Quickmill 820 vs. ECM Mechanika IV

1
Hallo allemaal,

Stel je voor je drinkt al enkele maanden oploskoffie/-espresso, omdat je vorige Bosch-volautomaat kapot is. Dan begint je geduld voor een nieuw apparaat steeds verder af te nemen. Waarom duurt het bij mij dan toch zo lang? Ik wil graag de juiste keuze maken, maar kan niet kiezen, ondanks dat ik al vele uren op diverse fora heb gelezen over andermans ervaringen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Ik heb sowieso al de keuze gemaakt dat het een piston-machine (halfautomaat?) gaat worden. Op basis van het aanbod bij Zus & Zo in Nijmegen ben ik gaan twijfelen tussen de Quickmill 820 en de ECM Mechanika IV. Wat betreft de ECM weet ik niet of het de profi-variant betreft, volgens mij wel, gezien de vormgeving van de warmhoudplaat.

Over de ECM is nauwelijks informatie te vinden, behalve dat het een 'zeer goed apparaat is, maar wel erg duur'. Over de Quickmill daarentegen zijn er bijzonder veel (positieve) reviews en lovende reacties. Maar, het valt me daarbij op dat dit vaak gepaard gaat met opmerkingen als 'veel waar voor je geld', 'superprestaties binnen deze prijsklasse'. Ofwel, de kwaliteit wordt wel telkens gekoppeld aan de prijs. (Flauwe metafoor: een warme hotelkamer met een bed en toilet à € 10,- per nacht heeft ook een goede prijs-kwaliteit-verhouding, maar is dat wat je zoekt?)

Nu zou ik graag willen weten in welk opzicht beide apparaten enkel in kwalitatief opzicht van elkaar verschillen. Dus (voor zover mogelijk) objectief benaderd, zodat ik zelf kan bepalen of de ECM mij € 1200,- meer waard is (Quickmill is € 550,- en de ECM is € 1700,-).

Hoewel het een lange post begint te worden, nog even kort iets over de molen. Ik neem graag ieders advies ter harte dat je beter kunt investeren in een goede molen, dan in je espressoapparaat. Dat zou ervoor pleiten om te kiezen voor een Quickmill i.c.m. een molen van € 1.000+ euro. Maar ook daar ontstaat er twijfel. Waarom vind ik bijvoorbeeld nergens informatie over de molen van ECM van € 450,-? Geen goede molen? Een veel frequenter genoemd model (o.a. op dit forum) is bijvoorbeeld de Macap M4. Maar wat ik niet kan rijmen met het verhaal 'hoe verser de bonen gemalen zijn hoe beter' is dat opvangreservoir bij voorgenoemde maler. Als je teveel bonen maalt voor één portie blijft het restant liggen tot het volgende kopje, misschien wel een dag of twee later?

Goed, lang verhaal kort; ik ben erg benieuwd naar jullie mening/reacties/feedback over
  • De Quickmill vs. de ECM Mechanika IV
  • Moet ik misschien uberhaupt een ander apparaat overwegen?
  • Is de molen van ECM een goede molen? Of welk alternatief zou ik kunnen overwegen?
En tot slot, misschien wel de hamvraag, gaat het bij apparaten in deze prijsklasses om een wereld van verschil, of zijn de verschillen zo minimaal dat enkel de echte koffie-puriteinen het verschil proeven?

Ik ben erg benieuwd naar ieders reacties :)

Alvast bedankt!

Lefou

Ps. Beide machines staan operationeel in de winkel. Heb dan ook uit beide machines een espresso geproefd, maar eerlijk gezegd is één kopje te weinig om het eindresultaat goed te kunnen vergelijken.

Re: Quickmill 820 vs. ECM Mechanika IV

2
Het zijn nogal wat vragen, en er zijn nauwelijks eenduidige antwoorden.... Ik zal maar gewoon beginnen:

-Ik vind dat je appels met peren vergelijkt als je het hebt over de Quickmill en de ECM. De twee machines waarover je het hebt bevinden zich in twee totaal verschillende klassen (mag ook wel voor dat prijsverschil). Quickmill heeft best een machine die met die ECM Mechanika is te vergelijken, b.v. de Andreja of de Aquila, en die zijn dan ook ongeveer net zo duur.

Het gaat te ver om alle verschillen te beschrijven, maar neem maar van me aan dat ze beide, in hun segment, de top zijn. Maar de Mechanika is zonder meer beter dan de Quickmill 820. Ik kan niet in je beurs kijken, dus kan ook niet vertellen welke je moet kopen.
Er bestaan een heleboel machines, teveel om op te noemen, die minder prachtig zijn gemaakt dan de ECM's, maar er verder erg op lijken en niet mindere koffie maken.

En denk eens aan een Bezzera BZ07, mooi gemaakt, prima espresso en nog geen €1000. Koop er een Mazzer Super Jolly van €500 bij, of een Mahlkönig Vario van €395, en je bent klaar voor €1400, en je hebt heel mooie apparatuur thuis staan, waarmee je topkoffie kan maken.

Dat wel alleen als je ook verse bonen gebruikt. Daar komt die kapotte grammofoonplaat weer: zonder verse bonen (niet ouder dan een maand na branding, liever korter (een weekje?)), is het onbegonnen werk! Alles begint en eindigt bij verse bonen.
Dan de maler, dan de barista, en pas op het eind de espressomachine. Dat je het weet (dus ga vooral zelf branden, dat is werkelijk "een wereld van verschil"!). Met de koop van het espressoapparaat ben je d'r dus nog niet.

-Het is dus waar dat de maler eigenlijk nog belangrijker is dan het apparaat. Dus is je budget beperkt: koop allereerst de beste maler die je je kan veroorloven. Ik zou zelfs pleiten voor wat beters dan de M4, en die ECM malers te vergeten. Dat zijn rebranded maler, niets mis mee, maar je kan voor hetzelfde geld beter scoren. De al genoemde Vario of een Super Jolly, of doe eens gek en koop een Compak K6 of zelfs een K10!. Daar zal je geen spijt van krijgen.

-Je hebt volstrekt gelijk in je constatering dat dat opvangreservoir (de doser) vol koffie niet klopt. Die is verzonnen voor café's, voor thuis zijn het eigenlijk ondingen. Nu ontklonteren ze uitstekend je maalsel, en goedkopere malers (als de M4) willen nog wel eens klonteren, en klonteren is slecht. Op goedkope malers hebben dosers dus hun nut, maar je kan ook doser-less malers kopen, dan valt het maalsel direct in je filter. Goede (en duurdere) malers hebben eigenlijk helemaal geen doser nodig, omdat het maalsel beter (luchtiger) is.

Hoe dan ook: niet meer malen dan nodig per keer/kopje.

-Jij wil geen piston machine. Piston=zuiger, dus pistonmachines zijn handbediende machines met een hendel en een zuiger waarmee je het water door de koffie perst. Heel mooi, en lekker overigens, maar niet altijd het meest praktisch. Kijk: zoiets (klik)
Wat jij wil is gewoon een semi-automaat, met een portafilter.

Terug naar de hamvraag: die ECM is echt mooier/beter dan de Quickmill 820, maar er zijn andere zaken van veel meer invloed op het eindresultaat. En wel de kwaliteit van je maler, de kundigheid en aandacht van jezelf, en bovenal de kwaliteit en versheid van je bonen.
Met andere woorden: ik heb liever een espresso van een kundige barista, gezet op een 820 met verse bonen gemalen op een goede maler, dan een espresso uit de handen van een nitwit met oude bonen gemalen op een goedkoop malertje, maar wel uit een ECM.

Dus waar steek je je geld in?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ben ik weerom de 820 te verdedigen. :mrgreen:
Maar ik heb beide .De Quick Andrea en de 820.Laatste pas verkocht.
Voor de kwaliteit espresso hoef je geen ECM te kopen.
De 820 zet een zeer goede espresso.En is in staat om perfect microschuim voor een latte etc te maken.
Het verschil in smaak tussen Andrea of de 820 is nauwelijks waar te nemen.

Een HX heeft andere voordelen tov de 820 maar de kwaliteet espresso is gewoon goed.
Koop je voor 450 een Mazzer Super Jolley of Macap ben je voor 1000 e klaar en zet je een superbakkie dat niet te vergelijken is met koffie uit je automaat.

Denk ook eens aan een machine zonder pomp maar met een hanbediende zuiger.

4
Allereerst hartelijk dank voor de uitgebreide reacties.

Ik heb op sommige punten al direct meer duidelijkheid, andere punten bevestiging, maar het roept natuurlijk ook weer een aantal vervolgvragen op.
Ik zou zelfs pleiten voor wat beters dan de M4, en die ECM malers te vergeten. Dat zijn rebranded maler ...
[s]Bedoel je daarmee dat ze als soort van white-label-product op de markt worden gebracht en ECM er een ECM sticker op plakt?[/s]

