9
door fransg
Toen ik net serieus in de espresso dook, ongeveer 12-13 jaar terug, was het heel belangrijk om een grote maalschijf te hebben.
Op het Amerikaanse forum ging het over "titan grinders" en wie het zich kon veroorloven voegde zich bij de groep die zoiets in bezit had. Want wie een "titan" had staan, die telde mee, die was het heertje, die mocht overal over meepraten dus dat wilde ik wel.
Op een gegeven moment lukte het mij een maler met 120mm schijven te verwerven. Die kostte toen gelukkig nog maar de helft van wat er vandaag de dag voor moet worden neergeteld.
Met een koffiemakker ging ik naar de winkel en we kregen een karretje te leen om de zware vracht naar de personenwagen te rollen.
De enkele keren dat ik ermee speel merk ik wel, misschien tengevolge van wishful thinking, dat na een aantal shots en aanpassingen er een meer dan superieure espresso mee is te maken.
Maar alle andere dagen gebruik ik gewoon een van de andere malers in de huiskamer.
Omdat het grote bakbeest een teringherrie maakte doordat er een hamer door de motor werd aangedreven die tegen een metalen blad sloeg om te voorkomen dat statistische elektriciteit het maalsel zou doen ophopen in de te vullen kilozakken heb ik eerst die 'hamer en aambeeld' constructie gesloopt en later heb ik Tije de vrije hand gegeven om de maler deels te slopen en vervolgens geheel anders weer op te bouwen waardoor het nu alsnog een fantastische blikvanger is geworden, een fijn stuk maalmeubilair.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino