Groene bonen aangeboden

1
Hoi,

Op de terugweg van reis door Scandinavië heb ik in Hamburg een zak Kenia Baragwi en een zak blend (Br, Col, India) van Hacofco opgehaald, 120 kg samen. Voor mij iets te veel dus als mensen een klogrammetje of meer zouden willen kan dat afgehaald in Driebergen.
Kenia is een tientje, de blend acht euro.

Groet!
Anthon

Re: Groene bonen aangeboden

2
Ik heb een paar kilo “blend” van @albumelle overgenomen.
Op zich apart dat de bonen vóór het branden zijn gemengd. Je kan de karakteristiek van de individuele boomsoorten niet in de branding aanpassen.
De branding zelf verliep eigenlijk best normaal.

https://roast.world/wijkvanp/roasts/4df ... fhcKI2Mn7i

De bonen bleven echter erg klein, compact een een beetje taai in plaats van bros, zoals gebruikelijk. Na ruim een weekje rust de bonen geprobeerd.
Zelfs op de fijnste stand van de Niche, die hoorbaar moeite had om de bonen gemalen te krijgen, kwamen de bonen er nog te grof gemalen uit. In de Vesuvius Leva stroomde de koffie al op hoge snelheid door in de preinfusiestand van 2 bar.
Onbruikbaar dus. Het maalsel rook ook nauwelijks.
Wat is hier aan de hand? Heb ik oude uitgedroogde restjes bonen gekregen? Bij elkaar gegooid, eigenlijk voor de afvalcontainer bestemd?
Dat is in ieder geval waar de resterende voorraad nu heen gaat als niemand ze wil gebruiken als roast oefening.
Lesje geleerd.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Groene bonen aangeboden

3
Een blend moet je inderdaad altijd achteraf mixen en een voorgemixte blend is vragen om problemen. De ene boon is mooi ontwikkeld, de ander onderontwikkeld en de laatste te ver doorgeschoten. Resultaat is compleet gebrek aan balans en dus verre van optimale resultaten.

Het taaie zou ik toch eerder wijten aan onderontwikkeling van de branding. Als een boon te oud is zal het vochtpercentage ook lager zijn omdat ze uitgedroogd zijn en dan worden ze juist extra bros. Gebrek aan aroma na het malen vind ik ook wel duiden op onderontwikkeling. Ik zou je profiel eens aanpassen en wat meer gas geven om te kijken of dat helpt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Groene bonen aangeboden

6
FrancisPavoni schreef: zo 22 sep 2024, 20:27
Erik82 schreef:Een blend moet je inderdaad altijd achteraf mixen en een voorgemixte blend is vragen om problemen.
Hier zijn de meningen over verdeeld. Ik heb het filmpje even niet paraat maar bij Mill City Roasters pleit Joe Morrocco voor vooraf mixen bijvoorbeeld.
Ok, dus 5% is voor blenden vooraf en 95% tegen. By far het overgrote deel van de branders blend na het branden en alle theorie over branden heeft het ook over achteraf blenden. Die ene uitzondering maakt het niet minder de regel. En eerlijk gezegd als je snapt hoe branden werkt en hoe verschillend bonen zich ontwikkelen tijdens het branden dan is het ook compleet logisch. Ja er kan best een uitzondering zijn als je de bonen exact op elkaar heb afgestemd qua brandprofiel maar zo niet dan is het gewoonweg niet aan te raden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Groene bonen aangeboden

7
omeCoffee schreef:Dus Franse frietjes en kroketten samen in de airfryer en dan na 10 minuten op 200 graden heb je knapperige goudgele frietjes en kroketten in een krokant jasje…
Ja maar er zijn ook meerdere wegen die naar de snackbar leiden!
Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Groene bonen aangeboden

8
Vergeet niet dat heel veel Single Origin bonen technisch gezien ook blends zijn. Weliswaar uit hetzelfde gebied of regio maar vaak meerdere variëteiten en soms ook van verschillende boeren uit een coöperatie. Per land kan de regio soms zo groot zijn dat de Origin wel heel erg wordt opgerekt.
Alleen van grote producenten krijg je vaak maar 1 soort. Of van je eigen stuk grond zoals Wendleboe doet.
Canters Coffee

Re: Groene bonen aangeboden

9
Precies. Komt van meerdere plantages uit dezelfde regio en sowieso niet van 1 plant want dat kan niet. Dus in theorie en blend.

Ik heb trouwens groene bonen gekocht van Edward, ook lid van forum die hij zelf direct heeft meegenomen uit Colombia van volgens mij 1 enkele plantage. Echt hele bizarre natural bonen waaronder een bourbon, op eerste zicht zien de groene bonen er niet mooi uit en dacht ik van alles ervan maar na het branden en even rusten werd ik compleet verrast! Deze smaak heb ikzelf echt nog nooit gehad bij een home roast. Bizarre naturals. Erg gaaf!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Groene bonen aangeboden

10
Ik brand wel vaker restjes gelijksoortige bonen samen. Nooit een probleem. Maar mijn aankoop nu bevatte naast arabica, ook robusta bonen in de blend. Mijn ervaring is dat robusta nogal anders reageert bij het branden. Niet alles kan bij elkaar denk ik.
Eric heeft gelijk dat mijn bonen in de blend niet ontwikkeld zijn. Wel tegen de tweede krak aan gebrand n donker van kleur, maar klein gebleven en en geen aroma.
Op het internet vele adviezen voor het branden van overjarige bonen. Van langzaam en lang tot het tegenovergestelde, kort en heftig. Iedereen roept maar wat lijkt het.
Vochtmetertje aangeschaft. Vochtpercentage in deze bonen was 2%. Minimaal 15% is wenselijk. Ik lees dat een minimale hoeveelheid vocht nodig is om de chemische processen tijdens het branden überhaupt te laten plaatsvinden. Ofwel, gortdroge bonen kan je niet branden. Maar ze kunnen gehydrateerd worden. d.w.z. een halve dag in het water. ( en dan drogen) Dan zou het weer moeten werken.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero