Re: De LONDINIUMs afdeling

1451
Vergeef me alvast voor als ik misschien domme vragen stel.
Ik probeer alle londinium modellen een beetje op een rij te krijgen en waar ze verschillen.

Op de site van londinium staan er 3 modellen:
De r24 is duidelijk de flagship model met alle toeters en bellen.
Handige app met extra functies en Pre infusie tot maximaal 6 bar regelbaar.

De compressa is een r24 gestript van alle digitale functies, geen app dus met extra functies en maximaal Pre infusie is ook lager, 3 bar?

De vectis kan ik voor mijzelf niet goed plaatsen. Het lijkt op een kleine broertje van de compressa maar wat is dan de meerwaarde van de compressa?

Wat het hierna verwarrend maakt is dat er nog meer modellen zijn die niet op de site staan.

De R ? (zonder 24) Geen idee waar deze staat in functies vergeleken met de voorgaande modellen.

De l1 is denk ik een nog oudere model? Deze heeft geloof ik ook als enige een vibratiepomp. De rest doet het geloof ik met een rotatiepomp.
Ik weet niet zeker of dit klopt en ook niet wat er voor de rest is veranderd (ten opzichte van de nieuwere modellen)

De l1-p, deze laatste lijkt voor commerciële doeleinden bedoeld te zijn. Grotere boiler als de gewone l1 maar sommige gebruikers claimen er ook lekkerder koffie uit te krijgen (meer crema/body) dus het zou misschien ook gewoon als een upgrade gezien kunnen worden?

Wie kan meer vertellen? Ik heb hier weinig verstand van en misschien haal ik allemaal dingen doorelkaar dus alvast mijn excuses. Ik probeer het beter te begrijpen.

Ik wil heel graag de stap maken naar een lever machine die aansluit op mijn gebruik. Ik wil de stap het liefst in ene goed doen. Als ik €500 tot €1000 meer moet betalen om duidelijk meer voordeel te behalen dan doe ik dat liever als dat ik ga bezuinigingen. Mijn hart zegt r24 maar daar kunnen ook nog allerlei onduidelijke kosten aan zitten met importeren dus ik weet niet of ik dat nu wil wagen.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

1452
De Compressa is de R24 zonder electronica én zonder pomp. Deze kan dus alleen aan vast water.

De R is zonder electronische pre-infusie en zonder de 24V upgrade.

Dacht ik.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

1453
De R is de R24 op 230 volt. In de R24 is alles intern 24 volt en stillere pomp. Mijn R heeft ook digitale pre infusie, de eerste modellen van R hadden dat niet maar het kan er wel ingebouwd worden zoals bij de mijne is gedaan, er zijn (prijzige) kits voor te krijgen. De R en R 24 zijn dus qua functionaliteit hetzelfde alleen technisch anders.

De compressa is een basic machine zonder actieve pre infusie zoals de R24 en latere R.

(klopt dit zo Frans?)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1454
bobbee schreef: za 22 jun 2024, 08:20 (klopt dit zo Frans?)
Ja klopt wel.

Ik zou het zo zeggen: de L1/2/3 zijn grote commerciële machines voor in een café, met 1 2 of 3 groepen. Aan de waterleiding, geen pomp dus pre-infusiedruk hangt af van je waterleidingdruk.

De L1-P heette eerst zo omdat het de Professionele / commerciële grote boiler versie was van de eerste Londinium die ook aan de waterleiding ging. Later werd die gewoon L1 genoemd.

Compressa is net zo'n machine maar kleiner, het formaat van de LR24 maar dan inderdaad zonder al die elektronica.

LR werd LR24 toen de 230V pomp werd vervangen door een kleinere stillere 24V pomp en meteen de control board werd vervangen om die 24V te leveren. Het verwarmingselement werkt wel gewoon op 230V.

De LR24 is de machine voor thuis met alle toeters en bellen. Maakt het zetten van espresso zeer makkelijk al moet je wel even weten hoe het ding werkt natuurlijk. En aangezien er veel meer onderdelen in zitten dan in de Compressa is het van belang dat je ook die wil leren kennen voor als er wat werk aan is te doen. Van alle service handelingen zijn wel filmpjes maar je moet niet angstig zijn voor gereedschap.

De Vectis is kleiner, wat hoger, is doodsimpel van binnen, heeft een bijzondere zetgroep, speciaal voor deze machine ontwikkeld. Deze zetgroep werd eerst in de UK geproduceerd maar de Italianen zijn er toch wat handiger in dus die van vandaag komen daarvandaan. De machine wordt net als de andere Londiniums in Birmingham UK gebouwd en van daaruit verzonden. Omdat er weinig binnen de kast zit heb je er ook weinig werk aan wat onderhoud betreft maar ook daar zul je af en toe wat aan moeten of willen doen, zoals het vervangen van de pressostaat als die 'op' is al zal die veel langer meegaan dan in de oudere LR waar er zo een in zit die hogere druk te verduren krijgt.

De LR24 doodgemakkelijk in gebruik, dwz als ik het hier iemand voordoe kan die de volgende espresso precies zo zetten.

