PID op E61 HX - huidige inzichten?

1
Ik lees dat vrij veel mensen een PID op een HX zetten niet zinvol vinden, maar https://www.home-barista.com/espresso-m ... t6758.html deze discussie uit 2008 op HB doet mij denken dat het toch erg handig zou kunnen zijn. Wat je ermee zou kunnen bereiken is een lagere en stabiele temperatuur waarmee je zonder flushing direct zou kunnen brouwen. Nadeel is dat je dan niet meteen kunt stomen, maar ik maak vrijwel nooit cappucino's. Als ik het gedoe met temperatuursurfen van de HX volledig kan vermijden wordt mijn bakkie een stuk reproduceerbaarder.

Daarnaast heb ik nog een directe aanleiding: ik heb een Vibiemme Domobar Junior HX (single boiler) van respectabele leeftijd die ik overweeg te pimpen met een needle valve zodat ik kan pressure profilen. Alleen dan is het wel handig om een drukmeter op de plek in de groep te monteren waar ik nu een thermometer heb zitten. Zonder thermometer wordt temperatuursurfen al helemaal een drama.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie inzichten. Heeft dit zin of zie ik wat over het hoofd?
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Re: PID op E61 HX - huidige inzichten?

2
Bij een warmtewisselaar icm E61 die goed in balans is, dwz, de lengte en dikte van de thermosyphon in balans met het warmteverlies van de zetgroep, is de bandbreedte van een thermostaat geen enkel probleem. Helaas zijn er maar heel weinig machines goed in balans, dus een PID is in dat geval een manier om beter te kunnen finetunen.
Surfen/flushen zal je nooit helemaal vanaf komen, maar als je machine echt een sputterende draak is zal die met een PID iets makkelijker zijn te temmen.

3
Hoe zie je dan het verhaal op HomeBarista?
Bij 0,5 bar pressostaat instelling (111°C) helemaal niet flushen.

Helemaal niet flushen betekent dat je in ongeveer 30 seconden, maximaal 50 ml HX water door groep voert.
Ik vraag mij af of de groep aan de lucht zover afkoelt, dat de groep dat water afkoelt tot een lekkere zettemperatuur.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

4
Ja de ellende met mijn machine is dat ik de ene keer een tijdje gesputter krijg bij flushen, en dan weet ik vanwege de thermometer in de groep dat wanneer ik hem direct na sputteren afbreek en een espresso zet de temp 92 C is. Maar de andere keer sputtert hij niet en gaat het sneller neerwaarts met de temp. Ook na lang aan staan zonder gebruik. Niet echt herhaalbaar op gevoel.

Ik las het verhaal op HB als: na wat trial and error had hij met die pid een setting waarmee kennelijk de balans precies zo is dat het water uit de hx na contact met de groep op een reproduceerbare en juiste zettemperatuur kwam.

Misschien interpreteer ik dat verhaal niet goed en zou ik dat gewoon kunnen proberen te doen door de pressostaat flink laag te zetten?
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.