Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

11
La Marzocco is buiten mijn prijsklasse, maar ik begrijp wel dat die machine top is.

Die Eureka Turbo was mij al eerder opgevallen, die had ik als potentiele kandidaat (al ben ik ook nog aan het lezen over malers). Als ik het forum lees zie ik enorm veel malers langskomen, die keuze is wellicht nog moeilijker dan de espressomachine :lol:
ChrisZ schreef: do 10 okt 2024, 13:52 Ik ben nog steeds blij met mijn La Marzocco Linea Micra en Eureka Turbo maler.

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

12
Hoe zien jullie de Rocket Giotto V en de Brezzera BZ16 DE ten opzichte van elkaar?

De Rocket heeft een koperen ketel, de Brezzera een rvs ketel. De Brezzera heeft zijn eigen zetgroep die sneller op temperatuur komt. De Rocket heeft dan weer een automatische shottimer (volgens mij stel je de timer op de Brezzera in via de aanwezige knoppen bovenop?). Volgens mij zijn dat de verschillen. Maar ik kan niets over kwaliteit zeggen. Wellicht iemand van het die daar iets over kan uitleggen?

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

13
1. Geen van beide heeft een rvs boiler;
2. Een shottimer is vrij zinloos zoals pti al vertelde.
3. Smaken verschillen, maar ik ben geen fan van de BZ zetgroep. Deze luistert nauwer dan een E61 groep qua maling/dosering. Bovendien bevalt het ontwerp mij niet:
Er komt water met een bepaalde temperatuur uit de hx. Vervolgens laat je het water in een leiding tussen hx en zetgroep afkoelen.
Vervolgens ga je het water in de groep weer opwarmen met een clixon thermostaatje, waarvan je geen idee hebt hoe groot de schakeldifferentie is.
4. De BZ is er ook als PM uitvoering. Die is "handmatig". Daarbij kun je geen waterdosering instellen. Je zet de groep gewoon open of dicht.
5. De Bezzera Magica/Mitica zijn vergelijkbaar met de Rocket machines. Ondanks het nadeel van een E61 zetgroep allemaal uitstekende machines.

In je lijstje ontbreekt nog de Profitec 300.
Snel warm, temperatuurstabiel en een uitschakelbare stoomboiler.
.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

15
Kiprich schreef: do 10 okt 2024, 19:46 La Marzocco is buiten mijn prijsklasse, maar ik begrijp wel dat die machine top is.

Die Eureka Turbo was mij al eerder opgevallen, die had ik als potentiele kandidaat (al ben ik ook nog aan het lezen over malers). Als ik het forum lees zie ik enorm veel malers langskomen, die keuze is wellicht nog moeilijker dan de espressomachine :lol:
ChrisZ schreef: do 10 okt 2024, 13:52 Ik ben nog steeds blij met mijn La Marzocco Linea Micra en Eureka Turbo maler.
Keuze voor de Eureka Turbo waren de maal schijven van 65mm tegenover de 55mm maalschijven bij een Eureka Libra b.v. De Libra was ook wel een optie ivm de weeg functie. Toch voor de Turbo gekozen i.v.m. sneller malen wat dan weer de bonen(smaak) ten goede komen.

Heb nu nog een WeighMaster Module B van Mantabrew in de bestelling staan. Die gaat waarschijnlijk dan mijn Lunar S vervangen.
La Marzocco Linea Micra, Eureka Mignon Turbo, Normcor V4 spring loaded tamper, Normcore / Coffee Gravity Distributor Tool, MantaBrew WeighMaster Module B.

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

16
"sneller malen wat dan weer de bonen(smaak) ten goede komen."

Dit is niet zo. Sneller of langzamer heeft invloed op de smaak maar is niet per definitie beter of slechter. Het is een deel van de extractie. Grootste factor voor goede of slechte koffie ben je zelf en de koffieboon.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

17
Iedereen heeft het misschien al gezegd en het nog een keer zeggen heeft wellicht geen zin maar als je dadelijk een keuze hebt gemaakt voor een mooie glimmende E61, dan staat ie daar en moet je op dat moment gaan nadenken over een maler en welke bonen je gaat gebruiken. Als je dan als sluitpost een matige maler koopt en bonen uit de supermarkt, dan gaat misschien een enkele espresso beter smaken dan je Nespresso, maar de meeste niet.

Daarom mijn tip: die espressomachine komt er wel, dat is niet het moeilijkste gedeelte. Ik zou eerst eens een mooie molen kopen (en de Eureka's van de laatste tijd zijn heel goed) en eens oriënteren op welke koffie je waar gaat kopen. Eventueel een Aeropress erbij om te proberen.

Ik ben zelf met een Bezzera BZ10 begonnen. Mooie Italiaanse naam, glimt lekker, handig formaat, maar ik kon er eigenlijk geen fatsoenlijk bakkie mee zetten. Je bent dan wel lekker bezig met koffiezetten en dan kom je erachter dat dit het niet is dus dan ga je op zoek naar wat anders. Deze stap zou ik overslaan. Ik zou persoonlijk dan voor de Gaggia Classic gaan maar dan wel degene met de 3-weg klep. Daar heb ik betere ervaringen mee en als je een beetje handig bent dan moet je die wel voor €150-200 van Marktplaats kunnen plukken.

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

18
Yespresso schreef:Iedereen heeft het misschien al gezegd en het nog een keer zeggen heeft wellicht geen zin maar als je dadelijk een keuze hebt gemaakt voor een mooie glimmende E61, dan staat ie daar en moet je op dat moment gaan nadenken over een maler en welke bonen je gaat gebruiken. Als je dan als sluitpost een matige maler koopt en bonen uit de supermarkt, dan gaat misschien een enkele espresso beter smaken dan je Nespresso, maar de meeste niet.

Daarom mijn tip: die espressomachine komt er wel, dat is niet het moeilijkste gedeelte. Ik zou eerst eens een mooie molen kopen (en de Eureka's van de laatste tijd zijn heel goed) en eens oriënteren op welke koffie je waar gaat kopen. Eventueel een Aeropress erbij om te proberen.

Ik ben zelf met een Bezzera BZ10 begonnen. Mooie Italiaanse naam, glimt lekker, handig formaat, maar ik kon er eigenlijk geen fatsoenlijk bakkie mee zetten. Je bent dan wel lekker bezig met koffiezetten en dan kom je erachter dat dit het niet is dus dan ga je op zoek naar wat anders. Deze stap zou ik overslaan. Ik zou persoonlijk dan voor de Gaggia Classic gaan maar dan wel degene met de 3-weg klep. Daar heb ik betere ervaringen mee en als je een beetje handig bent dan moet je die wel voor €150-200 van Marktplaats kunnen plukken.
De Bz 10 van Bezzera heb ik ook gehad, en daarna een Rocket Cellini. Ook ik had de ervaring dat het lastig doseren was bij de Bezzera. Ik heb er zelf overigens wel degelijk ook goede espresso's uit kunnen zetten, maar toen had ik inmiddels ook een Eureka Mignon Specialita. De Rocket met de E61-zetgroep werkte veel prettiger. Ik denk dat je veel plezier kan hebben van een Giotto. Degelijke machine.
Inmiddels heb ik als maler de Eureka Mignon XL Oro. Is een erg prettige molen, snel, wat grotere schijven en mooi maalsel. Die kan ik je ook van harte aanbevelen.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

19
Ik begrijp dat de malers een zeer essentieel onderdeel zijn van het 'totale' pakket, dat lees je op dit, maar ook op andere fora. Vandaar dat ik ook daar zo goed als mogelijk ervaringen lees en niet meteen een budget maler wil kopen waar je waarschijnlijk niet het plezier uit haalt. Uiteraard moet ik wel binnen mijn budget blijven (wat lastig is, want hoe meer je leest, hoe meer moois je ziet en hoe duurder het wordt). Maar 1 van de molens die ik zie is een Eureka Turbo (en ik zie in deze thread ook dat de Eureka Turbo of XL worden 'aangeraden').

Daarbij is mijn bedoeling om geen koffie kopen in een supermarkt, Het is juist de bedoeling om versere bonen te kopen. Hier in de buurt (regio Apeldoorn) zitten een paar adressen die ik zeker wil proberen. Het zal in het begin toch een kwestie worden van oefenen en smaken uitproberen, voordat ik een echt passende espresso hebt.

Re: Voorstellen en hopelijk een pad vinden uit het dreigende moeras...

20
Kiprich schreef:Ik begrijp dat de malers een zeer essentieel onderdeel zijn van het 'totale' pakket, dat lees je op dit, maar ook op andere fora. Vandaar dat ik ook daar zo goed als mogelijk ervaringen lees en niet meteen een budget maler wil kopen waar je waarschijnlijk niet het plezier uit haalt. Uiteraard moet ik wel binnen mijn budget blijven (wat lastig is, want hoe meer je leest, hoe meer moois je ziet en hoe duurder het wordt). Maar 1 van de molens die ik zie is een Eureka Turbo (en ik zie in deze thread ook dat de Eureka Turbo of XL worden 'aangeraden').

Daarbij is mijn bedoeling om geen koffie kopen in een supermarkt, Het is juist de bedoeling om versere bonen te kopen. Hier in de buurt (regio Apeldoorn) zitten een paar adressen die ik zeker wil proberen. Het zal in het begin toch een kwestie worden van oefenen en smaken uitproberen, voordat ik een echt passende espresso hebt.
Welke adressen in de regio van Apeldoorn wil je uitproberen? Daar woon ik namelijk ook. En heel eerlijk, er zijn hier niet veel branders waarvan ik vind dat ze goed branden
Afbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker