Klopt, iedere molen heeft negatieve verhalen.
Over de Df molens las ik verhalen over de afstelling van de schijven vanuit de fabriek.
De eerste DF hadden aanpassingen nodig om lekker mee te werken. Mensen gingen bijv dial schijven uitprinten. Dergelijke verhalen over tweaks heb ik nog niet gehoord bij de eerste Philos.
De df wordt veelal verkocht met ssp schijven, dit komt bij de prijs erbij op.
De schijven van de Philos zijn zowel goed goed espresso als voor filter. Ik weet niet hoe de stock schijven van de df dit doen.
In dat opzicht was de philos voor mij een verbetering ten opzichte van de Niche en de Eureka Oro. Dat maakt hem in mijn ogen wel bijzonder. Daarbij vind ik het design erg mooi, maar dat is smaak.
Betreft de electronica, daar kan je gelijk in hebben. Het is voor mij dan ook een gevoel: om verschillende rpm toe te passen moet je iets toevoegen wat ook weer stuk kan gaan. Daarbij wissel je met belasting van de motor. Gevoelsmatig denk ik dat dit sneller voor slijtage bij een motor zorgt dan bij 1 mate van belasting.
Ik weet niet of ik gelijk heb. En de punten die ik noemde waren niet allemaal punten waarbij ik wilde zeggen dat de philos daarin uniek is. Maar dat hij al die punten al in 2019 had, zegt wat over dat er goed over nagedacht is. De molens afgelopen jaren werden uitgebracht tikten echt niet al die boxjes aan.