Miele CVA620 Storing

1
Hallo mede forummers,

Hierbij een raar probleem met onze Miele CVA620 volautomaat, tellerstand: 12.300 kopjes.
De automaat heeft het altijd perfect gedaan. Echter de laatste tijd deed de stoom uitloopt het soms
wel maar soms ook niet. Geen acht op geslagen. Toen de stoomfunctie helemaal niet meer werkte
was het tijd om de automaat open te halen. De volgende feiten kwamen hierbij aan het licht.

Alle slangen zijn correct aangesloten en waterdicht, geen lekkages dus.

De machine is volledig te programmeren, alle functies werken, ook de stoom en waterfunctie
echter nu komt het. Achter de brouwunit zit een toevoerpijpje voor water als de koffie stand
gebruikt wordt. Na enig onderzoek blijkt dat als ik de warm water tap, of de stoom functie
gebruik het water of stoom uit ditzelfde pijpje komt. Dit is dus niet goed. Want die wordt normaliter
alleen gebruikt in de koffiestand. Na enige inspectie blijken er dus meerdere watercircuits te zijn.
Deze worden dus waarschijnlijk? geschakeld op het moment dat je een keuze maakt, hetzij voor
koffie hetzij voor warm water of stoom. De boiler etc alles werkt naar behoren. Je ziet ook dat de water
circuits stromen alleen komt het van de stoom en warm water functie dus uit het verkeerde tuitje/circuit
namelijk het koffiecircuit. Het is dus geen moederbord probleem, alle functies werken dus alleen uit de
verkeerde opening.

Nu dus de vraag aan de kenners hier, wat kan dit zijn? Hoe wordt er geschakeld bij deze Miele, middels
een relais? Ik heb daarop het front (deurtje ontdaan van zijn achterkant) om uit te sluiten dat er iets
verstopt is. Maar alle doorvoeren zijn volledig vrij. Wel zag ik daar een vierkantje zitten (relais)? met vier aansluitingen erop omdat alles eerst wel werkte en nu ineens niet meer uit de juiste opening komt moet het iets in de circuit schakeling zijn. omdat alles zaken verder dus wel werken. Ook zie ik in het apparaat dus een soort verdeler zitten met eerdere slangen erop? achterop het tandwielhuis. Naar ik denk is mijn probleem een heel klein probleem namelijk dat hij de warm water functie en de stoomfunctie gewoon door het verkeerde circuit stuurt, dus de feitelijke vraag is hoe wordt dit geschakeld. En hoe meet ik of bijvoorbeeld dat zwarte blokje nog werkt of niet.

Nou heb ik gehoord dat forum gebruiker Oxxo hier actief, veel kennis heeft op dit gebied.

Allemaal alvast bedankt voor de reacties.

Resume

apparaat werkt compleet, koffie zetten geen probleem
heet water tap en stoom functie ook werkend alleen deze laatste functies komen uit
de verkeerde uitloop,en omdat dit dan niet actief is lees de brouwunit zit er niet tegenaan loopt het de lekbak in.

Re: Miele CVA620 Storing

2
Wel actief maar niet op alle merken en modellen ´current´ hoor.
Klinkt ingewikkeld allemaal, ik kan me er even geen beeld bij vormen. Mede omdat ik maar 2x een miele onder handen heb gehad. Dan moet je het echt voor je zien.

Een forse gok, maar als je denk dat de stoom tijdens het opschuimen ontsnapt via de infusor/zetgroep, dan is de kans aanwezig dat het koppelventiel naar de infusor/Zetgroep niet meer goed sluit óf lekt omdat het onvoldoende aangedraaid is.
Er gaat niets boven morgen.

3
@oxxo

Dat is inderdaad het rare, zodra de heet water tap of stoomfunctie gebruikt wordt doen die het wel
alleen komt het water idd uit de infusor. Maar ik dacht dat er voor de infusor ergens een schakelunit zit
die 3 keer schakelt, heet water circuit, stoom circuit of koffiecircuit. En dat die dus niet meer schakelt
en daarom de heetwater uitvoer en stoom uitvoer via het verkeerde circuit (koffiegroep) er uitgooit.
Of is dit geen optie.

4
Nee er is geen schakelunit, het koppelventiel is een afsluiter. Staat ie per ongeluk open (verbogen/versleten) dan lekt ie continue, en bij stomen en watertappen extreem. Het kan ook zijn dat ie loszit, komt ook wel eens voor. Je medeformist passie4koffie lijkt wel eenzelfde probleem te hebben. Vervangen van het hele ventiel is het beste, vervangen van de O/ringen en grondige controle van het ventiel het minste. De infusor wordt elk kopje/spoeling via dit ventiel aan en afgekoppeld, vaak vele duizenden keren per jaar. In een omgeving met stoom, vet, kalk en water onder hoge druk kan het ventiel dan defect/lekraken.

5
@oxxo

waar vind ik dat koppelventiel?

deze automaat heeft een vaste infusor, en achterop de zetgroep zit een aansluiting die omhoogkomt en zo om de infuser heenschuift zodra er een kopje koffie gezet moet worden. En na het kopje koffie weer in basistand terugkeert zodat de infuser weer open is. Ik zal er even enkele foto's van maken. Dat is
wellicht duidelijker. Want onder koppelventiel versta je dus niet de zetrgroep die die dus omhoog gedrukt wordt tegen de infuser neem ik aan?

het gekke is dat hij bij koffie zetten wel werkt en een beetje lekt niet veel, stomen en heet water komen
niet eens meer uit de pijpjes maar belanden meteen in de lekbak via de infuser.

en wat zou zon ventiel indicatief kosten?

