Europiccola, ROK, Flair

1
Beste forum leden,

Om twee redenen zou ik graag willen overstappen van machine. Aan de ene kant omdat ik het zetproces heel mooi vind en ik weinig invloed heb met een 'normale' espresso machine. Aan de andere kant nemen de modellen die ik noem minder ruimte in op het aanrecht.

De ROK is de simpelste machine. Ik vraag me af of je hier een constante espresso uit kan halen, of dat de kwaliteit van je koffie enorm varieert! Wat zijn jullie ervaringen? Het voor verwarmen lijkt mij niet heel veel werk doordat wij een quooker hebben..

De flair lijkt mij een hele mooie omdat ze nu ook een 58 uitvoering hebben. En die hoef je niet handmatig voor te verwarmen maar lijkt mij wel enorm groot op het aanrecht. Ik verwacht dat je wel een constante espresso hiermee kan maken, klopt dat? Is deze ook tweedehands te vinden of moeilijk omdat deze nog niet lang op de markt is?

De Europiccola is, volgens mij, de klassieker van al deze 3 machines. Mag ik deze wel vergelijken met de ROK en Flair? Deze lijkt mij ook erg groot op het aanrecht. Hij ziet er natuurlijk enorm goed uit en heeft zijn klasse wel bewezen in de tijd dat hij wordt gemaakt. Als ik (jullie) voor deze kiezen. Zouden jullie dan echt voor een profesional gaan of is een reguliere ook goed? En hoe oud mag het model zijn als ik deze ga zoeken op MP?

Op het moment heb ik een hele oude rancilio silvia van MP gekocht. Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie jarenlange ervaring en meningen! Uiteraard ook als je mening is; verkoop die Silvia, of doe een upgrade bij de Silvia! (ik heb bijvoorbeeld nog geen IMS bakjes)
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: Europiccola, ROK, Flair

2
Hi Folkert,

De Rancilio kun je ook upgraden (onder meer PID) en tweaken, waardoor hij heel goede espresso kan maken.
Hier op het forum staan genoeg tips en voorbeelden, als je even zoekt.
Of je brengt hem naar Peter de Goede, om het uit te laten voeren.
E.e.a. is afhankelijk van het type, volgens mij, maar daar kan HanR weer het nodige van vertellen.

Ik heb de ROK gehad, maar snel weer weg gedaan: doel was voor erbij en op de camping, maar espresso bereiden was toch zo anders dan met mijn La Pavoni (gen 2, 1994), dat het niet goed werkte.
De Flair wil ik nog wel eens proberen, maar is me voor nu te duur, om er naast te nemen.

De La Pavoni Professional staat meerdere malen per dag aan.
Voordeel hiervan is dat je melk kunt opschuimen, dat hebben de ROK en Flair niet.

De Europiccola is kleiner, waardoor je wat minder espresso's na elkaar kunt zetten.
In de praktijk is dat geen nadeel: met de LPP zet ik max 4 koppen na elkaar, dat kan met de LPE ook.
Als het meer wordt is de eerste koud en ga ik over op het filter apparaat.

Ook de LP kun je upgraden (must have: Bong isolator, eengats stoomlans).
DE LPP is pressostaat geregeld, waar de LPE 2 verwarmingselementen heeft (handmatig omschakelen).
Maar de kleinere boiler staat misschien wel mooier op je aanrecht.

Succes met de overwegingen :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Re: Europiccola, ROK, Flair

5
Ik denk dat je met een geupgrade rancilio veel gemakkelijker consistente kwaliteit espresso’s maakt dan bijvoorbeeld met een La Pavoni.

Voor ik een espresso uit de LP trek, sta ik te pompen en te flushen om op een sticker de temperatuur van de groep te schatten en dan moet je ook nog eens elke keer handmatig min of meer dezelfde drukcurve reproduceren. En dat komt allemaal bovenop de reguliere variabelen als maalgraad, hoeveelheid koffie enzovoorts

Het is hartstikke leuk als er een waanzinnige shot uit komt, maar dat lukt me lang niet altijd en al helemaal niet 3-4x achter elkaar (met visite bijvoorbeeld)

Dus voor de hobby en de kunst van het koffie zetten hartstikke leuk, maar ik heb me veel ochtenden staan te ergeren aan een matige espresso vlak voor ik naar m’n werk stoof.
Bezerra Strega - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

Re: Europiccola, ROK, Flair

7
Ik heb nooit een goede espresso uit mijn Rok gekregen destijds.
Totaal andere ervaring nu met de Robot. I.c.m. met waterkoker van Fellow. Daar past de filterdrager heel mooi op/in om voor te verwarmen. Er zijn zelfs mensen die onder de piston een 12 volt GU5.3 halogeen lampje omhoog laten kijken om ook dat deel nog voor te verwarmen. Lekker hoog filter bakje dus geen rommel bij wdt "roeren".