Re: Cafelat Robot Barista

201
bobbee schreef: di 09 jul 2024, 19:16 Probeer het eens als je wilt.

Ik heb niet het topic doorgenomen alleen die laatste espresso bekeken. Wist niet van die 2 bar. Vreemd verhaal dat het niet boven 2 bar komt .
Hoeveel gram doseert hij? Is dat al aangegeven?
Ja 18 gram zei hij. Dat moet voldoende zijn. Dan zou de seal lekken, of de koffie is niet fijn genoeg en/of niet goed aangedrukt. Iets anders kan ik niet verzinnen als het niet boven de 2 bar uitkomt.

202
willempi schreef: za 13 jul 2024, 19:10 @Robin070: fijner malen lijkt me de meest logische volgende stap. 6 tot 8 bar moet je zo kunnen halen, veel meer is meestal ook niet nodig. Voorverwarmen zelf ook nog nooit gedaan, ook geen papieren filters onder of boven. Piston bungelt onderaan de robot, scheef hangen is normaal.
Daar denkt Lance Hedrick anders over :lol: . Die heeft een test gedaan op een lagere druk (volgens mij 6 bar) en op 9 bar en die van 9 bar smaakten volgens hem beter.

203
Robin070 schreef: ma 08 jul 2024, 18:37
Riotss schreef: ma 08 jul 2024, 18:16
Robin070 schreef: ma 08 jul 2024, 17:28
Dan zou ik harder tampen. Ik druk net zo hard tot het niet verder in elkaar wil. Screen druk ik aan tot hij vlak aan ligt. En anders misschien een andere boon proberen?
Morgen zal ik aan de slag gaan met een andere koffieboon. Mocht dit nog steeds niet het gewenste resultaat geven ben ik bang dat ik na 4 dagen gebruik van de Robot deze alweer ga verkopen of retour stuur. Heb meer het idee dat de drukmeter niet werkt of anders dat ik er gewoon niet voor ben gemaakt. De filmpjes op het internet geven een espresso weer waarvan mijn hart gaat kloppen maar nu is het gewoon prut :(
En ja ik ben in een leercurve, maar je voelt het aan of niet :)
Hoe is het afgelopen?

204
Even een update: heb met een nieuwe robot vandaageindelijk (3 weken verder) een mooie espresso kunnen zetten met 8 bar. Mooie crema en vol van smaak van een koffieboon uit India.
Echter was deze zo sterk doordat ik de maalgraad nog niet helemaal onder de knie heb. Ik had deze espresso met 22,9gram 😜 gezet.
Veel re veel en ik ging weer naar 18 met als resultaat slappe bak. Deze leercurve met de robot maakt het opzich ook lastig gezien ik 8 verschillende bonen heb. Ben nog aan het uitvinden wat ik het lekkerst vind en hoe een mooie espresso bij 18of20 gram te malen.

205
Robin070 schreef: do 18 jul 2024, 02:09 Even een update: heb met een nieuwe robot vandaageindelijk (3 weken verder) een mooie espresso kunnen zetten met 8 bar. Mooie crema en vol van smaak van een koffieboon uit India.
Echter was deze zo sterk doordat ik de maalgraad nog niet helemaal onder de knie heb. Ik had deze espresso met 22,9gram 😜 gezet.
Veel re veel en ik ging weer naar 18 met als resultaat slappe bak. Deze leercurve met de robot maakt het opzich ook lastig gezien ik 8 verschillende bonen heb. Ben nog aan het uitvinden wat ik het lekkerst vind en hoe een mooie espresso bij 18of20 gram te malen.
Mooi dat dat nu werkt :D. Om consistent te zijn is een espresso weegschaal met timer wel een must naar mijn mening. Ik zou eerst 18 gram aanhouden en dan als houvast eerst een verhouding 1:2 gebruiken. Dus 18 gram in, 36 gram uit in 30 seconden bij 9 bar. Vanaf daar kan je dan gaan experimenteren met output en maalgraad. Tip: De tiny/tiny2s weegschaal van aliexpress past perfect onder de robot.
Deze begint automatisch te lopen qua tijd boven de 1 gram. Ik doe eerst een pre infusie van de koffie met 2 bar tot de druppen koffie tot die 1 gram komen en dan druk ik door naar 9 bar.

206
Ik ben in het bezit van een weegschaal en ook 1 die onder de Robot past (Fuego) Maar het luk mij niet om een goede espresso te zetten met 18-20gram.
23 tot zelfs 25gram lukt een mooie espresso maar dit kan niet de bedoeling zijn. Dien ik dan grover te malen of juist nog fijner?
De puck komt er mooi droog uit. Ga ik voor 18gram dan is het net modder.

