Op de website van home-barista.com staan er vele topics van vele jaren geleden over verse koffiebonen invriezen.
Dit kan handig zijn als je een grotere partij hebt gekocht dan je in 1-2 maanden op kan krijgen. Over het algemeen kan er vrij
zeker gezegd worden dat invriezen geen nadelige effecten heeft op de smaak en dergelijke. Maar is het wel van grote belang dat je het correct invriest.
Wat zijn de ervaringen hier? Jammer genoeg kan ik hierover nauwelijks ervaring vinden in de forum..
Ik heb in iedere alvast een poging gedaan, +- 1 week na branding in de zak waar de brander het mee opstuurt de vriezer in gegooid. Geen goed idee, paar weken later en de koffie rook naar diepvries groente.
Je moet kennelijk de lucht ventiel op de zak dicht plakken met tape of iets dergelijk las ik ergens later en dan nog is het niet ideaal.
Nou wil ik het anders doen.
Ik wil het namelijk proberen met potten van weck.
https://weckjars.com/product-category/mold/
Daar gaat ongeveer 250 gram koffie in per pot en ik heb er 12 stuks. De bedoeling is dan ook om kleine hoeveelheden uit de vriezer te halen en dan zo snel mogelijk opmaken. Dus 1 potje van ongeveer 250 gram per keer en de rest in de vriezer houden tot het potje op is.
Van wat ik heb begrepen hoef je de bonen niet helemaal vacuum te trekken als je ze toch weer consumeert binnen redelijke termijn als 3-4 maanden. Het belangrijkste is dat ze goed luchtdicht gesloten zitten en daarmee heeft weck een aanzienlijke reputatie als betrouwbare potten.
Ik ben echt benieuwd naar jullie aan en opmerkingen. Ik ben een beetje bang om weer een lading koffie te verpesten.
Waarom ik dit zo graag wil doen:
Ik drink thuis alleen koffie. Dat wil zeggen dat tegen de tijd dat ik 1 kilo bonen op krijg het laatste deel al een behoorlijke deel van zijn smaak heeft verloren en dat verouderingsproces proef ik echt duidelijk terug in mijn kop. Dus kan ik niet anders als dure 250gram zakjes halen. Het idee is dus om kilo zakken te halen omdat het goedkoper is en het zou al helemaal prachtig zijn als ik die goede lekkere smaak zo lang mogelijk kan behouden. Ik wil ook bijvoorbeeld vaker koffie uit Italië halen. Ik heb een paar ontzettend goeie blends gehad maar de probleem daarmee is dat je de leverancier goed in de gaten moet houden voor als je ze vers wilt. En Italiaanse koffie vers verkrijgen betekent in de meest gunstige geval dat ze 3-4 weken geleden zijn gebrand. Dat is al behoorlijk ver als je een kilo zak in je eentje moet opkrijgen.
Vandaar dus mijn motivatie hierin
Koffie invriezen
1 Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs