Lichtgewicht handmaler voor op reis

1
Oké ik ben even benieuwd naar ervaringen / meningen. Tot nu toe altijd een Lido v2 als handmaler voor vakantie. Maar nu gaan we vliegen en wil ik iets lichters.

Nu kan ik in India een timemore bestellen omgerekend voor 65 euro. De c2. Die is met 500 gram bijna een kilo lichter dan de lido. En die hoeft op de heenreis dus niet in m’n tas en kan ik eventueel achterlaten bij familie.

Het idee is om er filterkoffie mee te gaan zetten. Espresso hoeft niet.

Alternatief is doorsparen voor commandante maar goed bijna 200 euro meer. Is het dat waard?? Natuurlijk is die z’n geld waard. Maar heeft er iemand ervaring met de c2? Ik krijg hier niet zoveel gevonden. Is het een oké kwaliteit of echt beter niet?

(Qua boontjes voor filter zit ik het liefst in de hoek van white label)

(Thuis gebruik ik eigenlijk altijd de niche en verder voor vakantie tevreden met de lido)
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe

Re: Lichtgewicht handmaler voor op reis

2
Bedenk je wel dat de goedkopere handmalers (100-150 euro) hooguit een matige filterkoffie geven. De duurdere zoals de Commandante doen het veel beter. De vraag is dus meer wat je zelf belangrijk vindt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

4
Als je het alleen op vakantie gaat gebruiken zou ik een C2 doen of een goedkopere variant van 1zpresso.

Duurdere modellen zijn dan toch weer zwaar, en dat ga je wel merken als je veel loopt. En als je het thuis je niche gebruikt zou ik vooral kijken naar gemak. Ik ben zelf gecharmeerd van het afstelmechanisme van 1zpresso.

Ik heb zelf een K-plus. Thuis merk ik daar heel goed het verschil met een oude hario handmolen. Op reis veel minder. Het feit dat ik vers gemalen koffie drinken is al zo fijn dat de kwaliteit van de handmaler er minder toe doet. Zaken als gewicht en maalsnelheid worden dan snel belangrijker. Op vakantie wil ik niet te veel bezig zijn met het maken van koffie, maar meer genieten van het moment en de mensen met wie je het drinkt.

De C2 is op basis van onderstaande recensie, ik heb alleen ervaringen met weegschalen van Timemore en die zijn allemaal heel goed. Recensies van deze website vind ik altijd goed en die is positief over de maler
https://coffeechronicler.com/timemore-c2-review/

Op marktplaats staat een 1zpresso JX-Pro, ik heb uit persoonlijke ervaring niets dan lof over dat merk maar deze dus niet zelf gebruikt.
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... -handmatig

5
Interessant bedankt voor de links! Zou voor 50-65 euro ook het proberen waard kunnen zijn. Zit nu ook te denken aan aeropress ipv v60. Want ik heb ook alleen een standaard waterkoker. En toch de commandante kijk ik al jaren naar dus die lonkt ook wel. Nog maar even dubben.

6
Aeropress zou ik sowieso doen, scheelt veel gedoe met schenken en het is veel lastiger een echt slecht kopje koffie te maken met een Aeropress. Tegenwoordig is er een XL versie waarmee makkelijk twee grote koppen zet.

Een C2 voor 50-60 euro klinkt echt prima. Je kan het altijd nog voor een soortgelijk bedrag doorverkopen. Volgens mij wil je de Commandante graag omdat het een Commandante is, en dat toch de gouden standaard voor handmalers was/is. Dan moet je nadenken of je daar een concessie op wilt doen, of dat de C40 zelfs na een C2 nog blijft lonken ;)

7
young spruce schreef: zo 12 nov 2023, 13:12 Aeropress zou ik sowieso doen, scheelt veel gedoe met schenken en het is veel lastiger een echt slecht kopje koffie te maken met een Aeropress. Tegenwoordig is er een XL versie waarmee makkelijk twee grote koppen zet.

