Re: Geen koffie smaak

11
Oei, ik vind Sweet Marias een vreselijk rommelige site, maar er staat wel heel veel info op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Nou, dat was inderdeed effe zoeken op die site, pfff...
Wel veel info, zeer prettig.
Ben wel tot de conclusie gekomen dat ik die Colombia bonen toch te fruitig vind, zoet vind ik lekker maar zou liever iets hebben dat meer richting chocola gaat, iemand een suggestie?

13
Hampie schreef:Nou, dat was inderdeed effe zoeken op die site, pfff...
Wel veel info, zeer prettig.
Ben wel tot de conclusie gekomen dat ik die Colombia bonen toch te fruitig vind, zoet vind ik lekker maar zou liever iets hebben dat meer richting chocola gaat, iemand een suggestie?
Voor aards en chocolade moet je toch richting Zuid-Amerika.

17
Ehh, bij chocolade denk ik meteen aan Sumatra! Rond, vol, zwaar en pure chocolade: ....een Mandheling?

Ook Ethiopië of Yemen (Mokha Matari!) kunnen chocoladesmaken bevatten, naast b.v. wijnachtige smaakjes, heel bijzonder. Brasil Cerrado is heel zacht: zandkoekjes en melkchocolade.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Soh, verhuizing gehad en nu weer rust in de tent, fijn...
Ondertussen flink koffie gebrand en gedronken.
mokha matari is niet mijn ding of ik doe iets nog niet helemaal goed maar vind er niet zo veel smaak aan zitten.
Brasil cerrado is een koffie die er goed in wil maar de sumatra mandheling is voor mij een toppertje, ben ondertussen aan m'n derde kilo bezig en nog steeds wat aan het prutsen met vershillende brandprofielen, mooie hobby.....
Maaruh, las net ergens dat cerrado een mooie basis voor blenden js, was da? En wat te doen? Begin denk ik licht verslaafd te raken aan klooien met koffie ofzo.

19
Hampie schreef:Soh, verhuizing gehad en nu weer rust in de tent, fijn...
Ondertussen flink koffie gebrand en gedronken.
mokha matari is niet mijn ding of ik doe iets nog niet helemaal goed maar vind er niet zo veel smaak aan zitten.
Brasil cerrado is een koffie die er goed in wil maar de sumatra mandheling is voor mij een toppertje, ben ondertussen aan m'n derde kilo bezig en nog steeds wat aan het prutsen met vershillende brandprofielen, mooie hobby.....
Maaruh, las net ergens dat cerrado een mooie basis voor blenden js, was da? En wat te doen? Begin denk ik licht verslaafd te raken aan klooien met koffie ofzo.

http://www.bootcoffee.com/BootArticles_short.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ;)

De espressoblend die zij opstellen vind ik erg goed, zowel op hun brandniveau als iets lichter. :) Ook de andere blends kunnen voor espresso gebruikt worden.

Voor de rest kun je zelf natuurlijk gaan spelen ermee ook leuk al krijg je ook vaak telleurstellingen als een blend helemaal nergens naar smaakt.

20
Mokha Matari heeft bij mij juist héél veel smaak, niet zwaar, maar wel veel. Ik las wel dat de oogst dit jaar erg tegenvalt en dat je voor een goede MM erg veel zou moeten betalen. Ze kunnen wel zwaarder worden gebrand dan zo'n Cerrado.

Mandheling is ook bij mij een topper, ben gek op die pure chocolade en z'n volle body. En Cerrado is mijn basis voor veel blends. Blenden is natuurlijk niets anders dan mengen. Dus niet één soort in je koffie , maar een paar verschillende, die als het goed is elkaar aanvullen tot wat jij wil. Dat de uitkomst meer is dan de som der delen.
Zo'n Braziliaan is zacht en neemt bijna de smaak aan van de andere, meer uitgesproken koffies. Daarbij zijn ze goedkoop, in "brander termen": een "filler".

Zo doe ik vaak een melange van Mandheling voor pure choco en body, Cerrado om z'n melkchoco en aangename basis en Harrar om wat fruit en pit, kan in gelijke delen. Maar er zijn natuurlijk oneindig veel varianten te bedenken.
Varieer met percentages, of voeg eens wat Monsooned Malabar toe voor wat kruidige aardsheid , of wat Kenia voor een frisse toon. Ga zo maar door, inderdaad verslavend...