op een La Marzocco.Ypuh schreef: zo 13 aug 2023, 07:35 Uiteindelijk is het onder de motorkap ook gewoon een E61 groep en kun je dus ook hetzelfde onderhoud verwachten.
Micra&Ultra
259Ik denk dat er wat anders bedoeld wordt maar je hebt helemaal gelijk. Systeem van LM is totaal wat anders.NielsB schreef:Huh?? Ik heb nog nooit een E61 groep gezien in/op een La Marzocco.Ypuh schreef: zo 13 aug 2023, 07:35 Uiteindelijk is het onder de motorkap ook gewoon een E61 groep en kun je dus ook hetzelfde onderhoud verwachten.
️
260Volledig aangepast uiteraard met de geintegreerde boiler op de kop en elektronische bediening. Maar de werking en ontwerp van het binnenwerk verschillen niet zoveel van wat ik gelezen heb met een 'gewone' E61 groep. Het is mij niet bekend of ze ook onderdelen delen.
Redenen om toch naar een LM service center te gaan zijn toegang tot de specifieke onderdelen en dat de LMLM vrij compact/vol gebouwd zit. De paar tientjes die je bespaart door naar een universele monteur te gaan ben je waarschijnlijk weer kwijt aan de extra tijd die de monteur bezig is om uit te vogelen hoe het zit. De LM service is ook niet veel duurder, een onderhoudsbeurt voor een E61 machine bij CasaBarista kostte ook €135 ofzo excl. onderdelen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.