En dit is mijn review:
Ik vond het fijn om zomaar een koffie te kunnen proberen waarover ik al vaak had gelezen, maar die ik nog nooit eerder heb geproefd, mijn dank daarvoor. Het is bovendien fijn om maar liefst 500 gram te krijgen, dat geeft gelegenheid om de apparatuur goed in te regelen en te experimenteren.
Bij openen komt er een lekkere volle geur uit de zak. Iets van bittere chocolade en tabak, zelfs iets van tabaks as. Deze as-geur komt later niet terug in de smaak, gelukkig.
Bij inspectie van de bonen valt op dat ze redelijk fors zijn en behoorlijk olie-achtig (een week later was dat verdwenen en glommen ze zacht) Ze zijn vrij onregelmatig gebrand, met hier en daar gebroken boontjes ertussen. Misschien dat die zeer donkere exemplaren de verbrandde geur geven.
beetje onregelmatig gebrand.JPG
Bij het zetten kreeg ik een mooie volle crèma-conus met tijgerstreepjes. Geen last van channeling. Ook in het glas veel crèma die mooi blijft staan, na een minuut ofzo nog steeds een centimeter of drie. Ook in de mond een stroperig en bijna korrelig gevoel.
Mooie tijgerstreepjes.jpg
De smaak van de koffie is vol, rond en rijk. Het is een zachte koffie,
met een lage zuurgraad maar ook niet echt zoet. Een beetje cacao zonder echt bitter te zijn, wel licht geroosterd. Het is echter geen laffe koffie! Integendeel: een sterke “koffiesmaak”, maar niet zwaar of doordringend. Behoorlijk evenwichtig. Ik proefde ook zwarte peper, iets van laurierdrop en zelfs iets ziltigs (toch die as?).
In de Cappuccino bleef de smaak mooi overeind en werd deze zelfs romig. Erg lekker. Wat verder opviel was de lange nasmaak, na een kwartier hangt deze koffie nog steeds in je mond. Verder iets van bloesem, iets van appel, maar niet zuur.
Fijne dikke crèmalaag.JPG
Wij vinden het een bijzonder lekkere koffie die we waarschijnlijk nog wel vaker gaan drinken als we zin hebben in een volle, zachte, ronde koffie.