Re: Ruilen

13
Rosanne schreef:Een van de redenen waarom ik mijn niche zero nooit meer weg zal doen. Hij zal altijd naast een andere maler blijven staan 🫶
Dat heb ik ook heel lang gezegd....
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Ruilen

14
Update:

Even kort een toelichting vooraf en mijn motivatie hierin. Ik kan niet exact alle variabelen hetzelfde houden en smaak is natuurlijk heel subjectief. Mijn espressomachine zal ook andere resultaten geven dan een top klasse La marzocco of een mooie hevelmachine :)
Voor mij gaat het in algemene zin of er dingen uitspringen in mijn kopje koffie tussen conische schijven en platte schijven. De Niche zero is op het conische vlak heel populair en geliefd. De df malers zijn dat ook aan de platte schijven kant. Mijn inziens beide toonaangevende malers in het midden segment.

Recept is standaard 17 gram in een vst filterbakje. Ik stop tussen 36-40 gram koffie.
De doorlooptijd mik ik tussen 25-30 seconden.
Ik speel niet met temperatuur of druk. Dat staat bij mij op 93° en ik hou altijd 9 bar druk aan.

Kort samengevat tot nu toe met de bonen die ik heb geprobeerd:

Koffie van de maand hoofdkwartier (Honduras van augustus)
Niche geeft ietsjes een vollere mondgevoel.
Er is iets minder helderheid. En dan moet ik heel erg mijn best doen om dit te benoemen want het verschil is veel kleiner als het klinkt.
Dit maakt de kopje koffie uit de niche iets meer vertroebelt in het onderscheiden van verschillende fruit tonen. Het is wat meer geblend lijkt het.
Als ik in de df83v de DLC schijven vervang met labsweet schijven proef ik wel veel duidelijker een stuk meer helderheid en meer fruit waarbij je iets wat inlevert in een vollere mondgevoel.
Ik vind het verschil tussen de standaard DLC schijven in de df83v en Niche Zero verassend klein. Allebei lekker, subtiele verschillen waarbij ik bijna neig te zeggen dat je geen verschil zou kunnen proeven.

30ml brazil
Dit is weer heel verassend en als ik heel eerlijk ben. In een blind test had ik denk ik geen onderscheid kunnen maken tussen de niche en df83v. Het smaakt gewoon vrijwel identiek. Beiden Vol romig met veel body en mondgevoel. Veel chocolade en soort van nootachtige na smaak. Ik proef gewoon geen verschil tussen de twee.
Met de Labsweet schijven kreeg ik naar mijn ervaring een raar blend en vond ik de koffie niet echt lekker.

30ml Columbia laat ik even er buiten want er was niet veel meer van over. Ik heb er twee kopjes koffie mee gemaakt nog op niche zero maar ik vond het niet lekker. Dat kan ook liggen aan de doorlooptijd en ratio maar het was ook te weinig om er echt iets over te zeggen. Ter referentie, met Labsweet schijven kreeg ik wel echt lekkere koffie uit dus voor mij ligt het niet aan de koffie.

Dan de Malabar van het hoofdkwartier en je raad het denk ik al.
Ik proef eigenlijk net als met de brazil van 30ml bijna geen verschil tussen de niche zero en df83v op standaard schijven. Ik denk oprecht dat de meeste mensen in een blind test niet zal kunnen onderscheiden tussen de twee.
Daarintegen met labsweet schijven erin zou je in een blind test kunnen denken dat je geen Malabar maar iets anders drinkt.

Ik ben best wel verbaasd. Ik had verwacht dat ik veel grotere verschil zou proeven tussen de twee maar het is er gewoon niet. Soms heeft de niche zero iets meer body en de df83v wat meer helderheid maar dat verschil is klein, echt verwaarloosbaar klein.
Ik geloof dat een nieuwe niche zero zo rond de €600 kost. Een df83v zit rond de €850. Een setje SSP schijven erbij zit je totaal op een verdubbeling in prijs ten opzichte van de niche en dan pas heb je duidelijk verschil tussen de twee wat dan nog maar de vraag is of je dat "lekkerder" gaat vinden.
Prijs technisch zit de niche heel sterk en ik begrijp nu beter waarom het zo een gewilde maler is.
SSP schijven hebben ook wel nadelen met name de Labsweet en multi purpose schijven want het werkt gewoon niet altijd heel harmonieus met elke soort koffie.

