End game grinder

1
Tsja, voor zover het bestaat ga ik op zoek naar mijn end game grinder 😅 De gedachte is nu een keer vol ervoor gaan en niet meer achterom of vooruit kijken. Ik denk dat het een duurzamere investering is dan steeds weer iets upgraden en dat ik daar meer plezier uithaal. Geld speelt even geen rol, ben benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben.
Ik zoek een top molen die óf grind by weight is met weinig retentie óf single dose en makkelijk in gebruik. Uiterlijk speelt ook een rol, hij staat prominent in onze keuken en het mag een eyecatcher zijn. De molen moet goed overweg kunnen met espresso én pour over en idealiter kan ik makkelijk switchen tussen de twee. Ik hou van koffie met een mooie zoet zuur balans en veel diepte in de smaak. Ik gebruik vooral medium en licht gebrande bomen (Blommers). Ik heb geen zin in gedoe met uitlijnen van maalschijven en reinigen van de machine moet een peuleschil zijn ☺️ Ben al een hele tijd aan het rondkijken en met wat mensen om mij heen aan het sparren en kom steeds weer terug op de weber eg1. Lees daarnaast ook veel over de option o malers maar die trekken mij op een of andere manier minder. Als je het leuk vind om mee te denken…….

Re: End game grinder

2
Grind by weight en weinig retentie bestaat niet, en al helemaal niet als je wilt wisselen tussen filter en espresso. Daarnaast is één maler die zowel espresso als filter perfect kan ook een utopie. Dat is de basis van waaruit je consessies moet gaan maken. Je moet dus eerst eens besluiten waar de nadruk ligt dus op filter of op espresso. Als je vooral bij Blommers besteld dan zit je meer in de medium range aangezien Blommers niet echt heel licht brand.

Elke high end malers heeft een geweldige workflow maar met de nodige quirks want geen enkele maler is perfect. Voor espresso is de EG1 met CORE schijven wel geweldig voor je voorkeur maar zou ik aanraden er een Pietro bij te kopen voor filter want de CORE schijven zijn niet geweldig voor filter. Een Lagom 01 met Mizen schijven geeft je geweldige espresso met bonen die toch echt flink wat lichter zijn dan Blommers en geven ook hele goede resultaten voor filter, maar de CORE schijven zullen beter zijn voor je voorkeur voor espresso.

Als alternatief zou je ook naar de Titus Nautilus kunnen kijken. Als je voor 98mm (of 102mm) gaat dan werkt dan werkt dat vooral heel goed voor filter en hele lichte branding voor espresso. Als je voor 80mm gaat dan is deze voor espresso een stuk beter bij medium branding dan 98mm. Tenzij je voor een Kafatek Monolith Flat MAX gaat want daar hebben ze schijven die meer geörienteerd zijn voor medium branding alhoewel een Monolith Flat dan ook al een hele goede optie is.

En esthetisch is de Lagom 01 een lelijke ronde kolos en is een EG1 een geweldig mooi stukje techniek waar je van al je bezoek vragen over zal krijgen wat dat nou weer is. Wereld van verschil. Je mag altijd een keer komen testen want ik heb beide staan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

End game grinder

4
Gisteren de EG-1 eens aan de tand gevoeld. Wat een mooie machine om te zien en te gebruiken. Ik heb nog weinig ervaring met single dose maar vind de workflow heel prettig en natuurlijk. De materialen zijn ongekend goed en het formaat van de maler viel mij enorm mee. De espresso’s die ik ermee gezet heb waren heerlijk, clean en veel diepte in de smaak. Vooral het zoet in de koffie was anders dan ik gewend was, een prettige aanvulling. Al met al dus zeer enthousiast over deze molen, maar de prijs blijft iets dat knaagt. Ergens denk ik: vol ervoor gaan en hier zie je echt wat waar je geld naartoe gaat. Daarnaast is de investering weer relatief klein als je zo'n molen dagelijks een paar keer gebruikt de komende 10-15 jaar. Ik denk dat dit een maler voor het leven is, enkel over heel wat jaartjes een keer de maalschijven vervangen misschien?

