Die zurigheid is doorgaans een combinatie van de gebruikte bonen en een iets te lichte extractie. Aangezien je qua doorlooptijd al vrij okee zit, zou je kunnen proberen iets fijner en langer te malen (als je maler dat toestaat).
Re: De LONDINIUMs afdeling
1232Vanmiddag even langs geweest (duurde even door feestdagen en virusjes). Maar de rubbers zijn wel op; dus binnenkort even goed in servicemodus gaan en de boel opentrekken, schoonmaken en rubbers vervangen. Gelukkig heb ik alles liggen.litemotiv schreef: zo 03 dec 2023, 18:10 Dat is snel!
Ik merk dat er (soms) wat lekkage begint te ontstaan rondom de piston, en soms ook rond de portafilter, dus ik denk aan alle rubbers in de "no-grease seal kit": https://londiniumespresso.com/store/ind ... duct_id=69
Is dat haalbaar denk je?
manduca schreef: zo 03 dec 2023, 18:05 Kan ik je wel helpen!
Welke rubbers wil je allemaal vervangen?
Maar was gezellig . Wordt vervolgd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Re: De LONDINIUMs afdeling
1233manduca schreef: vr 29 dec 2023, 20:53 Vanmiddag even langs geweest (duurde even door feestdagen en virusjes). Maar de rubbers zijn wel op; dus binnenkort even goed in servicemodus gaan en de boel opentrekken, schoonmaken en rubbers vervangen. Gelukkig heb ik alles liggen.
Maar was gezellig . Wordt vervolgd.
Ik ben blij dat ik het niet allemaal zelf hoef uit te vogelen want er komt nog wat bij kijken! Veel dank voor alle hulp dus.
Re: De LONDINIUMs afdeling
1234Te gekke actie heren! Ik vind dit zo leuk om te lezen, verbinding door elkaar te helpen. Geweldig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
Re: De LONDINIUMs afdeling
1235Mooi werk!
Hebben jullie nog wat foto's gemaakt?
Hebben jullie nog wat foto's gemaakt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Re: De LONDINIUMs afdeling
1236Geen foto's gemaakt deze keer, moeten we even aan denken voor de vervolgsessie
Re: De LONDINIUMs afdeling
1237Ja, volgende keer foto's. Moeten we ook voor wat beter licht zorgen en zo. Was vooral even de patiënt aanschouwen voor de eerste triage .
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Re: De LONDINIUMs afdeling
1238Nieuwe Vectis eigenaar Patrick heeft nu hetzelfde euvel en ik zocht even in de geschiedenis van deze thread tot ik deze oplossing terugvond.ErikW schreef: wo 04 okt 2023, 12:01 Zo, na de aanvankelijk deceptie met de 1e rondjes Vectis, is alles nu in orde!
Het lag niet aan de ringen of het douchescherm, nergens vuil of te veel vet.
Alleen de achterste bout van de groep zat te los. Foutje bij de afleverbeurt . . . . Mag Reiss weten!
Nu die allemaal vast zitten spuit er zelfs geen water bij heel fijn malen.
Ik heb geprobeerd heel fijn te malen zodat de pre-infusie meer dan 1 minuut werd en ik 32 gr espresso in 39 seconden doorloop had.
Dat is best fijn en de groep was nog steeds dicht en nergens water of stoom.
Nu kan ik gewoon ontspannen met de Vectis aan de slag om te oefenen.
Lijkt me nu toch wel een hele fijne machine!! (Mag Reiss ook weten!)
Hopelijk werkt het ook bij Patrick vlot!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Re: De LONDINIUMs afdeling
1239Hi Frans, bedankt voor het delen. Heb ze gecheckt. Zitten prima vast. Ik kom wel naar Amsterdam. Volgens mij is het de cylinderwand daar zitten een tweetal beschadigingen in.fransg schreef:Nieuwe Vectis eigenaar Patrick heeft nu hetzelfde euvel en ik zocht even in de geschiedenis van deze thread tot ik deze oplossing terugvond.ErikW schreef: wo 04 okt 2023, 12:01 Zo, na de aanvankelijk deceptie met de 1e rondjes Vectis, is alles nu in orde!
Het lag niet aan de ringen of het douchescherm, nergens vuil of te veel vet.
Alleen de achterste bout van de groep zat te los. Foutje bij de afleverbeurt . . . . Mag Reiss weten!
Nu die allemaal vast zitten spuit er zelfs geen water bij heel fijn malen.
Ik heb geprobeerd heel fijn te malen zodat de pre-infusie meer dan 1 minuut werd en ik 32 gr espresso in 39 seconden doorloop had.
Dat is best fijn en de groep was nog steeds dicht en nergens water of stoom.
Nu kan ik gewoon ontspannen met de Vectis aan de slag om te oefenen.
Lijkt me nu toch wel een hele fijne machine!! (Mag Reiss ook weten!)
Hopelijk werkt het ook bij Patrick vlot!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: De LONDINIUMs afdeling
1240Afgelopen zaterdag bij @litemotiv langs geweest. We hadden maar krap twee uurtjes, dus het besluit was genomen om er voor nu gewone grease-seals in te stoppen. Dit scheelde veel poetswerk, en ik had ze nog liggen. En dan kon hij tenminste ook weer snel aan de koffie.
Ik voelde druk om foto's te maken, dus bij deze. De kwaliteit is verre van het niveau van @fransg, maar je kan niet alles hebben. Het is een leuke, maar kleine, studio, dus veel ruimte om te werken en goed te fotograferen was er ook niet.
1. Alle tools in de aanslag (in het chineese thee-busje zit citroenzuur).
2. Hij had zelf de piston er al uit gehaald. Deze rubbers waren verhard en best vies.
3. De groep van binnen.
4. Te weinig vet was niet het probleem....
5. De rubbers er af. Eentje brak ook spontaan.
6. Klaar om schoon te soppen.
7. Ook de sleeve er maar even uit halen.
8. Wat kalk, maar valt mee na 4 jaar. Gaatjes zaten wel een beetje dicht.
9. Tandjes poetsen....
10. Gaatjes van de sleeve doorprikken. Je ziet wat kalk aan de naald zitten.
11. Resultaat na het nodige gepoets met Cafiza en ontkalker. Bij meer tijd had ik grondiger gepoetst, maar functioneel zou dat niet zijn.
12. Tijd voor nieuwe rubbers.
13. Eerst de sleeve er weer in met nieuwe rubbers.
14. Goed op de uitlijning van de gaatjes gelet.
15. Zit er weer mooi in.
16. Nu de nieuwe rubbers op de zuiger. Alles met wat bescheiden vet.
17. Toch handig zo'n tool....
18. Tadaa. Was bijna weer de witte ring vergeten...
19. Zuiger er weer in...
20. Ondertussen ook de portafilter en het douchescherm in de Cafiza gegooid. En de groep gepoests met de Espazzola. De groepsring was ook al afgebrokkeld en flink vervormd. Dus die ook vervangen.
21. Tada, geen lekkage meer. Helaas geen tijd meer voor een bakkie. Maar kreeg de volgende dag een bericht dat hij weer top werkte en de smaak een stuk was verbeterd.
Hij ontdekte wel een kras op het frontpaneel. Geen idee hoe en wanneer die is ontstaan. Hopelijk helpt wat chromepoets.
Ik voelde druk om foto's te maken, dus bij deze. De kwaliteit is verre van het niveau van @fransg, maar je kan niet alles hebben. Het is een leuke, maar kleine, studio, dus veel ruimte om te werken en goed te fotograferen was er ook niet.
1. Alle tools in de aanslag (in het chineese thee-busje zit citroenzuur).
2. Hij had zelf de piston er al uit gehaald. Deze rubbers waren verhard en best vies.
3. De groep van binnen.
4. Te weinig vet was niet het probleem....
5. De rubbers er af. Eentje brak ook spontaan.
6. Klaar om schoon te soppen.
7. Ook de sleeve er maar even uit halen.
8. Wat kalk, maar valt mee na 4 jaar. Gaatjes zaten wel een beetje dicht.
9. Tandjes poetsen....
10. Gaatjes van de sleeve doorprikken. Je ziet wat kalk aan de naald zitten.
11. Resultaat na het nodige gepoets met Cafiza en ontkalker. Bij meer tijd had ik grondiger gepoetst, maar functioneel zou dat niet zijn.
12. Tijd voor nieuwe rubbers.
13. Eerst de sleeve er weer in met nieuwe rubbers.
14. Goed op de uitlijning van de gaatjes gelet.
15. Zit er weer mooi in.
16. Nu de nieuwe rubbers op de zuiger. Alles met wat bescheiden vet.
17. Toch handig zo'n tool....
18. Tadaa. Was bijna weer de witte ring vergeten...
19. Zuiger er weer in...
20. Ondertussen ook de portafilter en het douchescherm in de Cafiza gegooid. En de groep gepoests met de Espazzola. De groepsring was ook al afgebrokkeld en flink vervormd. Dus die ook vervangen.
21. Tada, geen lekkage meer. Helaas geen tijd meer voor een bakkie. Maar kreeg de volgende dag een bericht dat hij weer top werkte en de smaak een stuk was verbeterd.
Hij ontdekte wel een kras op het frontpaneel. Geen idee hoe en wanneer die is ontstaan. Hopelijk helpt wat chromepoets.
Laatst gewijzigd door manduca op di 09 jan 2024, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58