Een C2 voor 50-60 euro klinkt echt prima. Je kan het altijd nog voor een soortgelijk bedrag doorverkopen. Volgens mij wil je de Commandante graag omdat het een Commandante is, en dat toch de gouden standaard voor handmalers was/is. Dan moet je nadenken of je daar een concessie op wilt doen, of dat de C40 zelfs na een C2 nog blijft lonken ;)
Inmiddels is Comandante wel voorbij gestreefd - qua prijs/kwaliteit-verhouding - door handmalers met onder meer een externe stelring.

Als je een budgetmaler zoekt zou ik voor een Timemore gaan, als je bang voor buck wil een Kingrinder K6, en als geld geen rol speelt een top-of-the-line 1zpresso.

Zelf heb ik de Jaffee J1 met 7core burr een paar maanden geleden gekocht https://a.aliexpress.com/_EHRwixx
Ik zocht een zo goedkoop mogelijke maler met hetzelfde maalwerk als de C40. Ik drink thuis bijna alleen espresso, dus voor die enkele keer dat ik Kalita Wave, V60 of Aeropress zet, of op reis ga, is dit helemaal prima. Een iets duurdere variant met externe stelring is de Jaffee J2S https://a.aliexpress.com/_EzxCm3F
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

8
Een Aeropress, Delter, Hario Switch of Gabi dripmaster A zou de zetmethode zijn die ik meeneem op vakantie.
De Comandante heb ik en die neem ik mee maar het glazen potje is altijd wel een ding geweest om mee te nemen, kan toch breken en is zwaar. Nu is er dan de plastic versie. Die koop ik nog weleens. De comandante is geen bijzonder ontwerp maar het gaat bij deze maler ook om het maalwerk wat ontzettend goed maalsel levert voor filterkoffie.
De Kinu had ik ook, ook voortreffelijke koffie mee gezet maar de comandante heeft mijn voorkeur. Andere handmalers heb ik niet gebruikt zoals de 1zpresso malers. Zit er in iedere 1zpresso een ander soort maalwerk? Ja de diameter maar ik bedoel de snede van het maalwerk? Is die anders pet maler met per maalwerk waarvoor ze gemaakt zijn zoals we kennen van SSP? Zo niet, waarom is de prijs dan hoger per model? En hoe goed presteert dan het maalwerk voor filterkoffie? MAW hoeveel fines creëert hun maalwerk want voor filterkoffie wil je niet teveel fines. Stel alle maalwerkjes van 1zpresso zijn hetzelfde dan zou je dus niet het duurste model hoeven te kopen voor goed maalsel.

Er is momenteel ook een maler die mijn aandacht trok met ghost burr platte schijven, en zelfs normale platte schijf, die ghost burr schijven schijnen geweldig te zijn voor filterkoffie. Zelf geen ervaring mee maar wellicht 1 om ook mee te nemen in jouw zoektocht.

https://amzn.eu/d/h0j88pR

https://a.aliexpress.com/_EI7Fauz

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

9
Een 1Zpresso JX zou je voor iets van €120 wel moeten hebben toch? Die doen naar mijn idee niet onder voor de Comandante, al heb ik ze niet 1-op-1 vergeleken en maar een paar bakjes mee gezet.

De 1Zpresso was in ieder geval prachtig gemaakt (volledig metaal) en liet weinig meer te wensen over. Voor espresso heb je dan nog de JX-Pro die extra fijnafstelling toevoegt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

10
robinfcb schreef:Kingrinder K6 staat bekend als de beste bang for buck handmaler. Voor ongeveer 100 euro op AliExpress te vinden (na aftrek 11.11 korting of andere kortingen zoals straks met Black Friday).
https://a.aliexpress.com/_EJ56jvT

Je kan op reddit voldoende vergelijkingen vinden met de C40.
Staat voor 100 euro op Amazon. Na wat reviews lezen en filmpjes bekijken lijkt me dit de beste optie. Iets meer dan de c2 maar als ik het dus goed lees ook echt beter maalsel. En het gaat toch maar om één of 2 kopjes per dag. Nu nog even aeropress/delter kiezen.