6
Forummers

Vanavond na het eten even wat verloren tijd opgezocht om toch maar de Miele te repareren.
Tijd die heeft geloond. Oxxo gaf de voorzet qua zoekhoek. op de foto is de vulpiston te zien.
Bij miele een complex ding, in de vulpen zit namelijk een asje geintegreerd die afsluit als er
geen koffie vraag is. Bijvoorbeeld als je heet water of stoom wilt gebruiken. Ben dus begonnen
met deze te demonteren, foto twee is het achteraanzicht, dit is één geheel.

Na demontage heb ik de vulpiston/koppelventiel eens goed bekeken en deze ziet er
eerlijkheidshalve na 3 jaar en 12.000 kopjes niet zo goed meer uit, het asje en schakeling
gaan stroef tot niet. Dus met de hand even bewogen.

Daarna een bakje eronder, en even de functies getest, stoom en heet water en jawel hoor beiden
doen het weer, de storing zit dus in dit ventiel/infusor in één. Die lekt inderdaad in de normale stand
water. Beetje bij koffie extreem veel bij heet water en stoom precies zoals Oxxo zei.

Nu dus op zoek naar zon ventiel, iemand enig idee wat de kosten zijn en waar dit te bestellen is
anders dan bij Miele?

Ik ben in ieder geval blij want de diagnose van Miele was boiler defect.
Laatst gewijzigd door Mikev op za 02 okt 2010, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

7
Laatste foto staat het koppelventiel goed op, is wat verbogen. Passion4coffee heeft wat spullen online gekocht, ik zou even z´n ervaringen afwachten. Red je het nog even zonder koffie?
Als je een Miele hebt is een backup machine geloof ik geen slecht idee.

8
Vandaag weer bezig geweest, het nieuwe koppelventiel was binnen, toch maar besteld bij Miele
zie foto 1 hij bestaat uit diverse onderdelen totaalprijs 75 euro voor het hele ventiel. Niet in
de universele handel te verkrijgen, eigenlijk belachelijk voor zon klein stukje plastic, ijzer en
een veertje maargoed, de werking van het apparaat valt of staat hiermee. Het bestelnummer
van dit onderdeel is : 6270531 prijs dus 75 euro.

Dit gemonteerd, dit kan niet van de voorzijde, de machine moet open en de hele verwarmingsunit
moet gedemonteerd worden, hier zit het koppelventiel ingeschroefd. De verwarmingsunit zit met
3 boutjes met moeren vast en is daarna makkelijk uit te nemen, let op de slangen en draden dat je deze
niet beschadigd. Daarna een kwestie van het nieuwe ventiel erin draaien, wel even de rubberen
ring licht in de siliconenvet zetten.

Daarna terugmonteren, schoonmaken en het afdekplaatje terugmonteren, tot slot nog een achter
view op de verwarmingsunit hoe deze vast zit.

De machine werkt weer perfect, heb hem meteen even ontkalkt, daarna de zetgroep gereinigd met
de speciale miele pillen, en tot slot de gewrichten en loopbanen van de zetgroep volgens opgaaf
in de gebruikershandleiding gesmeerd met siliconenvet (ook van Miele) Daarna het uitloopje gedemonteerd en schoongemaakt.

Het was veel werk maar absoluut de moeite waard, de machine werkt weer als nieuw.
Laatst gewijzigd door Mikev op za 02 okt 2010, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

9
En hier deel twee de laatste foto's omdat ik maar maximaal 5 foto's per keer kan uploaden.
Voor iedereen die dit probleem ooit mocht krijgen hoop ik dit voldoende te hebben toegelicht/uitgelegd.
Het kost je een zaterdagmiddag maar dan heb je wel zelf een dure reparatie uitgevoerd.

P.S.

een laatste vraag heeft iemand een goede indicatie hoelang een goede volautomaat mee gaat
in aantal kopjes, uitgaande dat hij zijn onderhoud krijgt, en wordt de CVA620 tot een kwalitatief
goede volautomaat gerekend?

10
Goed werk Mike. Hoelang een Miele meegaat is een economische vraag, niet een technische. Zolang er onderdelen zijn is een machine in leven te houden.
Kan je wel mijn mening hierover geven.
Het concept van ´vaste´ espressomachines is vaak lastig en wel hierom;
- als je auto stuk is ga je naar de garage. - Je fiets breng je naar de fietsenmaker.
Waarom maken we dan een simpele espressomachine zo groot als een koelkast, schroeven ´m vast en dicht met 40 schroeven zodat het ding nauwlijks economisch verantwoord te herstellen is?
Vaak moet een monteur al z´n uitrusting en onderdelen naar een huisadres slepen, ipv dat het ding op de achterbank naar een servicepunt dichtbij wordt gebracht waar onderdelen, mankracht en gereedschap efficienter benut worden. De ingenomen kastruimte (ca. 120 liter) is zo groot dat er een complete pannenset, keukenmachine en snijmachine er makkelijk in zouden passen, terwijl een volautomaatje van 35 liter minder dan 1/3 nieuw kost en ongeveer hetzelfde doet. Mijn laatste keuken heeft juist minder kasten en een langer werkblad, om plaats te maken voor flexibele opstellingen.