Re: De LONDINIUMs afdeling

1521
turboyeast schreef: wo 06 nov 2024, 13:57 Persoonlijk zou ik meteen de standaard terugslagklep van Londinium R24 vervangen door een off-the-shelf variant (8 euro) om dit probleem te voorkomen.
https://www.drtradingshop.nl/a-55334953 ... escription
Cheers, TY
Heeft deze reeds de passende schroefdraad-uiteinden? Of moet daar nog een verloopstuk opgemaakt.

Meteen een besteld, al had ik er al een of twee op voorraad die Peter van kafko.nl speciaal voor mij had gemaakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1522
PS ik vind overigens wel dat men het beste de machine uit kan zetten en het euvel herstellen als de pomp telkens kort aan gaat. Op de support afdeling van Londinium staat dat uitgebreid beschreven en met video geïllustreerd. Er is dan iets aan de hand, doorgaans iets heel simpels, dat kan worden opgelost. Laat je het ding lekker doorknorren, dan kun je er inderdaad weer een andere complicatie mee veroorzaken. Een relais (of SSR, ben ik even vergeten) op het board is wel met een thyristor beveiligd tegen de piekbelasting van aan/uitschakelen maar dat is bedoeld voor uitzonderingen, niet voor "laten knorren".

De melding "laag water" ligt doorgaans aan een contactje onder de waterbak, als een van de twee metalen 'palletjes' onder de waterbak niet goed contact maken met de voelers eronder. Wel een van de allersimpelste euvels op op te lossen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1523
fransg schreef: wo 06 nov 2024, 14:51
turboyeast schreef: wo 06 nov 2024, 13:57 Persoonlijk zou ik meteen de standaard terugslagklep van Londinium R24 vervangen door een off-the-shelf variant (8 euro) om dit probleem te voorkomen.
https://www.drtradingshop.nl/a-55334953 ... escription
Cheers, TY
Heeft deze reeds de passende schroefdraad-uiteinden? Of moet daar nog een verloopstuk opgemaakt.
Meteen een besteld, al had ik er al een of twee op voorraad die Peter van kafko.nl speciaal voor mij had gemaakt.
Ls.,
De aansluiting van de pompslang op het terugslagventiel van Londinium is 1/8. Je kunt gewoon het veertje en de plunjer verwijderen en het terugslagventiel van Londinium gebruiken als verloopstukje voor de nieuwe terugslag. Werkt perfect....
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

1524
turboyeast schreef: wo 06 nov 2024, 19:31 De aansluiting van de pompslang op het terugslagventiel van Londinium is 1/8. Je kunt gewoon het veertje en de plunjer verwijderen en het terugslagventiel van Londinium gebruiken als verloopstukje voor de nieuwe terugslag. Werkt perfect....
Cheers, TY
SLIM!!!

1528
Hoe verhoudt een L1 uit 2012 zich tot een nieuwe Compressa of Vectis qua smaakkwaliteit voor koffie met lichte branding?

Zoals ik in mijn voorstelrondje heb gezet heb ik mijn ogen o.a. gericht op de Vectis, waarbij de Compressa een interessante versie is die op de waterleiding kan aangesloten worden (maar nieuw buiten budget).

En er werd ook de Strega genoemd, die qua prijs heel aantrekkelijk zijn. Wat ik er over lees lijkt die alleen een hogere leercurve te hebben. Is dat gevoel terecht?

Deze via koffiepraat met PSM en deze via marktplaats zijn evt. beiden binnen budget.

Ik zou het zonde vinden (maar geen ramp) als ik een ultieme kans misloop (zoals er blijkbaar een Compressa op dit forum recent van eigenaar is gewisseld :p )
Laatst gewijzigd door JanvD op vr 08 nov 2024, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

1529
Op jouw eerste vraag weet ik niet het antwoord. Wat ik heb gelezen is dat oudere machines van londinium beter bij de meer medium tot donkere bonen passen. Die machine op marktplaats is dacht ik van een forumleden geweest. Zij kunnen daar meer over vertellen.

Betreft de Strega: toevalig ga ik de mijne ook binnenkort verkopen (omgeving amersfoort). Ik heb hem ongeveer 3,5 jaar gebruikt zonder PSM mod. Iedere machine heeft zijn learning curve. Wanneer je die eenmaal doorhebt kan je ermee lezen en schrijven. De Strega is een hevel machine en gedraagd zich dus altijd hetzelfde vanwege de veer. De dubbele veer van de Stega is wel sterk, om hem wat te temmen heb ik destijds filterbakjes uit america laten komen. Dit was een erg goede upgrade voor deze machine die ervoor zorgde dat ik grover kon malen.
Ik zelf ervaar de Strega niet als lastiger dan een andere machine. Mijn compressa moet ik nu ook leren kennen.

Een kans mislopen kan altijd. Dus is het verstandig te gaan voor wat je graag wil.

Londinium Compressa - Niche Zero - Mazzer Philos - Kinu M47 - Arrarex Caravel - Mini Gaggia - La Pavoni Professional

1530
JanvD schreef: vr 08 nov 2024, 17:03 Hoe verhoudt een londinium L1 uit 2012 zich tot een nieuwe Compressa of Vectis qua smaakkwaliteit voor koffie met lichte branding?
Wanneer je eens langs wil komen met excellente bonen die naar jouw maatstaven 'lichte branding' hebben, dan kun je die uitproberen op verschillende malers en op de Vectis of de LR24.

De allereerste Londinium had pre-infusie op boilerdruk, zoals de Vectis maar ik zou dan zelf de voorkeur hebben voor de Vectis.