Re: [TKA] Vooraanmelding verkoop Strega (2011), eventueel met Niche Zero.

11
Erik82 schreef: za 11 mei 2024, 08:18 De Strega, hoe geweldig ook, heeft toch wel een heel ander profiel en karakteristieken qua machine als een echte hevel zoals de Londinium. Mooie upgrade.
Dat lijkt me nou weleens leuk om in de praktijk naast elkaar te testen

Zelfde bonen, maler, basket, temperatuur enz…Misschien ook eens zo’n Decent ernaast zetten

Nadeel van koffie vergelijken vind ik alleen, dat na paar probeersels ik toch de cafeïne begin te voelen

Met alcohol heb je dat veel minder ;)
Bezerra Strega (Mod) - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL - G-iota Pro83VS SSP LS

Re: [Gereserveerd] Strega (2011)

13
Als liefhebber van speciaal bier en dan vooral (Barrel Aged) Imperial Stouts ben ik het daarmee helemaal eens. Daar waar het bij koffie de caffeïne is is het bij zwaar bier toch echt de alcohol die je niet in staat stelt het allemaal nog goed te onderscheiden. Wel erg leuk maar na een paar niet nuttig meer en zonde van het geld. Wat dat betreft vergelijk ik dan toch liever koffie.

De grote tip is waarschijnlijk eerst veel koffies testen totdat je staat te trillen en dan ter compensatie overgaan op Imperial stouts om het geheel weer in balans te krijgen :mrgreen: .
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

16
bobbee schreef: zo 12 mei 2024, 12:01 Laten we deze discusie maar weer terug leiden naar waar het over gaat : verkoop van de geweldige Strega.
Te zien aan het topic heeft dat weinig zin want die staat op gereserveerd ;)
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

19
cremalover schreef:
ErikvW schreef: za 11 mei 2024, 19:58
cremalover schreef: za 11 mei 2024, 19:32 Elke veer heeft een eigen profiel.Ligt meer aan de veer dan aan de machine.
Respectvolle vragen aan iemand die hier veel meer kennis en ervaring mee heeft: Is dat echt zo? Vallen die veren binnen de groep niet allemaal binnen een bepaalde specificatie? Of zijn de minimale verschillen in die bandbreedte echt te proeven? Verloopt dat ook als een veer "slijt"?
Veer profiel proef je.Elke veer heeft eigen begindruk en einddruk( voorspanning).
En dan heb je nog de curve.Dat in combinatie met temperatuur( verloop tijdens shot) bepaald de smaak .
Tegenwoordig voegen hybride machines( preinfusie middels pomp) daar een extra factor aan toe .
Bij mijn Lambro heb ik inmiddels 5 veren.Je proeft echt wel verschil tussen de sterkste en zwakste.
Ik verwacht niet dat jij bijv. 5% afname veerkracht door gebruik zult proeven.
Nog een kleine aanvulling. In een video over de Slim Jim Idrocompresso wordt het verschil in spanning tussen de drie veren (want 3 groepen) besproken. De machine is uitgerust met een systeem waarmee de spanning van de veren op elkaar kan worden afgestemd. Kennelijk kan het verschil dusdanig groot zijn dat een dergelijk systeem de moeite en de kosten waard is.

Je ziet het in dit fragment:
https://youtube.com/clip/Ugkxbb1JntvkdH ... LPnGQK-9AF
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

20
En je kan altijd de hendel wat tegenhouden en hiermee de druk verlagen. Of de kamer minder laten vullen zodat de hevel later start met oppakken waardoor de druk ook lager start wat met de grote kamer van de Strega heel goed werkt (heb zelf 3 jaar een Strega gehad). Er zijn allerlei trucs mogelijk om met een vaste veer toch invloed uit te oefenen.

De Strega heeft namelijk een vrij forse veer die met 11 bar begint dus als je de kamer altijd vult zal je een 11-8 bar profiel hebben. Zelf hield ik altijd aan dat als de pomp wat van geluid verandert (lees je hoort de tegendruk) ik op dat moment de eerste druppels zag bij een naked portafilter. Dan is de kamer veel minder gevuld en start de hevel al bonen horizontaal zo rond de 9 bar en heb je een mooi 9-6 bar extractieprofiel zoals de meeste hevels kennen. Eigenlijk is de veer in de Strega net iets te sterk voor dat mooie profiel wat de meeste hevels geven en war ze om bekend staan.