Yespresso schreef:Iedereen heeft het misschien al gezegd en het nog een keer zeggen heeft wellicht geen zin maar als je dadelijk een keuze hebt gemaakt voor een mooie glimmende E61, dan staat ie daar en moet je op dat moment gaan nadenken over een maler en welke bonen je gaat gebruiken. Als je dan als sluitpost een matige maler koopt en bonen uit de supermarkt, dan gaat misschien een enkele espresso beter smaken dan je Nespresso, maar de meeste niet.
Daarom mijn tip: die espressomachine komt er wel, dat is niet het moeilijkste gedeelte. Ik zou eerst eens een mooie molen kopen (en de Eureka's van de laatste tijd zijn heel goed) en eens oriënteren op welke koffie je waar gaat kopen. Eventueel een Aeropress erbij om te proberen.
Ik ben zelf met een Bezzera BZ10 begonnen. Mooie Italiaanse naam, glimt lekker, handig formaat, maar ik kon er eigenlijk geen fatsoenlijk bakkie mee zetten. Je bent dan wel lekker bezig met koffiezetten en dan kom je erachter dat dit het niet is dus dan ga je op zoek naar wat anders. Deze stap zou ik overslaan. Ik zou persoonlijk dan voor de Gaggia Classic gaan maar dan wel degene met de 3-weg klep. Daar heb ik betere ervaringen mee en als je een beetje handig bent dan moet je die wel voor €150-200 van Marktplaats kunnen plukken.
De Bz 10 van Bezzera heb ik ook gehad, en daarna een Rocket Cellini. Ook ik had de ervaring dat het lastig doseren was bij de Bezzera. Ik heb er zelf overigens wel degelijk ook goede espresso's uit kunnen zetten, maar toen had ik inmiddels ook een Eureka Mignon Specialita. De Rocket met de E61-zetgroep werkte veel prettiger. Ik denk dat je veel plezier kan hebben van een Giotto. Degelijke machine.
Inmiddels heb ik als maler de Eureka Mignon XL Oro. Is een erg prettige molen, snel, wat grotere schijven en mooi maalsel. Die kan ik je ook van harte aanbevelen.