Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

1
Hi allemaal,

Allereerst mijzelf even voorstellen. Ik ben dus Patrick. Koffie liefhebber, maar nog niet in het bezit van een goede machine en maler. Voornamelijk omdat ik tot voor kort geen keuze kon maken, en het geen super hoge prioriteit had.

Wil nu wel binnenkort een mooie set kopen. Ben wel van het esthetische, en wil iets kopen voor de langere termijn. Ik zie mijzelf niet als iemand die veel zal gaan upgraden.
Wil een mooie set waar ik ook nog veel koffie plezier aan zal gaan beleven.

Hou niet van teveel chroom/rvs. Staat niet mooi wat mij betreft hier in de keuken. Daarnaast ook niet de behoefte continue met instellingen bezig te zijn.

Bovenstaande in acht nemende kwam ik bij VOS koffie de volgende set tegen:[/url]https://www.voskoffie.nl/webshop/la-mar ... ahlkoning/[/url]

Belangrijkste vraag is eigenlijk. Is dit een goede combo? En krijg ik geen spijt van eventueel retentie van de maler? Ik zal 1 soort bonen tegelijk gaan gebruiken en ben niet van plan te gaan single dosen.

Re: Eerste set up: La marzocco linea mini R + mahlkonig e65s GBW

2
PatrickKooijmans schreef: wo 16 okt 2024, 13:46 Hi allemaal,

Allereerst mijzelf even voorstellen. Ik ben dus Patrick. Koffie liefhebber, maar nog niet in het bezit van een goede machine en maler. Voornamelijk omdat ik tot voor kort geen keuze kon maken, en het geen super hoge prioriteit had.

Wil nu wel binnenkort een mooie set kopen. Ben wel van het esthetische, en wil iets kopen voor de langere termijn. Ik zie mijzelf niet als iemand die veel zal gaan upgraden. Hoogstens ooit nog een spiritello met maatwerk kleuren.
Wil een mooie set waar ik ook nog veel koffie plezier aan zal gaan beleven.

Hou niet van teveel chroom/rvs. Staat niet mooi wat mij betreft hier in de keuken. Daarnaast ook niet de behoefte continue met instellingen bezig te zijn.

Bovenstaande in acht nemende kwam ik bij VOS koffie de volgende set tegen:[/url]https://www.voskoffie.nl/webshop/la-mar ... ahlkoning/[/url]

Belangrijkste vraag is eigenlijk. Is dit een goede combo? En krijg ik geen spijt van eventueel retentie van de maler? Ik zal 1 soort bonen tegelijk gaan gebruiken en ben niet van plan te gaan single dosen.
Daarnaast zelf wel fan van la marzocco. Trekt mij toch elke keer aan deze apparaten. GS3 overwogen. Echter na enkele YouTube bekeken te hebben, weet ik vrijwel zeker dat ik niet het maximale uit de machine ga halen.

3
Prachtige machine. Ik snap deze maler niet zo, dit komt op mij over als een commercieel model voor de koffiezaak. Zeker gezien de (normale) prijs voor deze maler zijn er voor datzelfde budget of significant lager een karrevracht malers die IMHO beter zijn voor de thuisgebruiker. Voorbeelden:
- Lagom P64
- Zerno Z1
- DF83V (misschien niet de beste als eerste, deze heeft in veel gevallen wat TLC nodig voordat hij optimaal werkt)
- ...
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

4
Bedenk inderdaad eerst eens of een grind on demand wat voor je is. Die MK versies houden rond de 8gr koffie vast dus elke keer als je na een uur of meer gaat malen zit je met een halve portie oud maalsel. Dat is zonde van je bonen.

Een singledose maler is voor thuisgebruik veel beter maar geniet niet voor iedereen de voorkeur.

En gezien de heftige prijs van die maler is er zeker wel iets meer geschikt voor thuis te vinden ook als je de GOD kant op zou willen gaan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
PatrickKooijmans schreef: wo 16 okt 2024, 17:00 Thanks voor de reacties.

Ik zie alleen niet direct de voordelen van een single doser. Maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Ik zie alleen maar meer werk in de vorm van voor elk kopje apart de bonen afwegen en malen.

Maar goed als de retentie idd zo slecht is.
Ik zou ook even naar een etzmax kijken voor als je grind by weight wilt en niet perse wilt single dosen. Tenzij je uitsluitend heel licht gebrande bonen gebruikt.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

7
PatrickKooijmans schreef: wo 16 okt 2024, 17:00 Thanks voor de reacties.

Ik zie alleen niet direct de voordelen van een single doser. Maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Ik zie alleen maar meer werk in de vorm van voor elk kopje apart de bonen afwegen en malen.

Maar goed als de retentie idd zo slecht is.
Horecamalers hebben allemaal zoveel retentie. Dus of je hebt een relatief kleine maler met minder retentie die veel minder op smaak is door de kleinere schijven of je hebt een grote jongen die wel de smaak geeft maar veel retentie heeft. Kleine schijven is kleine maalkamer en grote schijven grote maalkamer en die blijft helemaal gevuld bij een GOD maler. Zo simpel is het. De Etzmax is wel een echt uitzondering en is qua design een singledosemaler met hopper.

Singledosen is even wennen maar zoveel werk is het uiteindelijk niet. Je kunt ook elke keer 8gr wegmalen elke sessie maar dat kost je met 4 espresso's per dag 11kg aan weggegooide koffie per jaar. Met een prijs van tussen de €20-50 per kilo kan je wel verzinnen wat dat je per jaar extra gaat kosten bij zo'n Mahlkonig.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
Dat is wel wat kort door de bocht. Zonder de voorkeur van TS te weten is het onmogelijk een goed advies te geven. Voor veel voorkeuren van brandingen is de EtzMax ook juist niet de juiste maler. Wat meer info is zeker nodig om een goed advies te kunnen geven.

De EtzMAZ blijft een maler met vrij kleine schijven, ook al presteren ze goed voor het formaat. Maar zelf dan is het niet de maler die je wilt hebben als je echt het maximale uit medium en lichtere branding wilt halen. Daarom is voorkeur weten zo ontzettend belangrijk.

10
Dank voor alle reacties ! Wellicht had ik erbij moeten zetten welke voorkeur koffieboon ik heb.
Al vind ik dat lastig te omschrijven, aangezien ik nu nog geen bonen gebruik thuis. 😆.

Maar als ik bij mijn vader koffie drink (bezerra + quamar) zijn dat medium roasts.

Ik dacht altijd gelezen te hebben dat grotere maalschijven vaak beter is. Indrukwekkend dat die etzmax met 32mm schijven de kwaliteit wel haalt.

Maalt die beter dan een mahlkonig met 65/75mm maalschijven? Of is deze voornamelijk beter door de lage retentie?

Wel een lelijk ding moet ik heel eerlijk bekennen. 🫢 en slecht toegankelijke website icm beperkte verkooppunten weerhoudt mij ook wel een beetje.