De Vectis vereist meer feeling, zoals een vulpen verschilt van een typemachine. Ieder zet er op eigen manier de espresso mee, wat spelen met de pre-infusie, de timing en daarmee de druk. Ook simpel maar naarmate je het spel meer in de vingers krijgt ga je net wat betere shots maken en als je het voordoet aan iemand dan kan die jou dat niet meteen nadoen. Is ook weer leuk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1455
Bedankt voor de uitleg.

Welke modellen hebben een eigen water reservoir voor als je dus niet wilt aansluiten aan de leiding? In mijn keuken zou dat namelijk een heel lastig klusje kunnen worden.

En even heel brutaal, is er geen andere mogelijkheid om die R24 in huis te krijgen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een verkooppunt binnen Europa zodat je niet hoeft te dealen met douane kosten etc.

Of hebben jullie er ooit èèn tweedehands voorbij zien komen?
Zouden jullie tweedehands überhaupt adviseren?
* DLC Espresso burrs

1456
Hk87 schreef:Bedankt voor de uitleg.

Welke modellen hebben een eigen water reservoir voor als je dus niet wilt aansluiten aan de leiding? In mijn keuken zou dat namelijk een heel lastig klusje kunnen worden.

En even heel brutaal, is er geen andere mogelijkheid om die R24 in huis te krijgen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een verkooppunt binnen Europa zodat je niet hoeft te dealen met douane kosten etc.

Of hebben jullie er ooit èèn tweedehands voorbij zien komen?
Zouden jullie tweedehands überhaupt adviseren?
Tweede hands is altijd een risisco waar ik rekening mee hou, maar dat geld voor alles. Mijn machine is 3e hands maar komt van een heel betrouwbaar persoon van dit forum (
Afbeelding
) maar toch kwam er ineens een euveltje wat moest worden opgelost, dan zeur ik niet want dat is aan mij. Dat was even klooien omdat ik ook niet die hoge verzendkosten en inklaringskosten wil betalen maar als je beetje bijdehand bent lukt het met lokale onderdelen maar kost meer moeite dan alle onderdelen bestellen bij Londinium. Reis is doorgaans prima bereikbaar en helpt je tot in den treure om het euvel te lokaliseren en dan is het aan de eigenaar om aan de bak te gaan of niet.
Meeste onderdelen zijn universeel vervangbaar, enkele onderdelen zijn van Londinium /Fracino zelf.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1457
Hk87 schreef: za 22 jun 2024, 10:19 Welke modellen hebben een eigen water reservoir voor als je dus niet wilt aansluiten aan de leiding?
Wat betreft de modellen die vandaag bij Londinium beschikbaar zijn:

LR24 heeft een waterbak

Vectis vul je met een trechter, recht de boiler in.

De L1/2/3 zaten altijd al op de waterleiding.

Het eerste model had de keuze waterleiding of waterbak dus als je zo'n oudje koopt moet je dat even nagaan maar die werken met pre-infusie op boilerdruk, moet je dus net als met de Vectis enige feeling voor ontwikkelen. En zo'n oudje geeft mogelijk ook meer groot-onderhoud werk te doen. Kun je 'm voor een prikkie op de kop tikken en ben je handig, dan is het lollig.

Manduca nam mijn L1-P over, daar bleek best wat werk aan te zitten hetgeen hij sportief oppakte en daarna had hij een wondermooi en machtig apparaat staan dat relatief weinig had gekost. De oude Londinium-Luxe die ik ooit had is toen van Manduca naar Bobbee gegaan, later ruimde een vriendin waar ik een LR had geplaatst haar keuken op en kon die machine naar Bobbee. Ze verhuizen dus weleens en het leukste is als ze terechtkomen bij mensen die weten wat te doen zonder online paniekverhalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1459
fransg schreef: za 22 jun 2024, 08:44
De Vectis vereist meer feeling, zoals een vulpen verschilt van een typemachine. Ieder zet er op eigen manier de espresso mee, wat spelen met de pre-infusie, de timing en daarmee de druk. Ook simpel maar naarmate je het spel meer in de vingers krijgt ga je net wat betere shots maken en als je het voordoet aan iemand dan kan die jou dat niet meteen nadoen. Is ook weer leuk.
Zou je iets kunnen zeggen over de learning curve wat je nu benoemd bij de vectis. Hoe verhoudt dat zich ten opzichte van de compressa of l-1.
Is dat gemakkelijker bij de èèn?

Of is dat een stukje waarin de r24/R zich gewoon helemaal onderscheidt met de rest?
* DLC Espresso burrs

1460
Hk87 schreef: za 22 jun 2024, 11:35
fransg schreef: za 22 jun 2024, 08:44
Zou je iets kunnen zeggen over de learning curve wat je nu benoemd bij de vectis. Hoe verhoudt dat zich ten opzichte van de compressa of l-1.
Is dat gemakkelijker bij de èèn?

Of is dat een stukje waarin de r24/R zich gewoon helemaal onderscheidt met de rest?
Weinig over te zeggen, gewoon zelf even proberen bij een forumlid die er een heeft staan.