Re: La Marzocco Linea Mini

261
Nou het heeft wat voeten in de aarde gehad maar heb uiteindelijk de trekker overgehaald en na lang spuren voor een 2e hands machine heb ik toch een nieuwe gekocht. Reden was dat ex btw je op 200 tot 500 euro na een nieuwe hebt.

Maar ok. ik kom af van een Lelit bianca. Wat in de basis een mooi ding is maar mijn grootste frustratie was toch wel dat ik er lekkere koffie mee kan zetten. Maar het niet in de buurt kwam van dat uit de koffie bars waar ik graag kom (single estate, Man met bril, Dune enz) Veel geklooit met puck-prep, goede koffies. Molens geupgraden (nu mazzer mini met jolly schijven en een atom 75). Me water nu goed onthard met Lotus coffee water mineralen al me al werd het steeds beter. Maar ik miste wat.

Na jaartje of 3.5 met de Lelit gestoeid ook gewoon een tijd voor iets moois.
Nu heb ik vandaag 2 verschillende koffies gezet die ik met 2x afstellen al tot mega mooie resultaat kreeg. Diepe zoete smaken in de "Iron lion ethiopie" van Man met Bril en een mooie donkere chocolate met noten uit de toegankelijke blend (die we hier standaard gebruiken voor de cappu's van vrouwlief en bezoek, want ja die durven fruitig vaak niet aan)

Kortom had dit al 3 jaar eerder moeten doen en het onderstreept mijn gedachte. Want ik had ook gekeken naar
- Sanremo You
- Decent Espresso
- La Marzocco GS3 MP

Maar ben uiteindelijk gegaan voor geen gedoe.
Ik had veel puristen gesproken die mooi praten over flow, tempratuur, profile enz.
Maar als ik eens een praatje maakte met een barista zeiden ze allemaal. Nee we doen niets met flow of pressure profiling Teveel gedoe, duurt te lang en consistentie is dan een stuk lastiger. Dus hoewel de You mij het meest interesseerde van dit rijtje (vind de decent gewoon vooral heel lelijk) is het ook gewoon een hoop gedoe. Ik maak liever 10x een espresso op 80% van zijn potentie dan dat 1 op de 10 een god shot is terwijl de rest vaak onder de ondergrens zakt. Misschien kan iemand me eens ongelijk geven als ik de machines eens test maar voor nu sta ik versteld wat een verschil de machine dus toch maakt.

Heb nu beide machines naast elkaar en al moet ik bij de marzocco door zijn hogere druk en hogere flow rate fijner malen is de marzocco zoeter, gebalanceerder en dieper qua smaak daarnaast is het mondgevoel vele malen dikker. zelfs de mazzer die ik vaak een stuk wateriger vond.

De dingen die gepland staan.
- Binnen 2 weken komt er een walnut kit deze kant op met in het brede stuk waar de paddel zit een shot timer ingebouwd.
- Grafikus needle valve kit om toch wat pre-infusie controlle te geven
- Hogere voetjes zodat hij schoon te maken valt.
- Op termijn nog een acaia driptray want er past nu bijna niets onder.

Vraag of af of ik nog voor een 0.6 moet gaan. misschien is de flow juist de reden voor mijn positieve bevindingen. en is het met de needle valve kit niet nodig.

Dan nu nog de dingen die me opvallen.
- Vind de flowrate bijna agressief komt echt direct een puist water uit en zodra ik de paddle start heb ik binnen 2sec al de eerste drops in mn kopje. Heb hem nog niet met een naked filter getest maar kan me alleen maar voorstellen dat er wel wat sproeiers zijn.
- Melk schuimen is een dingetje. met een relatief klein kannetje zit het melk direct aan de muren. Misschien oefening maar toch maar eens zoeken of ik die druk wat lager kan zetten.

Tot zover wat bevindingen ;-)

Plaatje bij het praatje

263
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Ik heb wel wat geëxperimenteerd met de instellingen voor pre-wetting en pre-infusie via de app. Maar uiteindelijk dat weer uitgezet. Dus gewoon basic bevalt me momenteel het best. Ik besteed wél zorg aan de preparatie. Dus even goed wdt’en en vlak tampen. Het gaat keer op keer goed. Stomen gaat inderdaad erg snel als je een kleine melkkan gebruikt. Misschien wat experimenteren met een grotere pitcher. En de tip gewoon tot iets boven de bodem houden en rustig starten.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

265
Proficiat met die machine uit Florence. Je bent ook veel van plan ermee. Hoge poten is wel handig. Je kunt weliswaar onder de machine makkelijk het werkblad schoonmaken, maar dan moet het reservoir even eruit, die ik overigens aan de slang laat zitten. In een 350ml pitcher gaat retesnel, de draaikolk komt en blijft. Maar je kan de druk eenvoudig verlagen als je dat zou willen. Water gaat snel, dus reservoir snel bijvullen. Vast water is mooi, heb je gelijk pre-infusie mogelijkheid via de App.

266
Wauw heel mooi. Je hebt er ook een prachtige plek voor. Waar heb je hem gekocht? En als ik zo vrij mag zijn: voor hoeveel?

Ik heb stiekem ook een oogje op de La Marzocco, al blijft het bedrag me wel afschrikken. Ooit haal ik de trekker over als mijn portemonnee het toe laat

Heb je ook de micra overwogen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

268

yakneev schreef:Nou het heeft wat voeten in de aarde gehad maar heb uiteindelijk de trekker overgehaald en na lang spuren voor een 2e hands machine heb ik toch een nieuwe gekocht. Reden was dat ex btw je op 200 tot 500 euro na een nieuwe hebt.

