Re: Even voorstellen + tips maler

31
maudbrouns schreef: vr 17 mei 2024, 16:18
mr Blanc schreef: vr 17 mei 2024, 12:14
maudbrouns schreef: vr 17 mei 2024, 11:58

Ja precies daarom wil ik ook graag upgraden. Ik had de ECM kunnen houden maar onderhoud ging een paar honderd euro kosten en ik was echt toe aan mijn droom-machine. Ben me er van bewust dat een maler enorm belangrijk is. Heb daarin alleen nog te weinig kennis dus leek me dit forum een uitstekende plek om het te vragen. Dank voor je advies!
Heel vet je LM Micra...staat ook nog steeds op mijn verlanglijst. Belangrijkste vraag is of je wilt single dosen of GOD. Die nieuwe Eureka Atom zien er wel strak uit maar zijn wel erg prijzig. De GOD heb je een paar goede die veel meer binnen je budget passen. idd voor 64mm of groter gaan dan. Timemore Sculptor 078S of Mazzer Philos etc zijn dan goede opties.

Hoe bevalt de Micra tot nu toe? Merk je veel verschil?
Ja ik merk wel echt verschil! Sowieso in de output qua espresso (veel meer balans) maar ook in gemak en kleine details van de machine zelf. En misschien had ik met een mindere machine net zulke goede espresso kunnen maken, maar soms koop je dingen ook omdat je er een gevoel bij hebt, zoals ik al jaren bij LM.

Timemore Sculptor 078S is een hele goede optie. Collega van mij heeft deze en is er erg tevreden over. Mazzer ook interessant.

Moet goed nadenken of ik single dose of GBW wil, vind ik nog lastig… de GBW zijn best duur voor deze feature. De atom is al snel 1400,- of 1800,- voor 75 mm. Keuzes 😅
Klinkt goed...hopellijk komt er hier ook nog eens een micra te staan
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Even voorstellen + tips maler

32
Hij is nog niet genoemd en er zullen er zijn die het een mindere molen zullen noemen of vinden maar een Sculptor 078s is wat mij betreft echt een molen die je eens zou moeten proberen. Wellicht verrast hij je. Als Amersfoort voor jou in de buurt is, ben je welkom om hem aan de tand te komen voelen.

Zo zijn we ook op koffiepraat.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Even voorstellen + tips maler

33
gilleko B. schreef: ma 20 mei 2024, 12:30 Hi Moudbrauns,

Platte tekst platte tekst, ik zou zittend op de pot aan mijn vrouw per whattsapp kunnen vragen of ik straks ofwel wit ofwel bruin brood moet kopen. 4 apps later en mogelijk kaboum
Afbeelding
.

Maar heb je vragen over molens mee zitten lezen (niet op de pottie).

Die EK 43 is een iconische molen, trekt mij ook aan, maar voor thuisgebruikvraag ik mij af. Zie hiervoor bijgaande James Hoffman youtube link. Ik zou voor een Subtielere gaan. Budget is een denk wel een belangrijke. Ik heb een horecabakbeest, de Eureka Olmypus HS die met de dubbelloops gebruik. voor als ik meerdere latte's maak. Die bevalt mij voor dag doel nog steeds goed. Voor mijn eigen espresso's (vrouw drinkt dat niet) gebruik de Etzmax medium GBW. Heb deze al een paar jaar en ben er nog steeds lyrisch over. Qua maalsel en puckprep en die molens heb ik al wat eerder meer gepost. Maar je moet dan diep in de buidel tasten en hoe vol is je buidel en hoe diep wil je daarin grabbelen?

Ik heb eens het maalsel van een zeer betaalbare Eureka type... XL (ik weet niet meer welke) gezien en geproefd en was daarvan best wel onder de indruk.

Ja, en als je wil singledosen dan zou je denk ik richting Niche kunnen gaan. Keuzes, keuzes, keuzes. Als je denkt sodeju wat moet ik nu doen, dan zou je een moeten proberen bij een forumlid langs te gaan om te zien hoe zo'n apparaat het doet c.a
Of je gaat eens naar een goede verkoper en vraag daar eea na.

Succes met je speurtocht

Oh ja

https://youtu.be/ROBoq7kYuNE?si=_2Ez-yD9-ue_Bjc-


Afbeelding
Dank voor je uitgebreide reactie en tips, daar heb ik iets aan :) denk dat inderdaad de grootste vraag aan mezelf is of ik wil singledosen of niet. Nu neig ik naar GOD of GBW maar in de toekomst is single dose wel interessant om meer te experimenteren met diverse bonen. Keuzes idd haha

Re: Even voorstellen + tips maler

34
bobbee schreef: ma 20 mei 2024, 13:08 EK43 skippen, leuk voor filterkoffie en unimodaal espresso met light roast maar ook hit or miss daardoor. Het is dus best een opgave om daar een goede espresso uit te trekken. Het is of heel goed of niet.

Je kunt ook doen zoals ik....

Een df64v met SSP (met multi purpose schijven erin) en de Eureka XL ernaast. Heerlijke combi en ja het kan altijd beter.
Er zijn mensen die perfectionistisch zijn en altijd beter zoeken, dat hoeft echt niet voor geweldige espresso. En waar hebben we het over? Een Eureka XL kost je ~700 Euro. Dan zit je echt wel in het segment waarvan je kan zeggen dat een slechte espresso niet aan de maler ligt. 65mm schijven en zeer weinig retentie! Die XL gaat echt wel kwaliteit leveren en ik denk veel meer comfort dan de EK43. EK43 is van origine ook geen koffiemaler maar een kruidenmaler. Zo is die in de markt gezet. Het komt door Matt Perger dat die nu voor koffie wordt ingezet.
Dank voor jouw fijne reactie met hele bruikbare tips. Inderdaad een goede optie de XL. Of bij GBW toch de Anom overwegen maar die prijs is wel een stuk pittiger. Ik ga er op vakantie eens goed over denken.

Re: Even voorstellen + tips maler

35
omeCoffee schreef: ma 20 mei 2024, 17:31 Hij is nog niet genoemd en er zullen er zijn die het een mindere molen zullen noemen of vinden maar een Sculptor 078s is wat mij betreft echt een molen die je eens zou moeten proberen. Wellicht verrast hij je. Als Amersfoort voor jou in de buurt is, ben je welkom om hem aan de tand te komen voelen.

Zo zijn we ook op koffiepraat.
In een van de eerste berichten is hij genoemd, en ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel enthousiast van wordt. Een collega van me heeft hem onlangs aangeschaft en is er erg tevreden over. Dus deze zit ook wel bij mijn opties :)

Dank voor je aanbod! Ligt niet heel erg in de buurt maar mocht ik er een keer zijn dan houd ik me aanbevolen haha