Re: Op zoek naar een espressomachine?

41
fransg schreef: za 11 mei 2024, 09:47
Govert schreef: za 11 mei 2024, 08:32 Ik ben nieuw hier, maar niet nieuw in espresso. Nu heb ik recent mijn oude ECM Cellini (met flow control en enkele Rocket onderdelen) aan een vriend doorverkocht
Waarom? Is toch prima apparaatje?

Zeker, bijna 10 jaar heel tevreden mee geweest. Nu is er ruimte voor iets nieuws. Ik denk aan stiller, betere temperatuur stabiliteit en flow control vind ik leuk. Zoals gezegd, tot nu toe vooral een solo missie, dus leuk om hier wat te kunnen leren en delen.

Welke maler heb je exact en welke bonen van welke brander precies? Dat is veel belangrijker.

Ik heb een Kafatek monolith flat en een niche. Bonen vaak van Black&Bloom (Groningen) of Friedhats. Heb jij constant dezelfde bonen of wissel je vaak?
Govert schreef: za 11 mei 2024, 08:32 en ben ik aan het kijken naar een upgrade.
Dan zou je dit kunnen lezen, daar staat alles:

viewtopic.php?f=50&t=12901

Ga ik doen dankjewel
Govert schreef: za 11 mei 2024, 08:32 Of moet ik een lever overwegen? :?:
Sowieso moet je niks ;-)
Haha, ook zeker waar.
Kafatek Monolith Flat / Niche zero / (Voor nu) La Pavoni bar T2

42
Met een Monolith Flat als maler is elke E61 is een beperking qua wat mogelijk is. Een slimme HX bestaat niet want het is een zeer oud principe wat nooit geweldige temperatuurstabiliteit gaat geven. Eke E61 gaat je maler niet tot z'n recht laten komen.

Als je het maximale uit je maler wilt halen zal je eerder richting een LM Micra, Nurri, Londinium R24, Decent, Strietman etc moeten kijken. Een HX gaat alleen maar een achteruitgang zijn met de machine die je net verkocht hebt en een dual boiler gaat je ook niet verder helpen. Ik heb al jaren een Strietman en gedacht deze in te ruilen voor een Bianca maar na een dag testen was de conclusie toch echt dat dat een achteruitgang was in kwaliteit van de espresso.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

43
Govert schreef: za 11 mei 2024, 10:26 Ik heb een Kafatek monolith flat en een niche. Bonen vaak van Black&Bloom (Groningen) of Friedhats.
Dan heb je het wat malers betreft heel mooi voor mekaar!
Govert schreef: za 11 mei 2024, 10:26 Heb jij constant dezelfde bonen of wissel je vaak?
Ik gebruik eigengebrande bonen. Ik laai 1500gr in de brander, daarvan gaat telkens 1030gr naar anderen en dan houd ik tegen de 200g voor mijn eigen over. Ik heb momenteel 3 soorten bonen in huis (een vierde emmer bonen is net op).
Sowieso moet je niks ;-)
Govert schreef: za 11 mei 2024, 10:26 Haha, ook zeker waar.
:lol:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

44
Erik82 schreef: za 11 mei 2024, 11:15 Met een Monolith Flat als maler is elke E61 is een beperking qua wat mogelijk is. Een slimme HX bestaat niet want het is een zeer oud principe wat nooit geweldige temperatuurstabiliteit gaat geven. Eke E61 gaat je maler niet tot z'n recht laten komen.

Als je het maximale uit je maler wilt halen zal je eerder richting een LM Micra, Nurri, Londinium R24, Decent, Strietman etc moeten kijken. Een HX gaat alleen maar een achteruitgang zijn met de machine die je net verkocht hebt en een dual boiler gaat je ook niet verder helpen. Ik heb al jaren een Strietman en gedacht deze in te ruilen voor een Bianca maar na een dag testen was de conclusie toch echt dat dat een achteruitgang was in kwaliteit van de espresso.
Ah! Interessant om te horen. Nurri en Londinium zijn prachtig (en ook prijzig). De Micra ziet er goed uit maar geen flow control he.. tja nog even rustig nadenken. Waar heb jij je bianca getest? Dat vind ik wel een uitdaging. In reviews lijkt veel heel mooi, maar ervaren is natuurlijk wat anders! Strietman ziet er trouwens ook heel mooi uit, beetje steampunk de luxe 😁

45
fransg schreef: za 11 mei 2024, 11:51
Govert schreef: za 11 mei 2024, 10:26 Ik heb een Kafatek monolith flat en een niche. Bonen vaak van Black&Bloom (Groningen) of Friedhats.
Dan heb je het wat malers betreft heel mooi voor mekaar!
Govert schreef: za 11 mei 2024, 10:26 Heb jij constant dezelfde bonen of wissel je vaak?
Ik gebruik eigengebrande bonen. Ik laai 1500gr in de brander, daarvan gaat telkens 1030gr naar anderen en dan houd ik tegen de 200g voor mijn eigen over. Ik heb momenteel 3 soorten bonen in huis (een vierde emmer bonen is net op).
Sowieso moet je niks ;-)
Govert schreef: za 11 mei 2024, 10:26 Haha, ook zeker waar.
:lol:
Qua malers zeker! Dankjewel. Al lees ik net dat ik nog niet heb kunnen proeven wat er mogelijk is, haha, nog wat te gaan dus.

Zelf branden is natuurlijk super, ik ben die rabbit hole nog niet ingedoken. Ook interessant om te vergelijken wat iedereen ermee doet.

Fijne avond!

47
Tijdens een meet heb ik destijds een halve dag met de Bianca gespeeld met mijn eigen maler, bonen en accessoires dus de enige variabele was de machine. De shots waren goed maar lang niet zo goed als met de Strietman. Maar dat is te verwachten want de Strietman heeft een verzagdigde groep en volledige mogelijkheden tot alle vormen van pressure profiling.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60