Groot verschil in maalgraad Flat en Conical burrs

1
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Ik heb een conical burr grinder, Bezerra BB005 en een flat burr grinder, Eureka Mignon single dose. Nu valt het mij op dat met dezelfde boon de maalgraad echt significant moet verschillen bij beide malers om tot een ongeveer gelijkwaardige doorlooptijd en extractie te komen. De conical burrs moeten veel fijner malen en bij de single dose flat burr zit ik naar mijn idee op het niveau van een french press te malen om niet een te lange doorlooptijd te krijgen.

Smaak is overigens wel significant anders. Bij de conical is het wat romiger en bij de flat wat helderder. De laatste geniet qua smaakprofiel mijn voorkeur.

Is dit grote verschil is maalgraad gebruikelijk tussen beide malers?


Edit; wellicht had dit topic beter gepast bij de hardware ipv software. If so, moderator, voel je vrij om te verplaatsen! Dank.

Re: Groot verschil in maalgraad Flat en Conical burrs

2
FinalBob schreef: vr 13 sep 2024, 11:54 Nu valt het mij op dat met dezelfde boon de maalgraad echt significant moet verschillen bij beide malers om tot een ongeveer gelijkwaardige doorlooptijd en extractie te komen.
De fijn/grof maalstand tussen beide malers is niet goed te vergelijken. Je moet dan eerst van allebei het 'nulpunt' vaststellen en vervolgens nameten hoeveel afstand tussen de maalschijven correspondeert met hoeveel draai aan de afstelling. Ik denk niet dat iemand zoiets al heeft opgemeten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Groot verschil in maalgraad Flat en Conical burrs

3
fransg schreef: vr 13 sep 2024, 12:03
FinalBob schreef: vr 13 sep 2024, 11:54 Nu valt het mij op dat met dezelfde boon de maalgraad echt significant moet verschillen bij beide malers om tot een ongeveer gelijkwaardige doorlooptijd en extractie te komen.
De fijn/grof maalstand tussen beide malers is niet goed te vergelijken. Je moet dan eerst van allebei het 'nulpunt' vaststellen en vervolgens nameten hoeveel afstand tussen de maalschijven correspondeert met hoeveel draai aan de afstelling. Ik denk niet dat iemand zoiets al heeft opgemeten.
Ik bedoel ook niet de exacte afstand tussen de maalschijven maar baseer het op het maalsel dat eruit komt. Om tot een vergelijkbare extractie te komen is het bij de conical superfijn gemalen en bij de flat een stuk grover, bijna a la french press niveau. Als ik hem zo instel dat de maling overeenkomt bij beide malers, komt het water er nauwelijks doorheen bij de flat burr maling en krijg je een doorlooptijd van 1 min+. Heel apart en je zou daar geen verschil in verwachten toch? Dus hoe kan het dat twee grofheid niveaus van maling uit twee verschillende types schijven om en nabij hetzelfde resultaat laten zien.