Re: Keuze voor nieuw espresso machine

73
Dat zijn Amerikanen. Die kijken wel uit dat ze geen claim krijgen van iemand met koude koffie. Als je heel nauwkeurig leest, staat er niet dat je er na 8 minuten een drinkbare bak uit krijgt. Er staat namelijk dat het water uit de warmtewisselaar na 8 minuten op temperatuur is.

Vervolgens staat dit water in een leiding buiten de warmtewisselaar te wachten voor een magneetklep, totdat je op de "koffieknop" drukt. Vervolgens gaat dit naar de elektrisch voorverwarmde groep.

Dus vergeet niet eerst even wat water door te spoelen en even te wachten. Je hebt dan een veel beter resultaat. Ik zeg:"kwartiertje moet lukken".

Met een Quickmill, heb je koffie al lang op.

Met een machine waarvan boiler en groep één geheel zijn, zoals de Profitec GO of de ECM Casa heb je een vergelijkbare tijd nodig als bij de BZ. Liever in alle gevallen iets langer.

Na mijn definitieve advies, laat ik verder mijn kazen rusten (I rest my case).

Profitec GO of Quickmill 3000+melkschuimer.
Eventueel nog naar de Gaggia Classic kijken.

In verband met verbruik een slimme stekker of elektronische schakelklok bij een boiler-machine.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

Keuze voor nieuw espresso machine

74
HanR schreef:Dat zijn Amerikanen. Die kijken wel uit dat ze geen claim krijgen van iemand met koude koffie. Als je heel nauwkeurig leest, staat er niet dat je er na 8 minuten een drinkbare bak uit krijgt. Er staat namelijk dat het water uit de warmtewisselaar na 8 minuten op temperatuur is.

Vervolgens staat dit water in een leiding buiten de warmtewisselaar te wachten voor een magneetklep, totdat je op de "koffieknop" drukt. Vervolgens gaat dit naar de elektrisch voorverwarmde groep.

Dus vergeet niet eerst even wat water door te spoelen en even te wachten. Je hebt dan een veel beter resultaat. Ik zeg:"kwartiertje moet lukken".

Met een Quickmill, heb je koffie al lang op.

Met een machine waarvan boiler en groep één geheel zijn, zoals de Profitec GO of de ECM Casa heb je een vergelijkbare tijd nodig als bij de BZ. Liever in alle gevallen iets langer.

Na mijn definitieve advies, laat ik verder mijn kazen rusten (I rest my case).

Profitec GO of Quickmill 3000+melkschuimer.
Eventueel nog naar de Gaggia Classic kijken.

In verband met verbruik een slimme stekker of elektronische schakelklok bij een boiler-machine.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Kijk dat is info waar we wat mee kunnen, nu snappen we (ik) wat je bedoelt, thanks voor de uitleg.
Afbeelding

Ik denk dat je hier je besluit mee moet kunnen maken [mention]Mrcel [/mention] . Alles is nu aardig de revue gepasseerd. Nu je weet hoe het technisch werkt is het alleen de juiste machine met inhoud uitzoeken en ik gok zomaar dat het een Quickmill gaat worden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

75
De kans dat het een Quickmill wordt is wel vrij groot inderdaad. Maar dit draadje heeft zeker geholpen om er achter te komen waarom. En welke Quickmill het dan moet worden. Op papier scoren de 3125 en de POP hoge ogen. Maar goed, die moeten we eerst maar eens in het echt zien. Jammer dat ze niet in het zwart leverbaar zijn.

Overigens kan een verkoper me ook nog wel over halen om een Ascaso te kopen. Ik vind dat erg mooie apparaten en gezien de achtergrond van dat bedrijf zullen ze toch goed spul verkopen. Maar dan wil ik wel ergens terecht kunnen voor onderhoud/eventuele reparatie.

77
Ik heb regelmatig gelezen in diverse fora dat er nogal wat kwaliteits issues zijn. Reparatie lastig, garantie lastig, hoge uitvalgraad, etc.
Maar, dat is geen persoonlijke ervaring, ik heb geen Ascaso. Ik ben wél heel tevreden over de kwaliteit van Profitec.

Misschien dat iemand hier wel ervaring met Ascaso heeft?

Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

78
M@rcel schreef:Nog een vraag over die ascaso: veel bedrijven leveren de steel serie. Die vind ik eigenlijk aantrekkelijker dan de quickmill. Waarom zeggen sommigen dat reparatie lastig is?
Het is vooral dat reparatie locaties lastig te vinden zijn. Als je een goed adres hebt in de buurt dan is het natuurlijk geen probleem.
Ik heb verder begrepen, ook van een forum lid hier, die er zelf een had, dat het een degelijk apparaat is.

De reden waarom er maar weinig onderhoudspunten zijn is voor mij nog niet duidelijk. Maar ik heb begrepen dat het veel elektronica onder de motorkap. Maar dat ermee te maken heeft weet ik niet
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

79
Ik heb ongeveer een jaar de Profitec GO gebruikt en misschien moet je dat even ook meenemen in je overweging.
Ik vind het persoonlijk gekeken vanuit prijs/kwaliteit perspectief heel sterk.
Opwarmen gaat naar 94° op de PID in 5-6 minuten maar zoals hanR ook al aangaf is de groep dan nog niet helemaal goed genoeg opgewarmd om ook meteen koffie te maken.
Ik zag dat bijvoorbeeld de PID een sprong terug maakt van 94° naar rond de 80-85° als ik een korte flush deed.
Dit is trouwens ook hoe ik de groep ging opwarmen als ik snel koffie wou hebben. Een backflush van 10-15 seconde en heb je het binnen ook gelijk schoon gespoeld en wachten ongeveer 10-15 seconde dat de PID weer 93-94 graden aangeeft. Vervolgd daarna weer met een korte normale flush van 3-5 seconden, dit kan dan dienen voor in je kopje om het alvast warm te maken. Daarna is het klaar en kan je dus alsnog binnen 10 minuten aan de koffie.
Sinds ik de smart stekkers heb ontdekt is dit bovengenoemde trouwens niet zo relevant meer geworden. Kost een paar Euro bij de MediaMarkt en dat gedoe met opwarmfase is grotendeels opgelost door handig in te spelen voor wanneer je koffie wilt.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_t ... mYQAvD_BwE
Zeg bijvoorbeeld je rijd van werk naar huis en je denkt ik wil zo koffie drinken, je opent de app op je telefoon en start de machine. Eenmaal thuis is alles al helemaal opgewarmd.

Een review over de Profitec GO:
https://m.youtube.com/watch?v=7kldr33VfQY

Je kan voor jezelf nagaan of het wat is. Ik kocht het destijds voor iets onder de €900 maar ik zie dat het nu iets erboven zit.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

80
Die stekkers hebben ze nu tegenwoordig ook bij de Action voor 7 euro en zelfs met verbruik meter. Zelf heb ik een Tapo gekocht met meting vanwege de software updates die wat beter worden doorgevoerd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’