Re: Gesloten << Compagnia Dell'Arabica India Monsooned Malabar

12
Ook ik heb de Inida Monsooned Malabar mogen ontvangen, waarvoor mijn dank :D .

De bonen worden geleverd in een 500-grams zak wat wel erg prettig is om de bonen goed te houden. Als het aan mij ligt leveren alle merken 250 grams of 500 grams zakken. Dan kan je tenminste lekker vaak afwisselen.....

Bij het openen komt een heerlijke volle koffiegeur je tegenmoet. Ik ben geen professionele coffee-cup-taster, maar de geur is ietwat nootachtig en pijptabakachtig. Ook lijken er wat aardetonen te ruiken. De bonen zien er op het eerste gezicht ietwat vettig uit, maar schijn bedriegt. Als ze worden gemalen merk je daar niets van. De maler laat niet merken dat hij er moeite mee heeft. De bonen zijn niet allemaal gelijk van kleur, je ziet donker gebrande bonen afgewisseld met wat lichtere bonen.

Enfin, de bonen gaan bij mij ook in een volautomaat. Eerst een espresso geprobeerd. De crema ziet er mooi donker caramelbruin uit met een mooie tekening erin. In ieder geval een stuk donkerder dan de La Place Columbia bonen die eerst in het apparaat zaten!

Het eerste wat je proeft, is kruidigheid. Mijn gedachte gaat meteen naar de New York Costa Rica boon. Die is extreem kruidig. Deze India Monsooned is een stuk subtieler. Het is een zachte espresso met een zoetige toon. De nasmaak blijft goed hangen en is erg prettig.

Hierna een lungo geprobeerd. Nog steeds erg goed, maar als espresso komt de boon toch beter tot zijn recht. Ik zou niet wakker willen worden met deze boon. Daarvoor proef ik toch te veel kruidigheid. Maar na een lunch of diner is dit toch echt een perfecte boon. Later nog geproefd na een Toscaanse pasta: uitmuntend!

Kortom: jullie hebben weer een uitstekende boon uitgekozen voor het proefpanel. Wel voor een specifieke doelgroep. Ik zou de Brandmeesters Equito die eerder getest is, meer voor all round gelegenheden schenken en deze koffie meer als afterlunch of afterdiner koffie serveren.
Laatst gewijzigd door nathalia op ma 04 aug 2008, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

13
En dit is mijn review:

Ik vond het fijn om zomaar een koffie te kunnen proberen waarover ik al vaak had gelezen, maar die ik nog nooit eerder heb geproefd, mijn dank daarvoor. Het is bovendien fijn om maar liefst 500 gram te krijgen, dat geeft gelegenheid om de apparatuur goed in te regelen en te experimenteren.

Bij openen komt er een lekkere volle geur uit de zak. Iets van bittere chocolade en tabak, zelfs iets van tabaks as. Deze as-geur komt later niet terug in de smaak, gelukkig.
Bij inspectie van de bonen valt op dat ze redelijk fors zijn en behoorlijk olie-achtig (een week later was dat verdwenen en glommen ze zacht) Ze zijn vrij onregelmatig gebrand, met hier en daar gebroken boontjes ertussen. Misschien dat die zeer donkere exemplaren de verbrandde geur geven.
beetje onregelmatig gebrand.JPG
Bij het zetten kreeg ik een mooie volle crèma-conus met tijgerstreepjes. Geen last van channeling. Ook in het glas veel crèma die mooi blijft staan, na een minuut ofzo nog steeds een centimeter of drie. Ook in de mond een stroperig en bijna korrelig gevoel.
Mooie tijgerstreepjes.jpg
De smaak van de koffie is vol, rond en rijk. Het is een zachte koffie,
met een lage zuurgraad maar ook niet echt zoet. Een beetje cacao zonder echt bitter te zijn, wel licht geroosterd. Het is echter geen laffe koffie! Integendeel: een sterke “koffiesmaak”, maar niet zwaar of doordringend. Behoorlijk evenwichtig. Ik proefde ook zwarte peper, iets van laurierdrop en zelfs iets ziltigs (toch die as?).

In de Cappuccino bleef de smaak mooi overeind en werd deze zelfs romig. Erg lekker. Wat verder opviel was de lange nasmaak, na een kwartier hangt deze koffie nog steeds in je mond. Verder iets van bloesem, iets van appel, maar niet zuur.
Fijne dikke crèmalaag.JPG
Wij vinden het een bijzonder lekkere koffie die we waarschijnlijk nog wel vaker gaan drinken als we zin hebben in een volle, zachte, ronde koffie.
Laatst gewijzigd door Spironski op di 05 aug 2008, 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Spironski schreef:Maar al te graag gedaan hoor! ;) :D
We houden binnenkort naar alle waarschijnlijkheid een "blind" proefpanel. We willen dan een koffie laten proeven die we eventueel op gaan nemen in ons assortiment... We zullen je hier zeker voor benaderen!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

20
Precies: een La Scala Butterfly; maar vergeet ook de Mazzer Major niet! De La Scala is een warmtewisselaar met E61 zetgroep en 2 liter boiler, de Mazzer een commerciele maler met 83mm maalschijven:

http://www.espressomachines-it.com/macc ... rfly1.html

http://www.espressoparts.com/product/MA ... Burrs.html

Mijn Butterfly is een iets ouder model, helemaal RVS en met een mooiere railing bovenop.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder