Goedemorgen,
Sinds een paar jaar werk ik op kantoor met een Londinium R24 en als grinder een Eureka Mignon XL. Dat is een fijne setup en ook mijn werknemers doen hun best om zich te verdiepen in hoe het werkt. We hebben verschillende koffies geprobeerd en er komt fijne espresso uit en wij drinken allemaal geen melk, maar als er clienten komen of wederpartijen dan lukken de cappuccino's goed genoeg. Het is een prachtige machine en een echte ijsbreker. Maar...
Waar ik tegenaan loop is dat (de essentie van de levermachine) de machine doorloopt. Dat betekent altijd een vies kopje, altijd een vieze weegschaal, gewoon veel gedoe en rommel. Daarnaast lijken we te stagneren in de kwaliteit van de espresso die eruit komt. We houden het nu bij wat krachtigere niet fruitige koffies, omdat we die vaak goed kunnen brouwen. Maar we zitten een beetje vast.
Ik twijfel al een jaar of een hefboommachine wel de juiste beslissing is geweest. Met name vanwege de rommel. Aan de andere kant: prachtige machine met een geweldige uitstraling. Als ik dan kijk naar eventuele vervanging vind ik een La Marzocco Linea Mini, of zelfs een GS3 een mooie machine die met de andere manier van brouwen misschien beter past. Eerder dacht ik aan machines met meer tweak functionaliteiten, maar ervaring leert nu: daar hebben we geen tijd meer.
Aan de andere kant: de Londinium is een prachtige machine en built for the ages. Mischien lopen we ook wel vast omdat de grinder inconsistent is of niet helemaal biedt wat we nodgi hebben.
Is er iemand met tips voor deze situatie? Het is een enorm luxe probleem dat begrijp ik, maar goede koffie vind ik belangrijk. We gebruiken verschillende roosters maar met name lokaal (rond Tilburg) als iemand misschien tips heeft om nog eens andere koffies te proberen? Ik zou ook nog graag een keer iemand hebben die langskomt om ons als team te leren hoe we beter kunnen foamen en misschien ook wat tips voor het instellen van een nieuwe koffie. Want ondanks alle Lance Hendrick en James Hoffman videos ben ik daar toch geen ster in gebleken nog.
Alvast dank voor jullie hulp
Re: Kantoor setup wijzigen: Londinium vervangen?
2De eerste machine waar ik aan dacht is ook inderdaad de Mini of zelfs de Micra. Volgens mij kun je daar nog zat aan tweaken.
Maler vindt ik moeilijk, wellicht is daar een stap te zetten. Mijn eerste reflex is dan de Mazzel Philos.
Lijkt me een leuke plek om te werken. Als dit je insteek is op goede koffie ben ik benieuwd hoe jullie vrijmibo's er uit zien...
Maler vindt ik moeilijk, wellicht is daar een stap te zetten. Mijn eerste reflex is dan de Mazzel Philos.
Lijkt me een leuke plek om te werken. Als dit je insteek is op goede koffie ben ik benieuwd hoe jullie vrijmibo's er uit zien...
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
3Voor als jullie met spring lever machines willen blijven werken:
Jullie kunnen een kees van der Westen idrocompresso overwegen. Deze kan door middel van een knop zn overdruk kwijt waardoor je shots niet doorlopen. Ook zal de kees qua looks nog meer het ijs breken.
Voor de ACS vostok geldt overigens hetzelfde.
Beide machines kosten wat, maar dan heb je natuurlijk ook wat. Ik ken het budget en aantal werknemers niet.
Jullie kunnen een kees van der Westen idrocompresso overwegen. Deze kan door middel van een knop zn overdruk kwijt waardoor je shots niet doorlopen. Ook zal de kees qua looks nog meer het ijs breken.
Beide machines kosten wat, maar dan heb je natuurlijk ook wat. Ik ken het budget en aantal werknemers niet.
4Dank voor de snelle reactie. Ja zo'n Kees van der Westen is echt te gek, maar wel beetje uit budget en ook wat overdreven voor een kantoor met 3 man. Bij de branderij in Oisterwijk hebben ze wel een prachtige machine van hem staan.
En naast koffieliefhebber ook een wijnliefhebber, dus de vrijmibo's (en womibo's of domibo's) zijn gezellig . Maar koffie is voor een advocaat erg belangrijk en ik vind het gewoon leuk, maar dat heeft iedereen hier. Dank voor de tips zover. Voorlopig staat een La Marzocco nog op 1 als we gaan vervangen.
En naast koffieliefhebber ook een wijnliefhebber, dus de vrijmibo's (en womibo's of domibo's) zijn gezellig . Maar koffie is voor een advocaat erg belangrijk en ik vind het gewoon leuk, maar dat heeft iedereen hier. Dank voor de tips zover. Voorlopig staat een La Marzocco nog op 1 als we gaan vervangen.
5De idrocompresso biedt keuze in meerdere hevels, wat weer tijd scheelt. Hij is mooi te personaliseren. Het kost wat, maar dan sta je nooit meer verlegen om een onderwerp om het ijs te breken. Het is natuurlijk wel echt een horeca machine.Drankdier schreef:Voor als jullie met spring lever machines willen blijven werken:
Edit: haha ik ben iets te laat. We waren tegelijk aan het typen.
6Ik denk dat er op maker gebied nog wel behoorlijk wat valt te halen. Begrijp me niet verkeerd, XL is top maar voor naast echte top machines kun je beter krijgen.
De vraag daarbij is wel, wil je er een met een hopper of is single dosering ook goed?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De vraag daarbij is wel, wil je er een met een hopper of is single dosering ook goed?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
7WouterMu schreef:Goedemorgen,
Ik twijfel al een jaar of een hefboommachine wel de juiste beslissing is geweest. Met name vanwege de rommel. Aan de andere kant: prachtige machine met een geweldige uitstraling. Als ik dan kijk naar eventuele vervanging vind ik een La Marzocco Linea Mini, of zelfs een GS3 een mooie machine die met de andere manier van brouwen misschien beter past. Eerder dacht ik aan machines met meer tweak functionaliteiten, maar ervaring leert nu: daar hebben we geen tijd meer.
Ik herken eigenlijk totaal niet wat je schrijft. Als ik met mijn LR een espresso zet trek ik die weg als die klaar is en plaats een ander kopje eronder die de rest van de extractie opvangt.
Daarnaast kun je omdat je de R24 hebt de pre infusie aanpassen tot 6 bar met de app waardoor je ook light roast goed kunt extracten. Het aflopende druk profiel van de Londinium (lever effect) is eigenlijk zo'n beetje de gouden standaard voor een profiel wat praktisch altijd het beste werkt in combinatie met de grote waterkolom die op de koffie puck komt.
Maar mocht je nou toch nog de R24 wegdoen, laat mij ff weten...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8Ik herken het ook totaal niet. Ik werk met mijn pro800 veel schoner en sneller en stiller dan met mijn vorige E61 machines... Precies wat Bobbee zegt: gewoon een bakje/kopje eronder schuiven en klaar?bobbee schreef: Ik herken eigenlijk totaal niet wat je schrijft. Als ik met mijn LR een espresso zet trek ik die weg als die klaar is en plaats een ander kopje eronder die de rest van de extractie opvangt.]
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
9Je zou misschien in plaats van de la marzocco ook een decent kunnen overwegen. Dan kan je allerlei koffie soorten proberen met zet methodes die van te voren zijn geprogrammeerd. Stopt ook bij de target en dan heb je het doorlopen ook niet meer.WouterMu schreef: za 16 nov 2024, 07:02 Waar ik tegenaan loop is dat (de essentie van de levermachine) de machine doorloopt. Dat betekent altijd een vies kopje, altijd een vieze weegschaal, gewoon veel gedoe en rommel.
Misschien kijken naar een handmatige hevel machine. Stopt als jij ook stopt en je kan eventueel voor de gasten die melk willen een nanofoamer erbij nemen zoals die van subminimal. De Strietman is bijvoorbeeld heel vergevensgezind in gebruik wat het gemakkelijk maakt voor als je geen ervaring hebt met een manuele hevel en doet niet onder aan de kwaliteit van je espresso met je huidige londinium.
Overigens wat een leuke kantoor moet dat zijn zeg.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
10Voor op kantoor met meerdere mensen lijkt een handhevel zoals een Strietman mij geen goede keus.
Dan zou ik eerder een degelijke Lelit Bianca neerzetten zodat je straight shots kunt trekken maar ook de druk kunt sturen met de paddle voor wie dat leuk vind op kantoor. Machine kan aan vast water en op afvoer wat het allemaal makkelijker maakt voor iedereen op kantoor.
Dan zou ik eerder een degelijke Lelit Bianca neerzetten zodat je straight shots kunt trekken maar ook de druk kunt sturen met de paddle voor wie dat leuk vind op kantoor. Machine kan aan vast water en op afvoer wat het allemaal makkelijker maakt voor iedereen op kantoor.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’