Re: De LONDINIUMs afdeling

1231
PPP schreef: wo 27 dec 2023, 10:44 Resultaat: 16 gr 25-28 sec 30-31 ml uit. Wel hoog in zuur.
Die zurigheid is doorgaans een combinatie van de gebruikte bonen en een iets te lichte extractie. Aangezien je qua doorlooptijd al vrij okee zit, zou je kunnen proberen iets fijner en langer te malen (als je maler dat toestaat).

Re: De LONDINIUMs afdeling

1232
litemotiv schreef: zo 03 dec 2023, 18:10 Dat is snel! :D

Ik merk dat er (soms) wat lekkage begint te ontstaan rondom de piston, en soms ook rond de portafilter, dus ik denk aan alle rubbers in de "no-grease seal kit": https://londiniumespresso.com/store/ind ... duct_id=69

Is dat haalbaar denk je?
manduca schreef: zo 03 dec 2023, 18:05 Kan ik je wel helpen!

Welke rubbers wil je allemaal vervangen?
Vanmiddag even langs geweest (duurde even door feestdagen en virusjes). Maar de rubbers zijn wel op; dus binnenkort even goed in servicemodus gaan en de boel opentrekken, schoonmaken en rubbers vervangen. Gelukkig heb ik alles liggen.

Maar was gezellig :). Wordt vervolgd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: De LONDINIUMs afdeling

1233
manduca schreef: vr 29 dec 2023, 20:53 Vanmiddag even langs geweest (duurde even door feestdagen en virusjes). Maar de rubbers zijn wel op; dus binnenkort even goed in servicemodus gaan en de boel opentrekken, schoonmaken en rubbers vervangen. Gelukkig heb ik alles liggen.

Maar was gezellig :). Wordt vervolgd.

Ik ben blij dat ik het niet allemaal zelf hoef uit te vogelen want er komt nog wat bij kijken! Veel dank voor alle hulp dus. :D

Re: De LONDINIUMs afdeling

1238
ErikW schreef: wo 04 okt 2023, 12:01 Zo, na de aanvankelijk deceptie met de 1e rondjes Vectis, is alles nu in orde!
Het lag niet aan de ringen of het douchescherm, nergens vuil of te veel vet.
Alleen de achterste bout van de groep zat te los. Foutje bij de afleverbeurt . . . . Mag Reiss weten!
Nu die allemaal vast zitten spuit er zelfs geen water bij heel fijn malen.
Ik heb geprobeerd heel fijn te malen zodat de pre-infusie meer dan 1 minuut werd en ik 32 gr espresso in 39 seconden doorloop had.
Dat is best fijn en de groep was nog steeds dicht en nergens water of stoom.

Nu kan ik gewoon ontspannen met de Vectis aan de slag om te oefenen.
Lijkt me nu toch wel een hele fijne machine!! (Mag Reiss ook weten!)
Nieuwe Vectis eigenaar Patrick heeft nu hetzelfde euvel en ik zocht even in de geschiedenis van deze thread tot ik deze oplossing terugvond.

Hopelijk werkt het ook bij Patrick vlot!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: De LONDINIUMs afdeling

1239
fransg schreef:
ErikW schreef: wo 04 okt 2023, 12:01 Zo, na de aanvankelijk deceptie met de 1e rondjes Vectis, is alles nu in orde!
Het lag niet aan de ringen of het douchescherm, nergens vuil of te veel vet.
Alleen de achterste bout van de groep zat te los. Foutje bij de afleverbeurt . . . . Mag Reiss weten!
Nu die allemaal vast zitten spuit er zelfs geen water bij heel fijn malen.
Ik heb geprobeerd heel fijn te malen zodat de pre-infusie meer dan 1 minuut werd en ik 32 gr espresso in 39 seconden doorloop had.
Dat is best fijn en de groep was nog steeds dicht en nergens water of stoom.

Nu kan ik gewoon ontspannen met de Vectis aan de slag om te oefenen.
Lijkt me nu toch wel een hele fijne machine!! (Mag Reiss ook weten!)
Nieuwe Vectis eigenaar Patrick heeft nu hetzelfde euvel en ik zocht even in de geschiedenis van deze thread tot ik deze oplossing terugvond.

Hopelijk werkt het ook bij Patrick vlot!
Hi Frans, bedankt voor het delen. Heb ze gecheckt. Zitten prima vast. Ik kom wel naar Amsterdam. Volgens mij is het de cylinderwand daar zitten een tweetal beschadigingen in.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bijlagen

Re: De LONDINIUMs afdeling

1240
Afgelopen zaterdag bij @litemotiv langs geweest. We hadden maar krap twee uurtjes, dus het besluit was genomen om er voor nu gewone grease-seals in te stoppen. Dit scheelde veel poetswerk, en ik had ze nog liggen. En dan kon hij tenminste ook weer snel aan de koffie.

Ik voelde druk om foto's te maken, dus bij deze. De kwaliteit is verre van het niveau van @fransg, maar je kan niet alles hebben. Het is een leuke, maar kleine, studio, dus veel ruimte om te werken en goed te fotograferen was er ook niet.

1. Alle tools in de aanslag (in het chineese thee-busje zit citroenzuur).
Afbeelding


2. Hij had zelf de piston er al uit gehaald. Deze rubbers waren verhard en best vies.
Afbeelding


3. De groep van binnen.
Afbeelding


4. Te weinig vet was niet het probleem....
Afbeelding


5. De rubbers er af. Eentje brak ook spontaan.
Afbeelding


6. Klaar om schoon te soppen.
Afbeelding


7. Ook de sleeve er maar even uit halen.
Afbeelding


8. Wat kalk, maar valt mee na 4 jaar. Gaatjes zaten wel een beetje dicht.
Afbeelding


9. Tandjes poetsen....
Afbeelding


10. Gaatjes van de sleeve doorprikken. Je ziet wat kalk aan de naald zitten.
Afbeelding


11. Resultaat na het nodige gepoets met Cafiza en ontkalker. Bij meer tijd had ik grondiger gepoetst, maar functioneel zou dat niet zijn.
Afbeelding


12. Tijd voor nieuwe rubbers.
Afbeelding


13. Eerst de sleeve er weer in met nieuwe rubbers.
Afbeelding


14. Goed op de uitlijning van de gaatjes gelet.
Afbeelding


15. Zit er weer mooi in.
Afbeelding


16. Nu de nieuwe rubbers op de zuiger. Alles met wat bescheiden vet.
Afbeelding


17. Toch handig zo'n tool....
Afbeelding


18. Tadaa. Was bijna weer de witte ring vergeten...
Afbeelding


19. Zuiger er weer in...
Afbeelding


20. Ondertussen ook de portafilter en het douchescherm in de Cafiza gegooid. En de groep gepoests met de Espazzola. De groepsring was ook al afgebrokkeld en flink vervormd. Dus die ook vervangen.
Afbeelding


21. Tada, geen lekkage meer. Helaas geen tijd meer voor een bakkie. Maar kreeg de volgende dag een bericht dat hij weer top werkte en de smaak een stuk was verbeterd.
Afbeelding


Hij ontdekte wel een kras op het frontpaneel. Geen idee hoe en wanneer die is ontstaan. Hopelijk helpt wat chromepoets.
Laatst gewijzigd door manduca op di 09 jan 2024, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58