5
Goed om te lezen dat je de EG1 getest hebt. Ik heb de mijne nu al 7 jaar en werkt en ziet er nog uit als nieuw. De schijven hebben denk ik al 200 kilo gemalen en zitten op 10% van de echte levensduur (en dat is 5% als je naar de opgegeven hoeveelheid van de fabrikant kijkt). Dat is het fijne aan grote schijven dat je ze met thuisgebruik eigenlijk nooit hoeft te vervangen. En je kunt er altijd een set Ultra schijven bij kopen om je eens echt in filterkoffie te verdiepen. Het duurt wel 20-30kg voordat ze echt zijn ingemalen maar na 5kg geven ze al goede resultaten. De EG1 is inderdaad een maler die je voor hele lange tijd koopt.

De CORE schijven zijn geweldig voor medium espresso (zoals Blommers brand) maar niet echt goed voor filter maar dat is de Commandante ook niet. Die kan je veel beter inwisselen voor een ZP6 of Pietro want die zijn echt vele malen beter.

Een maler met 98mm schijven zoals een Lagom 01 met Mizen schijven is alleen geschikt als je van hele lichte branding houdt en dan zijn de Mizen schijven voor 98mm nog het meest geschikt. Zo ongeveer alle andere 98mm schijven zijn ultra high clarity en met medium branding is dat echt verre van ideaal. Op dit niveau is de workflow wel geweldig bij elke maler dus dat maakt niet heel veel uit. Alleen vind ik de blind shaker wel perfect op de EG-1. Voordeel is ook dat een set 80mm schijven je €250-350 gaat kosten waar 98mm schijven €500-600 zijn dus even iets anders testen is dan wel prijzig.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Laat ik eens een update geven waar ik nu sta. Na het testen van de EG1 blijft deze maler in mijn hoofd hangen. Het ENIGE dat me nog tegenhoudt is de prijs Op zich niet gek.

De afgelopen tijd vooral nog veel online gezocht en gelezen en daar wordt je op gegeven moment ook niet meer wijzer van. Ik heb mijn zoekgebied en keuze opties wel verkleind. Ik ben zo gecharmeerd van de look en feels van de Weber malers dat het een Key of EG1 moet worden. De enige andere optie die nog open staat is om met een goedkope single dose maler te starten en zo het hele single dosen maar eens een tijdje te ervaren, dan zou de Varia VS3 de optie zijn.

De definitieve knoop moet dus nog worden doorgehakt

7
Ik doe het nu met een handmatige key :) (HG-1).
Maar vlakke schuiven trekken mij ook wel en ook de looks van de eg-1. Maar die prijs inderdaad…..
Laatst gewijzigd door manduca op di 24 sep 2024, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

9
Heb je de WUG82A ook overwogen? Hij is onbewezen en wat onbekender, maar het lijkt me het ultieme speelgoed voor iemand die veel experimenteert.
https://wug2.com/
Met de prijzen voor de carriers en schijven die je er bij moet kopen loopt dit ook redelijk in de papieren en ik weet niet of het de ultieme maler is vanuit "ease of use".
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

10
ErikvW schreef:Heb je de WUG82A ook overwogen? Hij is onbewezen en wat onbekender, maar het lijkt me het ultieme speelgoed voor iemand die veel experimenteert.
https://wug2.com/
Met de prijzen voor de carriers en schijven die je er bij moet kopen loopt dit ook redelijk in de papieren en ik weet niet of het de ultieme maler is vanuit "ease of use".
Nee ik ga niet voor dergelijke merken. Ik geloof in Weber en de kwaliteit van die spullen en denk dat ik mijn geld daar het beste in kan “investeren”
Afbeelding