Als Erik het goed vind wil ik morgen nog als laatste het roer omgooien met hele andere bonen en even langs friedhats alvorens ik de niche weer terug verstuur. Misschien dat light roast bonen wat duidelijker verschil kunnen maken.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Ruilen

15
Mooi verslag en interessant om je ervaringen te lezen. Thanks!
Benieuwd naar je volgende ervaring met light roast (als het lukt).
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Ruilen

16
Idd ben ook heel benieuwd naar je bevindingen met de light roast (drink ik zelf veel de afgelopen tijd en twijfel of ik een maler erbij ga halen met platte Lab Sweet schijven erbij
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Ruilen

17
Ben momenteel met de Keniaanse bezig. Ik heb net nieuw ook SSP Multi purpose schijven binnen en die wil ik in deze ook meenemen. Ik heb voor nu iets te veel op lees:zwaar overcaffeinated :lol: morgen nog aan de slag met de DLC schijven en dan weet ik genoeg mag de niche weer terug naar Erik.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
Bijlagen

Re: Ruilen

18
Overdosis? :lol:
Heb ik goed begrepen dat je bij medium/dark roast eigenlijk nauwelijks verschil proeft? Behalve meer body bij de Niche?
Reden mijn vraag is dat wil overstappen naar gbw en twijfel tussen plat en conisch (lees Atom w65 en Etzmax).
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Ruilen

19
Frup schreef: za 07 sep 2024, 22:36 Overdosis? :lol:
Heb ik goed begrepen dat je bij medium/dark roast eigenlijk nauwelijks verschil proeft? Behalve meer body bij de Niche?
Reden mijn vraag is dat wil overstappen naar gbw en twijfel tussen plat en conisch (lees Atom w65 en Etzmax).
Bij mediumdark durf ik wel te zeggen dat er bijna geen verschil zit. Zelfs "meer body" zou ik zeggen dat je ze naast elkaar 6 van de 10 keer niet eens kan onderscheiden en dan nog heel klein het verschil. Vandaar dat ik veel dingen heb benoemd met "ietsjes".
Maar bij een light roast zoals de Keniaanse friedhats van vandaag lijkt er wel wat meer aan de hand en dat wil ik morgen nog een keer testen met een fris begin voor ik hier nog een laatste update ga plaatsen.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Ruilen

20
Ik heb deze keer naast de 17 gram recept ook een 14 gram recept in een IMS filter bakje geprobeerd. Ratio heb ik voor beiden iets langer gehouden naar 1 op 2,5.
Ik vond de 17grams recept met deze bonen minder plezierig om te drinken. Alhoewel de smaaktonen hetzelfde zijn gebleven heb ik er een zware nasmaak aan. De 14 grams recept had ik dat minder.

Niche Zero
Niet zoveel helderheid. De smaaktonen zijn geblend en het neigt vooral naar onaangename zure tonen. Zelfs op de conische profiel van de niche is er haast geen body te bekennen in de koffie wat ik best verassend vind. De nasmaak blijft onplezierig hangen.
Dit was eerlijk gezegd niet lekker.

Df83v DLC schijven
Er is merkbaar meer helderheid maar hoe ik dat ervaar is niet heel aangenaam.
Het is net als bij de niche een blend van fruitzuren maar een tikkeltje anders, en ik kan het voor mezelf een beetje vergelijken met wat labsweet schijven ook over het algemeen doen, als een cocktail van smaken. Soms is de transformatie lekker maar in deze niet echt.
Alhoewel er dus meer verschillen zijn zal het zeer persoonlijk zijn of je dat "lekkerder" gaat vinden is.

Mijn conclusie in het kort is dat er iets duidelijker verschil is tussen de niche en df83v met een grote maar. Ze geven een eigen wending aan de Keniaanse bonen en er is merkbaar meer helderheid bij de df83v maar en dit is volledig subjectief dat ik persoonlijk beiden niet echt lekker vind.

Nou heb ik kort geleden Multi purpose schijven binnen gekregen en wat een geweldige timing dat ik dit allemaal naast elkaar kan zetten. De kenners zullen wel weten wat deze schijven over het algemeen doen.
Df83v SSP Multi purpose schijven:
Kleine kanttekening, dit is de eerste keer voor mij dat ik espresso maak met deze schijven. Dus ik heb voorafgaand geen idee hoe dit kan uitlopen.
Heel veel helderheid. Heel clean. Haast geen body maar dat hadden de andere ook niet dus zal dat vooral aan de soort bonen liggen . Je kan makkelijk de verschillende smaak tonen in de koffie onderscheiden. smaak tonen komen je fantastisch tegemoet. Zoet, zuur het is allemaal lekker in balans. Hele lekkere fruitige koffie. Holy moly, bizar hoezeer de kop koffie totaal is veranderd met enkel wat andere schijven erin.

De Niche Zero gaat terug . Dit was voor mij een Eye opener.
Bedankt Erik!
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)