Maar ok. ik kom af van een Lelit bianca. Wat in de basis een mooi ding is maar mijn grootste frustratie was toch wel dat ik er lekkere koffie mee kan zetten. Maar het niet in de buurt kwam van dat uit de koffie bars waar ik graag kom (single estate, Man met bril, Dune enz) Veel geklooit met puck-prep, goede koffies. Molens geupgraden (nu mazzer mini met jolly schijven en een atom 75). Me water nu goed onthard met Lotus coffee water mineralen al me al werd het steeds beter. Maar ik miste wat.

Na jaartje of 3.5 met de Lelit gestoeid ook gewoon een tijd voor iets moois.
Nu heb ik vandaag 2 verschillende koffies gezet die ik met 2x afstellen al tot mega mooie resultaat kreeg. Diepe zoete smaken in de "Iron lion ethiopie" van Man met Bril en een mooie donkere chocolate met noten uit de toegankelijke blend (die we hier standaard gebruiken voor de cappu's van vrouwlief en bezoek, want ja die durven fruitig vaak niet aan)

Kortom had dit al 3 jaar eerder moeten doen en het onderstreept mijn gedachte. Want ik had ook gekeken naar
- Sanremo You
- Decent Espresso
- La Marzocco GS3 MP

Maar ben uiteindelijk gegaan voor geen gedoe.
Ik had veel puristen gesproken die mooi praten over flow, tempratuur, profile enz.
Maar als ik eens een praatje maakte met een barista zeiden ze allemaal. Nee we doen niets met flow of pressure profiling Teveel gedoe, duurt te lang en consistentie is dan een stuk lastiger. Dus hoewel de You mij het meest interesseerde van dit rijtje (vind de decent gewoon vooral heel lelijk) is het ook gewoon een hoop gedoe. Ik maak liever 10x een espresso op 80% van zijn potentie dan dat 1 op de 10 een god shot is terwijl de rest vaak onder de ondergrens zakt. Misschien kan iemand me eens ongelijk geven als ik de machines eens test maar voor nu sta ik versteld wat een verschil de machine dus toch maakt.

Heb nu beide machines naast elkaar en al moet ik bij de marzocco door zijn hogere druk en hogere flow rate fijner malen is de marzocco zoeter, gebalanceerder en dieper qua smaak daarnaast is het mondgevoel vele malen dikker. zelfs de mazzer die ik vaak een stuk wateriger vond.

De dingen die gepland staan.
- Binnen 2 weken komt er een walnut kit deze kant op met in het brede stuk waar de paddel zit een shot timer ingebouwd.
- Grafikus needle valve kit om toch wat pre-infusie controlle te geven
- Hogere voetjes zodat hij schoon te maken valt.
- Op termijn nog een acaia driptray want er past nu bijna niets onder.

Vraag of af of ik nog voor een 0.6 moet gaan. misschien is de flow juist de reden voor mijn positieve bevindingen. en is het met de needle valve kit niet nodig.

Dan nu nog de dingen die me opvallen.
- Vind de flowrate bijna agressief komt echt direct een puist water uit en zodra ik de paddle start heb ik binnen 2sec al de eerste drops in mn kopje. Heb hem nog niet met een naked filter getest maar kan me alleen maar voorstellen dat er wel wat sproeiers zijn.
- Melk schuimen is een dingetje. met een relatief klein kannetje zit het melk direct aan de muren. Misschien oefening maar toch maar eens zoeken of ik die druk wat lager kan zetten.

Tot zover wat bevindingen ;-)
Dat klinkt als de stempel van de saturated grouphead die de smaak naar een ander niveau heeft getrokken. Heel veel plezier ermee!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

269
Mooie post!

De flow rate is inderdaad misschien wel iets te sterk. Ik heb de 0.6mm restrictor nog ergens nieuw in de la liggen, maar het verlagen van de druk naar 6.5 bar heeft mijn leven al een stuk aangenamer meer (minder/geen kans op channeling) zonder dat het de smaak negatief beinvloed. Dit is nog vrij eenvoudig zelf te doen; kap eraf en een halve of hele slag aan de pomp draaien. Voor de rest geen gedoe met pre-wetting enzo, dat maakt de extractie alleen maar onvoorspelbaarder.
Rosanne schreef: do 24 aug 2023, 23:23 Wauw heel mooi. Je hebt er ook een prachtige plek voor. Waar heb je hem gekocht? En als ik zo vrij mag zijn: voor hoeveel?
Nieuw zullen ze rond de €4.800-5.000 zitten. Tweedehands rond de €3.500 verwacht ik. De afgelopen 2 jaar zijn ze door prijsverhogingen een aardig stukje duurder geworden.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

270
yakneev schreef: do 24 aug 2023, 22:12 Thanks, ga er mee aan de slag.
Wat ik trouwens nog wel knullig vind van zo'n machine. Is dat het niet standaard komt met een pro touch steamwand. Nu zit het melk direct aangekoekt op die bloed-hete stoompijpje.

Iemand die al zelf een vervangen?
Dat is vreemd. Die van mij had ook geen pro-touch pijpje. Maar in de meeste advertenties staat die er wél bij genoemd.
Toen ik de verkoper daar op wees, zorgde hij ervoor dat die pro touch er op zat.
Ik zou daar even achteraan gaan.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.