Re: La pavoni

31
pauls90 schreef: vr 18 okt 2024, 08:49 Ik heb jaren een Pavoni gebruikt met lichte branding en eerlijk gezegd ging dat prima. Door de kleinere filters krijg je uiteraard een lagere yield, maar ik kon met 14 gram in perfect 38-40 gram uit krijgen en dat gaf me met lichte branding een heel mooi resultaat.
Het zijn uiteraard machines die je moet leren kennen, vooral op vlak van temperatuur, maar eenmaal je dat onder de knie hebt is er weinig dat je beperkt t.o.v. duurdere (en grotere) levers.
Dan heb je overduidelijk nog nooit met een Strietman gewerkt. Ik heb ook een Pavoni gehad en ja je kunt er goede shots uit halen maar de kwaliteit van een Strietman ga je never nooit halen, dat kan ik je verzekeren. Daarnaast kan je de Strietman gewoon de hele dag aan laten staan zonder dat je eerst de complete machine moet verbouwen en keer op keer geweldig shots trekken.

En ja 14gr in met 38-40gr uit is leuk maar als je richting de 16gr in gaat en 45-50gr uit kan je toch echt meer uit een koffie halen. Dus ja Pavoni kan er best een goede espresso uit halen maar niet consistent de geweldige kwaliteit die je met een Strietman gaat halen. Zeker als je betere malers hebt is het verschil nog veel groter.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: La pavoni

32
Erik82 schreef: vr 18 okt 2024, 10:37
pauls90 schreef: vr 18 okt 2024, 08:49 Ik heb jaren een Pavoni gebruikt met lichte branding en eerlijk gezegd ging dat prima. Door de kleinere filters krijg je uiteraard een lagere yield, maar ik kon met 14 gram in perfect 38-40 gram uit krijgen en dat gaf me met lichte branding een heel mooi resultaat.
Het zijn uiteraard machines die je moet leren kennen, vooral op vlak van temperatuur, maar eenmaal je dat onder de knie hebt is er weinig dat je beperkt t.o.v. duurdere (en grotere) levers.
Dan heb je overduidelijk nog nooit met een Strietman gewerkt. Ik heb ook een Pavoni gehad en ja je kunt er goede shots uit halen maar de kwaliteit van een Strietman ga je never nooit halen, dat kan ik je verzekeren. Daarnaast kan je de Strietman gewoon de hele dag aan laten staan zonder dat je eerst de complete machine moet verbouwen en keer op keer geweldig shots trekken.

En ja 14gr in met 38-40gr uit is leuk maar als je richting de 16gr in gaat en 45-50gr uit kan je toch echt meer uit een koffie halen. Dus ja Pavoni kan er best een goede espresso uit halen maar niet consistent de geweldige kwaliteit die je met een Strietman gaat halen. Zeker als je betere malers hebt is het verschil nog veel groter.
Ik twijfel geen moment aan je verhaal. Al is het maar omdat ik beide machines niet ken. Ik ben oprecht benieuwd waar dit kwaliteitsverschil "in the cup" dan door komt. Zeker met een handlever is het toch:
- maak water heet
- druk er op met de hendel
= espresso?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: La pavoni

33
Zo simpel is het niet. Dan zou een E61 met paddle hetzelfde zijn als een Slayer of Speedster en dat is ook niet het geval. De Strietman heeft een verzadigde groep wat een paar stappen omhoog is ten opzichte van een normale groep. Daarnaast is de temperatuur beter af te stellen en dus ook veel stabieler. Ook kook je niet continu je water in de boiler waardoor het beter blijft. Plus dat de Strietman zoveel meer gevoel geeft in de hevel en pressure profiling daardoor eenvoudiger is en is de PI zoveel fijner en stabieler dan op een Pavoni.

Met de Strietman haal ik nog steeds dezelfde kwaliteit shots (of zelfs beter) dan de meeste specialty koffiezaken met een Synesso, Slayer of KvdW en deelfde bonen. Dat heb ik met de Pavoni nog nooit voor elkaar gekregen. Daarom komt er ook een CT2 omdat de eerstvolgende upgrade minimaal €12K gaat zijn.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: La pavoni

34
Grappig dat je dat zegt: ik heb sinds de zomer een Strietman...

Natuurlijk is de kwaliteit onvergelijkbaar, maar dat is de prijs ook. Als er wordt aangegeven dat een Strietman qua budget geen optie is heeft het voor mij geen zin om de Pavoni hiermee te blijven vergelijken.

Elke machine heeft zijn kwaliteiten en gebreken, maar voor de prijs vind ik de Pavoni, met upgrades, een heel mooie machine. Ikzelf ben ook overstag gegaan voor een Strietman, een keuze die ik me nog geen dag heb beklaagd, maar dat betekent niet dat de Pavoni geen prachtige shots kan maken en je jaren plezier kan bezorgen.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Re: La pavoni

35
Daar ging het ook helemaal niet over. Eerst lijk je te suggereren dat een Pavoni net zulke goede shots zet als een Strietman en nu zegje toch ineens het omgekeerde, maar dat het op prijs niet te vergelijken is.

