Hoi allemaal,
Nog niet heel erg actief op dit forum en op dit moment heb ik zowel de 9barista als de cafelat robot staan (te leen). Ik vermoed dat weinig mensen beiden hebben en gezien het vakantietijd is natuurlijk extra interessant want ze zijn allebei behoorlijk draagbaar.
Ik zal wat ervaring delen, als er vragen zijn kom maar door en natuurlijk: hoe zet jij koffie op vakantie?
Allereerst heb je een fatsoenlijke (hand)molen nodig
De 9barista
De 9barista is erg cool! Ik was direct onder de indruk van de lekkere espresso die je ermee kunt zetten. Doet niet onder, sterker nog, is gewoon beter dan mijn oude e61 machine.
Je moet een beetje geduld hebben en je maakt ongeveer een doppio. In de praktijk dus heel handig als je alleen bent, anders moet je twee keer zetten, dat duurt ff en is niet zo snel en makkelijk als een moka. Wel veel lekkerder!
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het 53 mm filter bakje. En dus constant 9bar 93 graden. Enige variabelen zijn de maalgraad en hoeveelheid koffie. Voor mij werkt 16 gram heel prima.
De Robot
De Robot vind ik iets minder mooi dan de 9barista, maar smaken verschillen hierin heel erg. Het principe is heel simpel, filterbakje (ca58 mm maar loopt smaller toe) vol koffie, tampen en vullen met 60ml kokend water. Deze klik je in de robot (soort omgekeerde bajonet sluiting). Dit is de eerste paar keer echt even pielen, maar het went snel. Dan handmatig druk opvoeren, pre infusion op 2bar houden en gaan met die banaan. Je haalt makkelijk 9 bar, de drukmeter zit echter voorop, terwijl je de meeste kracht kunt zetten als je meer rechtop staat. Dan kun je die dus niet aflezen.
Het doet echt wel een beetje pijn aan je handen en ik ben een klimmer, dus best wat gewend.
De koffie is absoluut lekker en kan zich meten met mijn e61. De workflow is wat makkelijker dan de 9barista en het is dus iets makkelijker om 2 shots achter elkaar te zetten.
Ik en mijn vriendin vinden de koffie uit de 9barista iets lekkerder. Maar eerlijk gezegd zijn ze beiden een prima optie voor vakantie maar ook gewoon voor thuis. Niet echt om mee te gaan wandelen of vliegvakantie maar voor op de camping echt geweldig.
Mijn vriendin staat nog niet echt te trappelen om ze te proberen terwijl ze de normale espressomachine wel onder de knie heeft.
Ik ga de Robot tijdens kamperen nog field testen, maar op dit moment is de 9barista mijn favoriet.
Zijn ze het geld waard? Als je het kunt missen zeker, want ze maken koffie die duurdere machines niet zomaar evenaren. Wat mij betreft aanraders.
Hopelijk helpt dit, in ieder geval fijne vakantie of voor degene die weer aan het werk zijn, kop op!
Verstuurd vanaf mijn Pixel 8 met Tapatalk
Ff voorstellen, 9barista vs Cafelat Robot
1Kafatek Monolith Flat / Niche zero / (Voor nu) La Pavoni bar T2