Heb inmiddels mijn zinnen op een volautomaat gezet. Beetje vloeken in de kerk voor de espresso puristen wellicht maar ik ben alle handelingen (3 weken lang) beetje zat.

De Robot gaat evt in de verkoop, zonde vind het echt een gave machine, maar het kost teveel geld en tijd om een fatsoenlijke espresso te kunnen zetten. Voordeel wel is dat heel mijn huis naar versgemalen koffie ruikt :)

207
Robin070 schreef: do 18 jul 2024, 11:29 Ik ben in het bezit van een weegschaal en ook 1 die onder de Robot past (Fuego) Maar het luk mij niet om een goede espresso te zetten met 18-20gram.
23 tot zelfs 25gram lukt een mooie espresso maar dit kan niet de bedoeling zijn. Dien ik dan grover te malen of juist nog fijner?
De puck komt er mooi droog uit. Ga ik voor 18gram dan is het net modder.

Heb inmiddels mijn zinnen op een volautomaat gezet. Beetje vloeken in de kerk voor de espresso puristen wellicht maar ik ben alle handelingen (3 weken lang) beetje zat.
Het is niet de bedoeling dat je al het water erdoor perst. Je kijkt naar het gewicht wat je eruit perst en daar stop je. Dan haal je de armen omhoog, Hou je ze beet, je haalt je je kopje eronder weg met espresso. Vervolgens pak je een bakje of ander kopje en dan pers je het overige water erdoor wat je weggooit en hou je een droge puck over.

Heb je een weegschaal met tijdsindicatie? Probeer eerst eens verhouding 1:2 te halen rond de 30seconden. Dus bij 9 bar wil je met 18 gram gemalen koffie, 36 gram espresso hebben bij ongeveer 30 seconden.

Haal je dat gewicht van 36 gram te snel dan moet je fijner malen (grotere dichtheid dus loopt het minder snel door) en duurt het veel langer dan 30 seconden dan maal je grover (kleinere dichtheid en loopt het sneller door). Je houdt die 18 gram koffie constant maar door met de maalgraad te spelen loopt het sneller of minder snel door.

209
Robin070 schreef: do 18 jul 2024, 12:09 Ik snap volkomen wat je zegt maar het lukt mij gewoonweg niet. Heb alles in huis, weegschaal uiteraard met timer. 22 gram erin 43.6 eruit leek nog het meest op espresso maar over het algemeen is het gewoon prut.
Ik ben hier niet voor gemaakt denk ik.
Wat is voor jou prut? Te slap, te sterk, te zuur, te bitter? Je hebt eerder wel speciality coffee gedronken in espresso vorm? Je kan het niet vergelijken met die kapot gebrande rotzooi uit de supermarkt hè.

210
Riotss schreef: do 18 jul 2024, 12:22
Robin070 schreef: do 18 jul 2024, 12:09 Ik snap volkomen wat je zegt maar het lukt mij gewoonweg niet. Heb alles in huis, weegschaal uiteraard met timer. 22 gram erin 43.6 eruit leek nog het meest op espresso maar over het algemeen is het gewoon prut.
Ik ben hier niet voor gemaakt denk ik.
Wat is voor jou prut? Te slap, te sterk, te zuur, te bitter? Je hebt eerder wel speciality coffee gedronken in espresso vorm? Je kan het niet vergelijken met die kapot gebrande rotzooi uit de supermarkt hè.
Ik haal mijn koffiebonen idd bij de speciaalzaken en niet de troep uit de supermarkt.
Ben zelf een perfectionist en wil enkel het beste :) Voor mij is prut, een espresso zonder crema dat smaakt naar senseo. Gewoon niet te drinken.
De machine die ik voor de Robot zal kopen was de Ecm Puristika, echter heb ik onwijze pech hiermee gehad met levering (kapot geleverd) en nodige reparaties voordat de machine überhaupt in gebruik was genomen.
Ik heb diverse half automaten gehad (o.a Quickmill 820, Bezerra) waardoor ik redelijk uit de voet kan om een mooie espresso te zetten. De basis technieken qau ratio etc heb ik goed onder de knie echter met de Robot lukt het mij gewoonweg niet.
Werk inmiddels 25jaar in de horeca dus je zal zeggen dat zit wel goed :) Echter in de horeca zijn de machines ingesteld door een bedrijf.
Een Robot, hoe simpel de machine ook is, is voor mij echt hoge wiskunde.