Re: Cafelat Robot Barista

193
Robin070 schreef: di 09 jul 2024, 11:17 Kan het ermee te maken hebben dat de zeteenheid schuin in het apparaat zit? Met het eruit halen van de basket blijft deze ook vaak hangen. Wellicht hoort het zo en ben ik hiervoor niet gemaakt maar evt zal het kunnen?

We gaan vandaag aan de slag met een nieuwe boon, zie foto.
Ik zou die foto even naar customer service sturen, dat ziet er inderdaad scheef uit. Andere Robot bezitters, kan dit?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Cafelat Robot Barista

194
Robin070 schreef: di 09 jul 2024, 11:17 Kan het ermee te maken hebben dat de zeteenheid schuin in het apparaat zit? Met het eruit halen van de basket blijft deze ook vaak hangen. Wellicht hoort het zo en ben ik hiervoor niet gemaakt maar evt zal het kunnen?

We gaan vandaag aan de slag met een nieuwe boon, zie foto.
Die zuiger/zeteenheid zit een beetje ruimte op zodat hij kan zoeken. Dat hij een beetje scheef hangt is normaal.

Wanneer je de armen helemaal omhoog zet blijft de basket er een klein beetje op hangen. Dit is ook normaal en bij een beetje rammelen met de houder komt hij er vanaf.
Als ik 18 gram koffie maal op de fijnste stand van mijn maler en goed aandruk, dan krijg ik het water er amper doorheen gedrukt. Dus begin dan bijna te twijfelen aan je maler.

Re: Cafelat Robot Barista

195
Piston zit bewust speling in. Verder kan er niks mis gaan zolang de rode seal ring in goede staat is. Maar als je het water bij een hele fijne maalstand er niet doorheen gedrukt krijgt werkt die ring goed. Kwestie van juiste maalgraad opzoeken. Andere boon zou het verschil niet moeten maken lijkt mij.

Re: Cafelat Robot Barista

196
Het lijkt alsof je watertemperatuur te laag is wat heel goed kan gebeuren met de robot. Koffie preppen, een keer voorverwarmen met kokend water van de grote basket met de koffie en puckscreen en dan weggooien en weer vullen met water net van de kook kan misschien helpen voor jouw probleem.
Ik kreeg er goede espresso uit maar had er geen lol in door het pressen, ieder zijn ding. Pak liever de pavoni. Maar goed, doet er eigenijk niet toe in deze. Pre heating vond ik wel echt een must en genoeg druk uitoefenen van minimaal 6 bar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Cafelat Robot Barista

197
bobbee schreef: di 09 jul 2024, 16:46 Het lijkt alsof je watertemperatuur te laag is wat heel goed kan gebeuren met de robot. Koffie preppen, een keer voorverwarmen met kokend water van de grote basket met de koffie en puckscreen en dan weggooien en weer vullen met water net van de kook kan misschien helpen voor jouw probleem.
Ik kreeg er goede espresso uit maar had er geen lol in door het pressen, ieder zijn ding. Pak liever de pavoni. Maar goed, doet er eigenijk niet toe in deze. Pre heating vond ik wel echt een must en genoeg druk uitoefenen van minimaal 6 bar.
Pre heating is naar mijn mening niet nodig met de robot. Ik heb het nog nooit gedaan maar ieder zo zijn voorkeur. Daarnaast geeft hij aan dat zijn water te snel doorloopt en de druk niet boven de 2 Bar komt. Daar zal de temperatuur weinig aan veranderen.

Re: Cafelat Robot Barista

198
Probeer het eens als je wilt.

Ik heb niet het topic doorgenomen alleen die laatste espresso bekeken. Wist niet van die 2 bar. Vreemd verhaal dat het niet boven 2 bar komt .
Hoeveel gram doseert hij? Is dat al aangegeven?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Cafelat Robot Barista

200
@Robin070: fijner malen lijkt me de meest logische volgende stap. 6 tot 8 bar moet je zo kunnen halen, veel meer is meestal ook niet nodig. Voorverwarmen zelf ook nog nooit gedaan, ook geen papieren filters onder of boven. Piston bungelt onderaan de robot, scheef hangen is normaal.