Tijdes het typen van deze reply een beetje gegoogled en het volgende gevonden: Voor de volledigheid. De ECM Casa espressomolen wordt ook wel verkocht onder de naam: Pasquini K2. Exact dezelfde molen, alleen een andere naam.
...of doe eens gek en koop een Compak K6 of zelfs een K10!. Daar zal je geen spijt van krijgen.
Dat laatste hoor ik graag! Maar zie ik op compak.es (erg mooie site trouwens) goed dat deze malers wel allemaal een 'doser' hebben? Is deze wellicht afneembaar? Datzelfde geldt volgens mij voor de Mazzer Super Jolly (link), maar volgens mij weer niet voor de Mazzer Super Jolly for Grocery (link)

Die dosers op die duurdere apparaten botst dan natuurlijk weer een beetje met:
Goede (en duurdere) malers hebben eigenlijk helemaal geen doser nodig, omdat het maalsel beter (luchtiger) is.
Verder is een piston-machine inderdaad niet wat ik wil en wat betreft budget wil ik max. rond de € 2.000 euro uitgeven (machine + maler). What to do, what to do... Op de kundigheid van mezelf en de kwaliteit van de bonen kan ik achteraf makkelijker invloed uitoefenen, dan op het espresso-apparaat en de bonenmaler.

Ik neig momenteel in ieder geval al wel naar een duurdere maler. Maar ik twijfel nog of ik daar een Quickmill 820 bij zal doen (ben erg gecharmeerd van ieders verhalen over duurzaamheid en het 'retro-design' spreekt me ook wel aan), of dat ik nog even verder ga speuren naar een andere espresso-machine. Die ECM blijft wel erg mooi, maar dan ga ik wellicht over m'n budget heen.

@Andrea: Waarom heb je de 820 verkocht (en hoelang heb je deze in je bezit gehad)?

5
Volgens mij worden die ECM malers gemaakt door Anfim, alleen zijn ze als Anfim een stuk goedkoper. Pasquini zet er inderdaad ook z'n naam op, en wellicht ook nog wel anderen, er wordt in Maler-land veel aan rebranding gedaan.

Dure malers zijn professionele malers, dus meestal met een doser. Nu valt er met een doser goed te leven. Al malend haal je de hendel over tot je filter vol is, dan stop je. Je bent niet verplicht die hele doser vol te malen hè?
Afhankelijk van merk moet je dan met een kwastje dat ding even schoonvegen. Mazzers zijn geweldige malers, maar hun dosers laten wel maalsel achter. Zo'n Compak werkt veel schoner.

Voor €2000 moet je een mooie combi kunnen vinden hoor!
Die 820 zet prima espresso en staat goed bekend, maar ik twijfel er niet over dat b.v. zo'n ECM temperatuur-stabieler is, veel meer stoomkracht heeft en veel langer meegaat. De 820 is echt een (goede) consumentenmachine, maar zo'n ECM met z'n E61 zetgroep, maakt gebruik van professionele kwaliteit onderdelen. Het is echt een andere klasse.

Zoals ik al schreef zijn er nog een heleboel ander machines die bijna de kwaliteit hebben van zo'n ECM, maar wel goedkoper zijn. Als je besluit €600 voor een maler te reserveren, kan je nog altijd een geweldige E61 machine kopen (kijk eens naar de modellen van Bezzera (die maakte tot voor kort de espresso apparaten voor ECM)).
Maar je zou ook een Bezzera BZ07 kunnen kopen en een maler van €1000 (misschien kan je dan nog net de K10 kopen). Qua smaak wordt het moeilijk dat te overtreffen.

Je zou ook een 820 kunnen kopen, een K10 en een Gene koffie brander, dan heb je altijd verse koffiebonen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit voor een begin wat teveel van het goede is.

En mag je helemaal los gaan in de keuken? Ik bedoel, is er niet iemand in je leven die niet wil dat al die apparatuur zoveel ruimte inneemt? ;) Zo'n 820 is namelijk wel heel compact en zo'n ECM niet. En zo'n K10 is ook een beul van een machine...

Kortom: mogelijkheden genoeg. Wees niet bang voor verkeerde keuzes, maar ga na wat belangrijk voor je is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Ik heb 12 jaar een 820 gehad.Met en zonder ingebouwde molen.Ik heb hem verkocht omdat ik een Quick Andrea had staan.
Je kunt een 820 niet met een Andrea vergelijken.Andrea heeft een E61 zetgroep.Hij stoomt beter en ziet er bling bling uit.
Maar dat wil niet zeggen daty een 820 niet een bijna vergelijkbater espresso zet.Ik heb ooit een blindtest gedaan tussen de twee machines die licht in het voordeel van de Andrea uitviel.Maar dat verschil kan ook aan mijn nog steeds niet constante espresso produktie gelegen hebben.Verder zijn de 820's gewoon goed en hebben een goede levensduur.

