Re: Timemore Sculptor 064 en 078

881
Yespresso schreef: ma 04 dec 2023, 10:01 Van channeling heb ik geen last maar ik gebruik dan ook geen naked houder.
Hier klopt natuurlijk niks van. Het kan zijn dat je de meest waardeloze extractie en bakken channeling hebt alleen verberg je dat. Fouten in je prep zijn niet ineens weg als je ze verbergt. Een autoruit is ook niet ineens heel als je een stuk doek voor het kapotte raam plakt ;) .

Als je veel last hebt van channeling dan moet je aan je techniek werken want daar wordt je espresso alleen maar beter van. Je onkunde proberen te verdoezelen heeft dan totaal geen zin. Een naked doet namelijk heel goed zijn werk als je je techniek gewoon op orde hebt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

882
Wat klopt er niet aan? Ik heb er geen last van. :) Ik zet altijd 2 kopjes, eentje voor mij en mijn vriendin. En daarvoor gebruik ik de double sprout.

Maar wat ik bedoelde eigenlijk is dat ik het niet kan beoordelen of ik last van channeling heb. De koffie smaakt heerlijk en dat is wat telt. En puck prep doe ik en achteraf beoordeel ik de puck en zie ik geen tekenen van channeling. Jeetje, je moet hier wel opletten wat je zegt zeg 8-)

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

883
Yespresso schreef:Wat klopt er niet aan? Ik heb er geen last van. :) Ik zet altijd 2 kopjes, eentje voor mij en mijn vriendin. En daarvoor gebruik ik de double sprout.

Maar wat ik bedoelde eigenlijk is dat ik het niet kan beoordelen of ik last van channeling heb. De koffie smaakt heerlijk en dat is wat telt. En puck prep doe ik en achteraf beoordeel ik de puck en zie ik geen tekenen van channeling. Jeetje, je moet hier wel opletten wat je zegt zeg 8-)
[emoji1787] Dit is typerend voor Erik. Hij wilt altijd iedereen naar betere koffie helpen dus reageert altijd op punten die voor verbetering vatbaar zijn. Is dus enkel vanuit het oogpunt koffie en niet jou als persoon in het verdere leven. Ik zeg het maar even voordat iemand zich rot gaat voelen. Erik gaat zeg maar alleen voor het beste, minder is niet goed genoeg en zo doet iedereen dat op zijn eigen manier. Ik ben ook wat makkelijker maar het is wel leuk om te sparren met een koffie freak! [emoji16]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

884
Yespresso schreef: ma 04 dec 2023, 16:44Maar wat ik bedoelde eigenlijk is dat ik het niet kan beoordelen of ik last van channeling heb. De koffie smaakt heerlijk en dat is wat telt. En puck prep doe ik en achteraf beoordeel ik de puck en zie ik geen tekenen van channeling. Jeetje, je moet hier wel opletten wat je zegt zeg 8-)
Niet om je af te vallen maar om je op te leiden zoals het doel van een forum is. Je hebt jezelf overduidelijk wat dingen wijsgemaakt of aangeleerd die totaal niet kloppen en dus is het ook meer om te zorgen dat anderen dit niet over gaan nemen.

Iets verdoezelen door er wat voor te plakken (een spouted portafilter) laat een probleem niet verdwijnen. Het kan best zijn dat je gruwelijk channeling hebt alleen kan je het niet zien door je spouted portafilter. Als je mijn opmerking niet snapt dan weet je blijkbaar niet wat channeling is.

Je beweert nu namelijk 2 dingen die echt helemaal niet kloppen. Want ook je laatste opmerking klopt niks van aangezien je niks aan een puck kunt zien. Zoeken naar channeling in je puck is ongeveer hetzelfde als kijken in een glazen bol voor de toekomst ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

885
Wat heb ik mezelf aangeleerd dan dat overduidelijk niet goed is? De koffie smaakt echt heerlijk.

Ik verdoezel niets, ik zet gewoon 2 kopjes koffie. Knap van je dat je vanaf daar kunt zien of ik in mijn portafilter last van sproeiers heb.

Het forum is voor mij is om ervaringen te delen. Ik hoop dat de anderen daar wat aan hebben. Jij hoeft er niets mee. Misschien moet je je afvragen waarom anderen je goede bedoelingen moeten uitleggen 😀

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

886
Yespresso schreef: di 05 dec 2023, 09:09 De koffie smaakt echt heerlijk.
Knap van je dat je vanaf daar kunt zien of ik in mijn portafilter last van sproeiers heb.
Hoe kan het dan dat ik hier, op vele kilometers afstand, last heb van jouw sproeiers? Ik moest mijn handen onder koud water afspoelen, zo heet spetterde het!

:lol:
Yespresso schreef: di 05 dec 2023, 09:09 Het forum is voor mij is om ervaringen te delen. Ik hoop dat de anderen daar wat aan hebben. Jij hoeft er niets mee. Misschien moet je je afvragen waarom anderen je goede bedoelingen moeten uitleggen
Je moet het zo zien. Stel je een oude middelbare school voor met een amanuensis in het scheikunde lokaal die met stofjas aan voortdurend een aantal leerlingen op de kop zit omdat ze een Erlenmeyer kolf te hard neer hebben gezet, een stofbril zijn vergeten op te zetten. Je kunt zeggen wat moppert die maar later als je groot bent realiseer je je dat hij heeft voorkomen dat die Erlenmeyer brak en de bijtende vloeistof in je gezicht zou spetteren en je blind zou hebben gemaakt.

Maar Erik heeft wel een punt: als je geen naked portafilter hebt dan weet je niet of je sproeiers had en dan blijf je in het ongewisse over de vraag of het lekkerder zou hebben gekund.

Met een gesloten portafilter wet je niet wat je doet, en onwetendheid kan een verrukkelijke zorgeloosheid geven, dat is bekend en houd dat vooral vast als je wil, maar je bent hier op een forum om verder te komen in het leven, wijzer te worden, gelouterd te geraken, een verfijnde smaak te ontwikkelen toch?

Duss!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

887
Volgens mij gaat het er hier om dat de sculptor zonder seasoning nogal bekend staat om zure bakken door channeling. Nu kan ik misschien niet met zekerheid zeggen dat ik geen last heb van channeling maar mijn workflow is als volgt: ik maal de koffie en doe die vanuit de beker in de portafilter en doe er dan een doseerring omheen om morsen te voorkomen. Dan ga ik er flink met de hark doorheen, van grof beneden tot wat fijner aan de bovenkant. Vervolgens gebruik ik de umikot en ten slotte nog een leveller en dan de tamper. Als ik nog een grondigere prep kan doen dan leer ik hier graag. Want zelfs deze onwetende puber staat open om te leren en dat heb ik ook gedaan in het verleden, waarvoor dank! Je hebt me tot nu toe geleerd om het simpel te houden en dat de smaak is die telt ;) Ik zal zo eens de naked filter erop zetten.

Anyways, zo lang de koffie maar niet zuur is :D

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

888
De naked erbij pakken gaat iig voor de rust zorgen die we graag hebben met elkaar! Dank alvast. [emoji16] Het zal de smaak niet veel beïnvloeden denk ik als ik je puck prep zo zie. Cheers.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

889
Yespresso schreef: di 05 dec 2023, 10:13 Volgens mij gaat het er hier om dat de sculptor zonder seasoning nogal bekend staat om zure bakken door channeling. Nu kan ik misschien niet met zekerheid zeggen dat ik geen last heb van channeling maar mijn workflow is als volgt: ik maal de koffie en doe die vanuit de beker in de portafilter en doe er dan een doseerring omheen om morsen te voorkomen. Dan ga ik er flink met de hark doorheen, van grof beneden tot wat fijner aan de bovenkant. Vervolgens gebruik ik de umikot en ten slotte nog een leveller en dan de tamper. Als ik nog een grondigere prep kan doen dan leer ik hier graag. Want zelfs deze onwetende puber staat open om te leren en dat heb ik ook gedaan in het verleden, waarvoor dank! Je hebt me tot nu toe geleerd om het simpel te houden en dat de smaak is die telt ;) Ik zal zo eens de naked filter erop zetten.

Anyways, zo lang de koffie maar niet zuur is :D
Channeling wordt zoals het mij is geleerd meestal geassocieerd met een (plaatselijke) overextractie waarbij de smaak zowel zuur als bitter is. Als je shots echt alleen zuur zijn, dan duidt dat op onderextractie en is er misschien iets mis met je maalgraad (grover), dosis (hoger) of temperatuur (hoger). Grote mijnheren, corrigeer me als ik blunder?
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

890
Met de naked gelukkig geen channeling. Deze keer wel wat te snelle doorloop dus ik heb betere gehad. Wat me ook opviel voor de eerste keer was een klompje. Maar goed, met mijn puck prep routine icm de bonen die ik gebruik, ervaar ik geen channeling bij de 078s waar nog geen kilo bonen doorheen is gegaan. Fijne koffie vanaf de start.