Daarnaast was een Strietman blijkbaar niet buiten budget want HK87 heeft nu een nette CT1 voor iets meer dan een Pavoni ;) . Dus die vergelijk was wel goed. En met alle extra's die hij erbij gekregen heeft zal deze zelfs nog goedkoper zijn geweest dan een Pavoni.

En met een voorkeur voor lichtere brandingen en een goede maler is dat dus echt een veel betere optie dan een Pavoni.

En met een E61 kan je ook mooie shots maken maar op den duur gaat deze de beperkende factor zijn als je de rest goed op orde hebt net als een Pavoni. En dan is er nog maar één optie over. In het geval van HK87 zou de Pavoni de beperkende factor zijn en met de Strietman is zijn maler de beperkende factor.

En met het zwaar verouderde ontwerp van de Pavoni en alle nukken die het ding heeft zou ik nog eerder een veel modernere Flair adviseren (de nieuwe Flair Pro3 is net uit). Ik verwacht dat dat ding betere espresso gaat maken dan de Pavoni. Een Nanofoamer Pro Gen 2 ernaast en je hebt een geweldige setup met veel minder nukken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: La pavoni

36
Nee sorry, ik zie dit toch anders. Natuurlijk is een Strietman tweedehands als de jouwe een buitenkans die je niet niet laten liggen. Maar zo van komen deze, met rede, niet op de markt.
Verder blijft ik bij wat ik schreef: ja, alles wordt makkelijker met de Strietman t.o.v. de Pavoni: temperatuur is perfect, feedback van de lever is direct, workflow is heerlijk. Maar dat wil niet zeggen dat je met de Pavoni geen heerlijke shots espresso kunt zetten. Anders was dat ding ook nooit zo populair geworden en gebleven, ook onder aanhangers van de third wave coffee.

Conclusie: vind je een tweedehands Strietman, koop hem vooral. Maar een goeie Pavoni met upgrades is ook een mooie optie voor mensen die willen overstappen op een lever. Eventueel als instapper om later te upgraden, maar even goed als machine waarmee je jaren lang je dagelijkse shots zet.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Re: La pavoni

37
Zo is het ook natuurlijk, voor iemand als Erik is er geen compromis wat betreft deze hobby. Iets is goed of slecht. Ik ben daar zelf van genezen ook door hoeveel het allemaal gaat kosten als je het nieuw koopt als je daarvoor gaat. Heel belangrijk punt is dat voor mij en het gekke is dat mijn koffie beter is dan ooit sinds ik de drang naar beter en betere apparatuur heb losgelaten. Ik ga de Pavoni (met mods) vandaag weer eens gebruiken. Kijken of ik hem nog erbij wil houden of niet. De luxe van een Londinium R hebben maakt hem eigenlijk overbodig. Die had ik eerst niet.

En zo bewandeld ieder zijn eigen weg. Alles goed zolang wij elkaar niet gaan afvallen of beter gaan zien als de ander vanaf welke kant dan ook. Het is ook goed om niet iets persoonlijk op te nemen in een gesprekje over apparatuur en meningen daarover. Een mening gaat altijd over de verzender met die mening of overtuiging.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: La pavoni

38
Jullie zijn beide het dele doel van dit topic uit het oog verloren en daarom compleet verkeerde conclusies aan het trekken. Het topic gaat over iemand die over wil stappen op een hevel en naar een flair of pavoni aan het kijken is en de beste resultaten wil. Geeft ook in de OP al aan dat een Strietman ideaal zou zijn maar te duur.

HK87 heeft nu een Strietman voor de prijs van een Pavoni en dat is een feit. En dan ga je verkondigen dat het geen vergelijk is en dat die te duur is terwijl dat dus niet zo is, anders had HK87 nu geen Strietman gehad ;) . En ja hij heeft veel geluk gehad maar blijkbaar kan het dus wel.

Als het topic algemeen ging over hoe is een Pavoni tov een Strietman dan had je gelijk maar dat is niet de essentie van dit topic. Dan zou de essentie eerder zijn hoe is een Flair tov een Pavoni want dat is de vergelijk uit de OP.

Dus bobbee, het heeft helemaal niks met mijn voorkeur en eisen te maken. Daar sla je de plank compleet mis. Het heeft ook niets met het beter vinden van te maken. Het heeft te maken met de hele essentie van het topic.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: La pavoni

39
Je ziet het compleet verkeerd en spreekt jezelf her en der tegen want jij bent de man die voor het allerbeste gaat, altijd en overal, maar maakt niet uit. Ook lees ik de OP en zie wat daar staat, uitleg was niet nodig. Het is wat het is. Veel plezier, ik ga nu ff pavoniën.

Ik probeer dit gesprek rustig te houden zodat we niet weer een vervelende discussie krijgen over apparatuur, welles, nietes etc...vond mijn reactie daar best schappelijk eerlijk gezegd. Maar goed, hopelijk niet mislukt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: La pavoni

40
Dit is het leuke aan dit forum. Altijd zijn er sterke meningen en voorkeuren. Volgens mij heb ik het ergens eerder genoemd, maar ik vind het leerzaam en soms ook vermakelijk om te lezen hoe anders men soms kan denken en redeneren dan ik zelf zou doen.
Prima toch?
Als iedereen het zijne er uit haalt is het nog positief ook.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60