Re: Wat drink je nu?

4871
Ik had nog een 15 gram filter koffie over van friedhats en dacht zou het ook werken als espresso.. nooit eerder geprobeerd in mijn geval.

Iets fijner gemalen als normaal en een hele lange pre infusie van 45 seconde op 2-3 bar. Daarna de shot getrokken in 40 seconde op 9 bar en langzaam gezakt naar 7 bar.

Ik dacht na afloop dat het misschien iets te gek gegaan was en betwijfelde of het wel drinkbaar zou zijn maar het was onwijs lekker! Geen teken van over extractie de zuur was ook goed in balans, ontzettend zoet.

Na afloop de koffie koek naast een espresso roast en leuk te zien hoe verschillend de kleuren zijn. Laat goed zien hoeveel lichter er gebrand wordt op voor filterkoffie
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

4872
Hk87 schreef: vr 22 nov 2024, 17:07 Italianen zijn werkelijk meesters in blends. Dikke vette volle espresso. Hints van chocolade, lekker simpel, geen zuur geen bitters. Het is soms wat gedoe om het vers te verkrijgen naar dan heb je ook echt lekkere koffie.
Grappig, die Mocambo staat ook op mijn lijstje met favorieten.
Dan vind je Cafè Diemme 100% Arabica vast ook lekker.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

4874
Frup schreef: za 23 nov 2024, 19:35
Hk87 schreef: vr 22 nov 2024, 17:07
Grappig, die Mocambo staat ook op mijn lijstje met favorieten.
Dan vind je Cafè Diemme 100% Arabica vast ook lekker.
Ik probeer te rouleren naar wat ik op dat moment zo vers mogelijk kan krijgen.

Ik heb alleen (goud pakje) oro èèn keer eerder geprobeerd. Ik kon wel huilen hoe snel het koffie in 2-3 dagen oud was geworden want de eerste dag had ik ongelofelijk super lekkere koffie. En daarna met geen mogelijkheid reproduceerbaar en dan zat ik daar met een kilo zak.

Tegenwoordig vries ik het gewoon meteen in en dat gaat me best goed. Mocht ik het ooit weer vers tegenkomen ga ik het zeker nog een keer proberen
* DLC Espresso burrs

4875
bobbee schreef: za 23 nov 2024, 19:47 Er staat wel of geen branddatum op die koffies?
Jazeker, staat bij mocambo links onderin! Toen ik de mocambo had ontvangen was ie drie weken geleden gebrand.
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

4877
Van de Cafè Diemme Oro weet ik niet (meer) of daar een branddatum op stond.
Was eens in Dusseldorf en toen naar Espresso Perfetto gegaan om koppen te kijken en te kopen.
Daar hebben ze véél keuze in Italiaanse bonen. De verleiding daar was bijzonder groot.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

4878
Ben ik ook weleens geweest. Leuke zaak. Hier in Emmen zit een zaak (waar ze ook kippenbouillon per kg verkopen) die deze zakjes ook had liggen. Ik ga het eens bekijken. Zal wel oud zijn maar wie weet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’