Spironski heeft gelijk.
Verse koffie op de eerste plaats.Je kunt een brander overwegen.Altijd verse koffie en goedkoper dan gebrandde bonen.
Een goede molen is belangrijk.De doser is een gedoe maar mijn Super Jolley was 499 met doser.Zonder doser iets van 1000.Mijn keuze was snel gemaakt.Dan maar kleppere. :mrgreen:

Het espressoapparaat moet de juiste druk bij juiste stabiele temperatuur leveren.Dat laatste is het probleem met een HX.Een 820 is niet perfect temperatuurstabiel maar dat is een HX ook niet.

Je kunt trouwens veel goedkoper uit.

Ik heb mijn 820 voor 150 verkocht.Ding was praktisch nieew.Doe je er bijv een Zassenhaus handmolentje bij.Ok dacht iets van 85 euro.

In Dld koop je een nieuwe Super Jolley klepperaar voor 499.

Doe je er een brander voor ong. 300 euro bij.

Zet je voor een dikke 1000 euro heeel lekkere espresso en cappucino etc. :mrgreen:

9
wel,

ik heb een Anfim (die originele ACM casa zeg maar) gehad en dat is niet meer dan een redelijke maler...koop in ieder geval een Compak K3 of een Mahlkonig vario of beter...als het klein moet zijn eventueel een eureka mignon...een compak K10 GOD is natuurlijk helemaal top ;) heb nu zelf de vario en ben er zeer te spreken over!

ik heb ook een tijd een quickmill 810 omgebouwd voor losse koffie gehad (dus zeg maar een 820): espresso is inderdaad heel redelijk, tenminste op het niveau van een rancilio silvia...lekkers snel gebruiksklaar (minimaal 10-15 minuten laten doorwarmen) en gebouwd voor een heel lang leven! nadelen: temperatuur is niet of nauwelijks variabel en afhakelijk van de ingebouwde thermostaat: mijn eerste was te heet, de tweede te koud en de derde goed voor de meeste koffies (92-94 graden)...kost overigens maar 10 euro en kun je makkelijk zelf vervangen hoor...het stomen is matig: voor een klein volume gaat het best goed, maar opschuimen voor een paar personen tegelijk...kan, maar dan zijn je espresso's ondertussen koud! verder vind ik de smaak van het opgeschuimde spul net wat minder dan met bijvoorbeeld een HX machine: doordat het lang duurt en je wat minder weveling hebt, krijg je wel foam wat er als microfoam uitziet, maar net niet dat zoete en romige mondgevoel geeft...en geloof me ik heb heel veel staan schuimen en ben hartstikke kritisch...overigens kun je onder de machine op een printplaatje wat draaien aan de podmetertjes en zo de stoomsnelheid en vochtigheid wat regelen (hoe meer druk, hoe natter je stoom...).

in vergelijking met een rancilio silvia die ik ook heb gehad vind ik de quickmill een uitstekend alternatief die met meer gemak een vergelijkbaar resultaat geeft (en minder uitschieters geeft)!

in vergelijking met een HX machine die je moet bedienen middels een ingewikkelde cooling flush routine kan je stellen dat de beste shotjes op de HX beter zijn, de gemiddelde shotjes vergelijkbaar zijn en sommige hotjes op de HX zelfs slechter zijn als je er met je flush naast zit! wat stomen betreft geen vergelijk! (mijn gemiddelde shot op mijn oude magister stella HX machine was niet duidelijk beter dan op de quickmill! stomen is van een andere orde!)

in vergelijking met een makkelijke HX machine, zoals de Bezzera BZ07/BZ10 (of evt. een HX met een Eric's digitale thermometer in de E61 groep of een perfect afgstemde thermosifon lijn zoals de Rocket's): de Bezzera is net zo gebruiksvriendelijk en ook snel op temperatuur, maar geeft de mogelijkheid om de temperatuur te beinvloeden en stoom zo veel beter!

mijn mening: koop in ieder geval dus een goede maler en kijk hoeveel budget je dan nog hebt: wil je gewoon een lekkere espresso zetten en zo nu en dan eens stomen voor een tot twee personen, dan is de quick een serieuze optie...bij de quick volstaat een vario/eureka/compak K3!...wil je gaan voor fractioneel beter shot en veel stoomgemak hebben: koop een bezzera BZ07 of een Rocket cellini classic! beiden zitten net onder resp. net boven de 1000,-...wil je graag 1700 euro uitgeven voor een ECM? koop dan meteen een dubbele boiler machine, zoals de expobar pulser! 1700 euro voor een ECM vind ik het niet waard!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs