Koken met koffie als ingrediënt

1
Voor een kookclubje waar ik aan deelneem moet ik binnenkort een avond hosten. Mijn 'beurt' zegmaar. Iets van 5 gangen en het liefst zo dat het oog ook wat wil. Nu hebben de anderen een thema bepaald voor deze editie en dat is koffie geworden. Voor de nagerechten is dat geen enkel probleem, maar de vier gangen daarvoor is een grotere uitdaging. Nou dacht ik dan doen we vijf keer dessert maar dat draagt geen goedkeuring haha.

Wie heeft er nog leuke ideeën of ervaringen op dit gebied?

Groetjes,

Martijn
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

Re: Koken met koffie als ingrediënt

3
jimmy_zeropm schreef: zo 06 okt 2024, 21:12 Voor een kookclubje waar ik aan deelneem moet ik binnenkort een avond hosten. Mijn 'beurt' zegmaar. Iets van 5 gangen en het liefst zo dat het oog ook wat wil. Nu hebben de anderen een thema bepaald voor deze editie en dat is koffie geworden. Voor de nagerechten is dat geen enkel probleem, maar de vier gangen daarvoor is een grotere uitdaging. Nou dacht ik dan doen we vijf keer dessert maar dat draagt geen goedkeuring haha.

Wie heeft er nog leuke ideeën of ervaringen op dit gebied?

Groetjes,

Martijn
Vlees van de BBQ (of braden) met een koffierub (ik had er een van Jord Althuizen) is altijd een winnaar hier!

SMOKEY’S BEEFALICIOUS RUB

30 g paprikapoeder
30 g gerookte-paprikapoeder
70 g grof zeezout
10 g gemalen gerookt zout
20 g bruine basterdsuiker
30 g kristalsuiker
20 g knoflookgranulaat
20 g uiengranulaat
3 el zwarte Lampong-peperkorrels (gestampt)
1 el chilipoeder
1 tl komijnpoeder
1 el gemalen koffie
1 el cacaopoeder
1 el gedroogde oregano
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Koken met koffie als ingrediënt

4
Koffie als ingrediënt denk ik ook al snel aan desserts en welbekende toepassingen als mole, chilli en bbq dry-rubs. Natuurlijk kun je, als je erg gastronomisch wil doen, het vrij makkelijk meegeven in een kruim, schuim of zelfs gel, vooral als structuur element en minder als smaakelement. Maar anders zou ik al snel in de richting van een drankenpaar gaan denken. Espresso martini als aperatief, cold brew kenia bij een gerecht met tomaat, fruitige ethiopische filterkoffie bij een visgerecht, beetje dat idee.