Koffie invriezen

1
Op de website van home-barista.com staan er vele topics van vele jaren geleden over verse koffiebonen invriezen.
Dit kan handig zijn als je een grotere partij hebt gekocht dan je in 1-2 maanden op kan krijgen. Over het algemeen kan er vrij
zeker gezegd worden dat invriezen geen nadelige effecten heeft op de smaak en dergelijke. Maar is het wel van grote belang dat je het correct invriest.

Wat zijn de ervaringen hier? Jammer genoeg kan ik hierover nauwelijks ervaring vinden in de forum..

Ik heb in iedere alvast een poging gedaan, +- 1 week na branding in de zak waar de brander het mee opstuurt de vriezer in gegooid. Geen goed idee, paar weken later en de koffie rook naar diepvries groente. :lol:
Je moet kennelijk de lucht ventiel op de zak dicht plakken met tape of iets dergelijk las ik ergens later en dan nog is het niet ideaal.

Nou wil ik het anders doen.
Ik wil het namelijk proberen met potten van weck.
https://weckjars.com/product-category/mold/
Daar gaat ongeveer 250 gram koffie in per pot en ik heb er 12 stuks. De bedoeling is dan ook om kleine hoeveelheden uit de vriezer te halen en dan zo snel mogelijk opmaken. Dus 1 potje van ongeveer 250 gram per keer en de rest in de vriezer houden tot het potje op is.

Van wat ik heb begrepen hoef je de bonen niet helemaal vacuum te trekken als je ze toch weer consumeert binnen redelijke termijn als 3-4 maanden. Het belangrijkste is dat ze goed luchtdicht gesloten zitten en daarmee heeft weck een aanzienlijke reputatie als betrouwbare potten.

Ik ben echt benieuwd naar jullie aan en opmerkingen. Ik ben een beetje bang om weer een lading koffie te verpesten.

Waarom ik dit zo graag wil doen:

Ik drink thuis alleen koffie. Dat wil zeggen dat tegen de tijd dat ik 1 kilo bonen op krijg het laatste deel al een behoorlijke deel van zijn smaak heeft verloren en dat verouderingsproces proef ik echt duidelijk terug in mijn kop. Dus kan ik niet anders als dure 250gram zakjes halen. Het idee is dus om kilo zakken te halen omdat het goedkoper is en het zou al helemaal prachtig zijn als ik die goede lekkere smaak zo lang mogelijk kan behouden. Ik wil ook bijvoorbeeld vaker koffie uit Italië halen. Ik heb een paar ontzettend goeie blends gehad maar de probleem daarmee is dat je de leverancier goed in de gaten moet houden voor als je ze vers wilt. En Italiaanse koffie vers verkrijgen betekent in de meest gunstige geval dat ze 3-4 weken geleden zijn gebrand. Dat is al behoorlijk ver als je een kilo zak in je eentje moet opkrijgen.

Vandaar dus mijn motivatie hierin 😃
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

Re: Koffie invriezen

2
Ik heb jarenlang alles ingevroren maar ben er uiteindelijk mee gestopt. De kwaliteit gaat wel degelijk wat achteruit, wat in de latere onderzoeken ook naar voren is gekomen. Net als brood blijft het in de vriezer veel langer houdbaar maar smaakt wel minder dan vers.

Zelf gebruikte ik singledose containers en maalde ik ze ook bevroren wat beter werkt. Alleen als je echt goede medium tot lichte branding hebt gaan ze zeker tot wel 4-5 weken mee en mis je soms juist die piek omdat je ze te vroeg in hebt gevroren.

Invriezen per 250gr in weckpotten werkt. Alleen moet je ze een nacht laten ontdooien voordat je ze gebruikt want als je ze bevroren open maakt en weer sluit is de hele pot bonen verknald. Dat is iets waar je rekening mee moet houden. En eenmaal ontdooit gaat de kwaliteit veel harder achteruit dan bonen die niet ingevroren zijn geweest dus liefst zo klein mogelijke porties in een pot die dan tot de rand gevuld is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

3
Heb het in een ver verleden ook wel eens gedaan. Mijn idee was dat je de bonen langer goed houdt, maar eenmaal uit de vriezer het verouderingsproces versneld afspeelt.

Een kilozak kun je dus beter niet in zijn geheel in de vriezer stoppen, en in zijn geheel eruit halen. Tegen de tijd dat je deze open maakt en bij het einde bent, smaken de bonen minder lekker dan wanneer je deze gewoon al die tijd buiten de vriezer gehouden had.

Geen wetenschappelijke conclusie, maar vond het al met al de moeite en ruimte in de kleine vriezer niet waard.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

4
Hk87 schreef: wo 16 okt 2024, 22:21 Dus kan ik niet anders als dure 250gram zakjes halen. Het idee is dus om kilo zakken te halen omdat het goedkoper
Fantastische espresso drinken is nu eenmaal niet goedkoop en het is al complex genoeg met het zorgen voor een goede keuze voor de bonen & brander en dan thuis de maler(s) en de espressomachine(s).

Het nog ingewikkelder maken met invriezen etc om ergens wat te besparen kan de pret drukken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
En dat is juist de reden dat ik afgestapt ben van invriezen en gewoon 250gr zakjes bestel en vooral 2 keer per maand bonen bestel. Ja het is wat duurder maar een kilo van 1 boon is wel heel veel en afwisselen is juist leuk. Een kilo kopen is eigenlijk het beste om in 1 keer te gebruiken en de ontwikkeling over de periode te ervaren.

Sowieso is met een thuisvriezer invriezen minder ideaal want ze gaan eigenlijk niet koud genoeg en als je er telkens andere dingen uit gaat halen zijn de fluctuaties ook niet ideaal.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Hk87 schreef:Op de website van home-barista.com staan er vele topics van vele jaren geleden over verse koffiebonen invriezen.
Dit kan handig zijn als je een grotere partij hebt gekocht dan je in 1-2 maanden op kan krijgen. Over het algemeen kan er vrij
zeker gezegd worden dat invriezen geen nadelige effecten heeft op de smaak en dergelijke. Maar is het wel van grote belang dat je het correct invriest.

Wat zijn de ervaringen hier? Jammer genoeg kan ik hierover nauwelijks ervaring vinden in de forum..

Ik heb in iedere alvast een poging gedaan, +- 1 week na branding in de zak waar de brander het mee opstuurt de vriezer in gegooid. Geen goed idee, paar weken later en de koffie rook naar diepvries groente. :lol:
Je moet kennelijk de lucht ventiel op de zak dicht plakken met tape of iets dergelijk las ik ergens later en dan nog is het niet ideaal.

Nou wil ik het anders doen.
Ik wil het namelijk proberen met potten van weck.
https://weckjars.com/product-category/mold/
Daar gaat ongeveer 250 gram koffie in per pot en ik heb er 12 stuks. De bedoeling is dan ook om kleine hoeveelheden uit de vriezer te halen en dan zo snel mogelijk opmaken. Dus 1 potje van ongeveer 250 gram per keer en de rest in de vriezer houden tot het potje op is.

Van wat ik heb begrepen hoef je de bonen niet helemaal vacuum te trekken als je ze toch weer consumeert binnen redelijke termijn als 3-4 maanden. Het belangrijkste is dat ze goed luchtdicht gesloten zitten en daarmee heeft weck een aanzienlijke reputatie als betrouwbare potten.

Ik ben echt benieuwd naar jullie aan en opmerkingen. Ik ben een beetje bang om weer een lading koffie te verpesten.

Waarom ik dit zo graag wil doen:

Ik drink thuis alleen koffie. Dat wil zeggen dat tegen de tijd dat ik 1 kilo bonen op krijg het laatste deel al een behoorlijke deel van zijn smaak heeft verloren en dat verouderingsproces proef ik echt duidelijk terug in mijn kop. Dus kan ik niet anders als dure 250gram zakjes halen. Het idee is dus om kilo zakken te halen omdat het goedkoper is en het zou al helemaal prachtig zijn als ik die goede lekkere smaak zo lang mogelijk kan behouden. Ik wil ook bijvoorbeeld vaker koffie uit Italië halen. Ik heb een paar ontzettend goeie blends gehad maar de probleem daarmee is dat je de leverancier goed in de gaten moet houden voor als je ze vers wilt. En Italiaanse koffie vers verkrijgen betekent in de meest gunstige geval dat ze 3-4 weken geleden zijn gebrand. Dat is al behoorlijk ver als je een kilo zak in je eentje moet opkrijgen.

Vandaar dus mijn motivatie hierin
Afbeelding
Een tip van mij
Afbeelding

Mocht je interesse hebben in italiaanse koffie in kleinere verpakkingen, kijk dan ook gerust eens op https://www.espresso-international.de. Daar heb ik de afgelopen keren ook mijn Italiaanse koffie besteld en beviel goed. Op de website vermelden ze ook de branddatums en ze hebben veel keuze
Afbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

7
@Rosanne Espresso international heb ik ook eerder gehad op jou aanraden 😁
Het is alleen jammer weer dat het overgrote deel van het assortiment per kilo gaat en je moet een minimale hoeveelheid bestellen voor bezorging. Terzijde is er ook niet veel vers te vinden op 250 tot 500 gram zakjes. Zit ik dus alsnog met kilo zakken die ik in mn uppie moet drinken. Vandaar ook het idee om te wecken in potjes 😃. Dan kan ik ook bijvoorbeeld 3 soorten nemen voor afwisseling want anders zoals gezegd is het anders zo saai met 1 soort. De hoop is dat de smaak niet te veel verloren gaat met zulke blends.

@erik82 bedankt voor de tip. Dus even nachtje van tevoren eruit dat ze rustig op temperatuur kunnen komen.

Overigens heb ik geen intentie om zomaar alles te vriezen. De meeste Light roast branders en ook vele medium roast Branders hebben meestal bij een paar tientjes al (gratis) bezorging. Dan kan je het makkelijker bijhouden met 250 gram zakjes voor een verse voorraad. En dan ben je inderdaad maar wat duurder uit in tegenstelling tot kilo hoeveelheden maar misschien is dat dan niet anders

Het gaat met name om bepaalde exclusieve bonen die alleen per kilo gaan. Of sommige verkopers die hoge minimale bestel waarde hanteren voor bezorging. In dat geval lijkt het me vooral ideaal om te vriezen
* DLC Espresso burrs

8
Grootste voordeel zou zijn als er iemand dicht bij je in de buurt woont. Ik zoek ook nog zo iemand met wie je dan een bestelling kunt delen omdat de prijs per kilo vaak de prijs is van 3 * 250gr potjes. Dat scheelt enorm alhoewel een abonnement bij veel bekende branders ook aanzienlijk goedkoper is dan losse zakjes bestellen. Ik heb nu bijvoorbeeld een abonnement bij April en dan betaal je, inclusief verzenden, ongeveer €17 per 250gr waar ze daar normaal gesproken los €25-30 kosten.

9
Erik82 schreef: do 17 okt 2024, 17:23 Grootste voordeel zou zijn als er iemand dicht bij je in de buurt woont. Ik zoek ook nog zo iemand met wie je dan een bestelling kunt delen omdat de prijs per kilo vaak de prijs is van 3 * 250gr potjes. Dat scheelt enorm alhoewel een abonnement bij veel bekende branders ook aanzienlijk goedkoper is dan losse zakjes bestellen. Ik heb nu bijvoorbeeld een abonnement bij April en dan betaal je, inclusief verzenden, ongeveer €17 per 250gr waar ze daar normaal gesproken los €25-30 kosten.
Had ik maar zo iemand dichtbij huis.😊
Vrouw heeft niks met koffie.
Voor de rest in mijn kennissenkring zien ze een volautomatische koffiemachine met supermarkt bonen al als hele luxe koffie.
Ik ben nogal een buitenbeentje wat dat betreft.

Ik ga het maar wagen aan de weck potten.
Ik hoop echt dat het gaat werken en wellicht hopelijk dat de wat donkere branding bonen minder last hebben van het algehele proces met vriezen. Die Italiaanse blends waren magistraal lekker op de Profitec en even 2-3 kilo van zulke bonen lijkt me geweldig tussendoor. Met de aankomende strietman moet dat nog veel beter en zit ik al half te kwijlen hier. 😅
* DLC Espresso burrs