Re: Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

21
mr Blanc schreef: do 17 okt 2024, 14:47 Prachtige Machine de Mini R nog een voor een GBW is de nieuwe Eureka Atmos W 75mm.

Zit binnen je budget, grote schijven, snel, stil en zeker de 75mm weinig retentie als ik het goed begreep.
Ja dat zou wel heel interessant zijn idd. En veel goedkoper. Kan alleen niks concreets vinden op het internet over de retentie. Ga eens kijken of er op YouTube meer over te vinden is!

Re: Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

23
Eureka heeft de retentie best goed op orde in tegenstelling tot Mahlkonig. En met zo'n machine zou ik de kleinere schijven zoals in de Eureka XL met 65mm vooral overslaan en richting de 75mm gaan want dat is echt een upgrade en dan is je maler in ieder geval niet de bottleneck. De Eureka Atmos 75W is dan toch echt een veel betere keuze zijn ten opzichte van de Eureka XL.

Qua machine moet je je afvragen of je iets als pressure profiling niet gaat missen. Als je uiteindelijk echt meer richting medium en lichtere branding gaat is een flat 9 bar machine geen aanrader. Dus als je het in één keer goed wilt doen en geld niet zo'n issue is zou ik daar ook eens over na gaan denken. Een hevel is ook een optie maar dan moet je, als je gemakt wilt, wel voor degene gaan die de restdruk af kunnen voeren zodat je niet telkens een minuut moet wachten voordat je het portafilter eruit kunt halen. In dat geval zou de Nurri L-TYPE LEVA een geweldige keuze zijn. LM is bekend en leuk maar wel een beetje achterhaalt qua functionaliteit ten je voor een Leva X of Linea classic 1-groeper gaat.

En als je echt gek wilt doen kan je ook naar de Titus DRM Hybrid kijken met volumetrische dosing systeem en hopper. Dan heb je een hopper en die schuif je naar voren zodat er in een uitsparing precies die hoeveelheid bonen komen die nodig zijn. Dan heb je het gemak van een GOD maler maar dan als singledose-maler met een kwaliteit die veel beter is dan welke Eureka, Mahlkonig of ander groot merk dan ook. Moet er wel bij vermelden dat de 75mm schijven in de Atom 75W wel echt geweldig zijn op smaak.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

24
PatrickKooijmans schreef: do 17 okt 2024, 16:32
mr Blanc schreef: do 17 okt 2024, 14:47 Prachtige Machine de Mini R nog een voor een GBW is de nieuwe Eureka Atmos W 75mm.

Zit binnen je budget, grote schijven, snel, stil en zeker de 75mm weinig retentie als ik het goed begreep.
Net inderdaad even op YouTube wat gevonden. Filmpje van clive coffee. Na meerdere tests Max 2gr retentie.
Dat is nog te overzien volgens mij?
2gr is prima acceptabel. Zoiets zal de Mignon XL ook hebben, misschien heeft die nog een fractie minder.

De vraag is wel hoe betrouwbaar die meting is, want Clive Coffee is in de basis gewoon een verkoopkanaal natuurlijk. Aan de andere kant; de Atom 75 niet-GBW had ook nooit veel retentie t.o.v. zijn voorganger (Olympus 75) voor zover ik me herinneren kan. De Atom 75 staat in mijn hoofd zo'n beetje als de beste on-demand maler, en ik verwacht (aanname) dat de GBW variant daar niet voor onder doet.

Het klinkt een beetje stom om je hele keuze te baseren op retentie aangezien ook andere factoren meespelen, maar hier zou ook mijn meeste aandacht naar uit gaan. Je wilt niet dat 4 van de 16gr (25%) telkens oude koffie is. Dat heeft meer invloed op smaak dan het verschil tussen 65 en 75mm schijven.

Ik zou het eens allemaal rustig voor mijzelf op een rijtje zetten, en de LMLM kun je alvast bestellen ;).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

25
Ypuh schreef: do 17 okt 2024, 19:16
PatrickKooijmans schreef: do 17 okt 2024, 16:32
mr Blanc schreef: do 17 okt 2024, 14:47 Prachtige Machine de Mini R nog een voor een GBW is de nieuwe Eureka Atmos W 75mm.

Zit binnen je budget, grote schijven, snel, stil en zeker de 75mm weinig retentie als ik het goed begreep.
Net inderdaad even op YouTube wat gevonden. Filmpje van clive coffee. Na meerdere tests Max 2gr retentie.
Dat is nog te overzien volgens mij?
2gr is prima acceptabel. Zoiets zal de Mignon XL ook hebben, misschien heeft die nog een fractie minder.

De vraag is wel hoe betrouwbaar die meting is, want Clive Coffee is in de basis gewoon een verkoopkanaal natuurlijk. Aan de andere kant; de Atom 75 niet-GBW had ook nooit veel retentie t.o.v. zijn voorganger (Olympus 75) voor zover ik me herinneren kan. De Atom 75 staat in mijn hoofd zo'n beetje als de beste on-demand maler, en ik verwacht (aanname) dat de GBW variant daar niet voor onder doet.

Het klinkt een beetje stom om je hele keuze te baseren op retentie aangezien ook andere factoren meespelen, maar hier zou ook mijn meeste aandacht naar uit gaan. Je wilt niet dat 4 van de 16gr (25%) telkens oude koffie is. Dat heeft meer invloed op smaak dan het verschil tussen 65 en 75mm schijven.

Ik zou het eens allemaal rustig voor mijzelf op een rijtje zetten, en de LMLM kun je alvast bestellen ;).
Ik ga van het weekend hier in Den Haag even kijken bij op de Weiss. Daar hebben ze beiden apparaten staan.
Kijken of ze een leuke aanbieding kunnen doen als ik beiden tegelijk koop.

En bij casabarista/espresso west/vos koffie ook vragen of ze een aanbieding willen doen 😅

Re: Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

30
Pti schreef: vr 18 okt 2024, 10:26 Mooi aanbod, prima combi en als je een goed gevoel hebt bij de verkoper zou ik daar lekker voor gaan. Één nadeel, als het in het begin nog niet goed lukt kun je de apparatuur niet de schuld geven ;)
Is VOS koffie in Medemblik. Ken het nog niet persoonlijk. Maar ga daar eens langs binnenkort.

Morgen even langs casabarista en op de Weiss. Dat is om de hoek.