Hmm... Tsja... Ik denk dat Frans de spijker op zijn kop slaat. Een machine met E61 groep heeft zichzelf inmiddels ruimschoots bewezen. Onderhoud is heel eenvoudig zelf te doen omdat onderdelen binnen handbereik liggen zowat of altijd wel een adres in de buurt die het kan doen.
Ook is het zo dat niet iedere machine met een E61 hetzelfde is of goed door enkel de groep. Het hele circuit erachter bepaald hoe de E61 zich gedraagt. Zo had ik een Izzo Vivi wat echt een draak was zo heet als die werdt en had een goede flush nodig om de temperatuur van het water omlaag te krijgen. Heel anders dan een Rocket cellini die juist een korte flush nodig heeft door het leidingwerk wat uitgedokterd is. Nadeel daarvan is dat die met een aantal extracties achterelkaar even op adem moet komen maar voor thuis loop je daar niet snel tegenaan. En om dan nog naar te zwijgen over een machine als de Lelit Bianca. Ook E61 maar compleet anders.
De meticulous is natuurlijk uitermate interessant maar je kunt er bijna de klok op gelijk zetten dat er kinderziektes in de eerste lichting van deze machines zullen zitten. Wil je dat risico niet lopen dan zou ik daar nog even mee wachten tot de eerste machines zijn geleverd en de kat uit de boom kijken. Kun je het permitteren om zoiets nieuws te proberen dan is het altijd leuk en leuk avontuur.
Maar dat wordt het sowieso ook met E61 voor jou gezien de machine waarvan je nu afscheid gaat nemen. Dus als een solide machine voor jou belangrijk is dan zou ik denk ik toch wel eerst even voor een 2e hands E61 gaan. Zo'n mooie Rocket gaat je echt wel heel wat plezier opleveren. Of een ECM of Profitec....en ze zijn ook wel weer te verkopen mits je ze goed onderhoud.
Of pak gewoon een Londinium.

De beleving van het koffie zetten met een hefboom zetgroep is geweldig.