[verkocht] Lelit Bianca v2 (stoomboiler heeft kuren)

1
Ik ben aan het rondkijken naar wat anders en biedt te koop aan mijn Lelit Bianca v2 (mei 2021) compleet met alle toebehoren. De machine heeft in juni nog een onderhoudsbeurt gehad. Koffie zetten gaat perfect.

De stoomboiler echter heeft met regelmaat de neiging om te overvullen (soms dagen niet, soms meerdere keren per dag). De druk wordt dan te hoog ik de stoomketel waardoor het overdrukventiel flink over z’n nek gaat. Ik heb hiervoor de naald al vervangen die het vloeistofniveau meet alsmede de controlbox. Beide heeft het probleem niet verholpen.

Wellicht is er iemand die dit een leuke uitdaging vind en interesse heeft in een daarnaast nog prima functionerende Lelit Bianca.

Vraagprijs: €1000

ps. Ik ben een passief lid van jullie community. Lees graag mee maar draag weinig bij. Hopelijk is dat niet bezwaarlijk. Ik Bied de Lelit graag eerst aan bij echte liefhebbers ;-)

Hartelijke groet,
PJ Bregman
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Lelit Bianca v2 (stoomboiler heeft kuren)

2
Dag PJ,

Heb je al een factory reset van PID parameters geprobeerd? Wat geeft de machine aan als druk waarde op het moment dat deze over gevuld wordt?

Veel succes met de verkoop! Zou m graag willen als het me thuis werd toegestaan:)

Edit - je hebt waarschijnlijk 1 van de volgende te pakken;
- incorrecte PID
- aanslag/niet functioneren van meter die waterhoeveelheid aangeeft (al vervangen)
- lekkende/defecte valve naar boiler.
- defecte drukmeter in stoomboiler

Wat voor water gebruik je? Te hard of gedestilleerd water kunnen zulke problemen beiden veroorzaken. Veel succes nogmaals aan oude en nieuwe eigenaar.

4
Pti schreef: do 19 sep 2024, 14:37 PID heeft dacht ik niets met de boilervulling te maken, als het de niveauprobe (en controlbox) niet is dan is het waarschijnlijk de 2weg klep die doorlekt tijdens het koffiezetten. Met andere woorden, koopje voor de handige harry, maar het probleem is wel mogelijk veroorzaakt door kalkvorming.
Bianca lijkt 2 sets instellingen te hebben, voor boiler en steamboiler, kan dus problemen opleveren. Zie ook https://www.home-barista.com/repairs/le ... 66878.html

En handleidingen. Hoe dan ook, het zal een van de genoemde punten zijn. Succes nogmaals!! Lijkt me een mooie machine.

5
Nog een gedachte - ik lees dat de Bianca niet een instelling heeft voor tank/aangesloten op leiding. Probeer de plug daar even er uit en weer in.

En even een oplossing met een espresso schoonmaak middel of desnoods citroenzuur door de machine heen laten gaan bij schoonmaakprogramma + backflush. Kost je weinig en een poging tot ontkalken is de moeite waard. Mocht je gedistilleerd water hebben gebruikt zou ik juist wat kraanwater toevoegen.

7
Eveneenbakkie schreef: En even een oplossing met een espresso schoonmaak middel of desnoods citroenzuur door de machine heen laten gaan bij schoonmaakprogramma + backflush. Kost je weinig en een poging tot ontkalken is de moeite waard. Mocht je gedistilleerd water hebben gebruikt zou ik juist wat kraanwater toevoegen.
Zullen we geen goedbedoeld advies uitdelen waar espressomachines juist kapot van gaan? Alsjeblieft nooit zomaar zuur of soda door je espressomachine spoelen, bij geen enkele espressomachine doen, als je niet precies weet wat je aan het doen bent!