Weinig water en lage pompdruk Bezzera Magica

1
Hoi,

Ik heb plotseling last van weinig water uitloop en het lijkt op een matige pompdruk of opbouw. Zie de filmpjes. Ik heb geen andere problemen. Het enige wat ik wel heb ondervonden is dat het opbouwen van de pompdruk de laatste paar maanden steeds meer tijd in beslag nam. Dan bedoel ik dus de tijd voordat de pomp het 'andere' geluid gaat maken. Als ik nu blindfilter komt het water er ook veel minder hard uitstromen als dat het deed. Uiteraard is de koffie zo niet te drinken ;-). Iemand een ideetje?

https://youtu.be/XXbvNNBC41g?si=zP2iukjknGnDIIxh

https://youtu.be/G_mR65c98zM?si=tyToUCn22M8Py_8N
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

Re: Weinig water en lage pompdruk Bezzera Magica

4
Ik heb ontkalkt en de resultaten zijn interessant..

De hoeveelheid water is weer normaal. Het leek zelfs veel maar ik besef mij nu dat het zo geleidelijk is afgenomen (totdat het heel snel ging) dat ik min of meer was vergeten wat het zou moeten zijn. De druk is ook weer perfect, en daarbij vallen twee dingen op, de manometer trilt niet meer maar staat heel mooi strak én ik hoor de ovp weer, wat ik al jaaaaren niet meer hoorde. Ik nam aan dat dat kwam omdat de pomp de juiste druk (net) niet meer haalde. Maar dat was dus een verkeerde aanname.

Dan rest mij de vraag waarom heb je in die 7 jaar nooit eerder ontkalkt? Ik heb kalk altijd proberen te weren, eerst dmv aanzuigfilters en later met de bekende zakjes. Waarom, omdat er hier nogal wat stevige stemmen gaan dat het zó slecht is en je dat eigenlijk niet moet doen / willen. Maar als ik het resultaat nu zie, dan denk ik is dat niet een beetje te stevig gesteld? Ik heb mijn ontkalker bij de bekende trading aangekocht en ook daar zijn ze van mening dat eens in de zoveel tijd ontkalken heel erg goed is.

Hoe dan ook, ik hoop dat ik met deze bevindingen anderen kan informeren op deze wijze. Uiteraard wel goed uitzoeken hoe je het verantwoord kunt doen.
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

Re: Weinig water en lage pompdruk Bezzera Magica

5
De ideale manier om veilig en verantwoord te ontkalken is de gehele boel uit elkaar, boilers eruit, leidingen en boilers, ventielen, magneetkleppen van kalk ontdoen c.q. vervangen, en alle pakkingen, O-ringetjes vervangen. Daarna gefilterd water gebruiken. Zou mij een fijn gevoel geven, as good as New. Maar ik besef ook dat dat een ultimum remedium is, maar geeft ook een lekker gevoel.