Net de Kenia Sakami Gloria Arabica van Koepoort door de labsweet schijven gehaald.
Echt heel erg lekker. Doet precies wat ik hoopte. Ik proef alle smaken en ook de zuren maar het is nergens scherp. Mondgevoel nog wel dik genoeg.
Had eerst nog wel wat moeite om de smaak van de afgekeurde inmaalbonen uit de maler te krijgen. Opengemaakt, schoongemaakt en uiteindelijk zelfs even wat witte rijst erdoor gemaald. Dat laatste deed nog veel. Rijst kwam er eerst nog met fijn bruin koffiepoeder uit en op het eind keurig wit.
Ben bang dat ik vandaag te veel koffie ga drinken.
Re: Ssp labsweet 64mm of direct upgraden naar 83mm
22Corrigeer mij ajb wanneer ik het verkeerd heb of als het wel meevalt, maar ik begreep dat rijst eigenlijk te hard is om door een maler te halen. Een goed alternatief lijkt 'koffiemolenreiniger' te zijn.Barre Koffie schreef: vr 20 dec 2024, 11:41 [...] Opengemaakt, schoongemaakt en uiteindelijk zelfs even wat witte rijst erdoor gemaald. Dat laatste deed nog veel. Rijst kwam er eerst nog met fijn bruin koffiepoeder uit en op het eind keurig wit. [...]
Ik hoor graag of ik iets verkeerds gelezen heb op 'the interwebz'.
23Ik rouleer nu de schijven tussen Lab Sweet en Multi purpose. In theorie zou Multi Purpose ten koste van de mondgevoel de smaaktonen nog meer moeten openen maar dat valt me tot nu toe best tegen.Barre Koffie schreef: vr 20 dec 2024, 11:41 Net de Kenia Sakami Gloria Arabica van Koepoort door de labsweet schijven gehaald.
Echt heel erg lekker. Doet precies wat ik hoopte. Ik proef alle smaken en ook de zuren maar het is nergens scherp. Mondgevoel nog wel dik genoeg.
Had eerst nog wel wat moeite om de smaak van de afgekeurde inmaalbonen uit de maler te krijgen. Opengemaakt, schoongemaakt en uiteindelijk zelfs even wat witte rijst erdoor gemaald. Dat laatste deed nog veel. Rijst kwam er eerst nog met fijn bruin koffiepoeder uit en op het eind keurig wit.
Ben bang dat ik vandaag te veel koffie ga drinken.
Dat mondgevoel zit er veel dikker in bij Lab Sweet en dat is iets wat je totaal op inlevert met Multi Purpose voor eigenlijk bijna geen waarneembaar verschil in helderheid lijkt het voor nu.
Heb nog been bonen gehad waarbij de MP het beter heeft gedaan als LS
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
24Nou de rijst gaat er soepel doorheen, als ik het met kleine beetjes te gelijk doe. Toen ik de hopper vol deed liep het vast maar dat kwam volgens mij omdat het te snel door pre braker ging. Rijst lijkt mij niet harder dan een koffieboon. Vier eetlepeltjes lijkt mij geen kwaad te kunnen, maar eigenlijk heb ik geen idee haha. Molen loopt nu als een zonnetje en maalt consistent.
25Snekookrijst is te hard en niet op espressostand malen!JanvD schreef:Corrigeer mij ajb wanneer ik het verkeerd heb of als het wel meevalt, maar ik begreep dat rijst eigenlijk te hard is om door een maler te halen. Een goed alternatief lijkt 'koffiemolenreiniger' te zijn.Barre Koffie schreef: vr 20 dec 2024, 11:41 [...] Opengemaakt, schoongemaakt en uiteindelijk zelfs even wat witte rijst erdoor gemaald. Dat laatste deed nog veel. Rijst kwam er eerst nog met fijn bruin koffiepoeder uit en op het eind keurig wit. [...]
Ik hoor graag of ik iets verkeerds gelezen heb op 'the interwebz'.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
26Binnen Home-Barista is heel veel geschreven over het schoonmaken van de molen met rijst. Sommige soorten rijst zouden heel goed te gebruiken zijn, voor andere soorten wordt gewaarschuwd. Op HB paseren diverse soorten rijst (onder meer instant rice, minute rice, parboiled rice). Ik heb geen zin om al deze soorten rijst na te gaan en op mijn molen uit te proberen.
Ingredients Urnex Grindz: "Proprietary formulation containing grains and cereals (including wheat products), and pharmaceutical grade binders", danwel: "voedselveilige formule van granen en tarwe, gebonden door een pharmaceutisch bindmiddel". Ergo: twee goedkope ingrediënten. Met de pot waar JanvD naar verwijst, ben je voor een kleine molen per schoonmaakbeurt circa € 4,30 kwijt. Ik koop hiervoor liever een 430 g pot. Op zich prima spul, maar veel te duur. Zie o.m. www.home-barista.com/grinders/is-grindz ... 46136.html. Gevolg: ik heb een haat-liefde verhouding met middelen zoals Urnex Grindz.
Ingredients Urnex Grindz: "Proprietary formulation containing grains and cereals (including wheat products), and pharmaceutical grade binders", danwel: "voedselveilige formule van granen en tarwe, gebonden door een pharmaceutisch bindmiddel". Ergo: twee goedkope ingrediënten. Met de pot waar JanvD naar verwijst, ben je voor een kleine molen per schoonmaakbeurt circa € 4,30 kwijt. Ik koop hiervoor liever een 430 g pot. Op zich prima spul, maar veel te duur. Zie o.m. www.home-barista.com/grinders/is-grindz ... 46136.html. Gevolg: ik heb een haat-liefde verhouding met middelen zoals Urnex Grindz.
27Ik gebruik nooit rijst of urnex. Is naar mijn idee meer iets voor de horeca, even snel doorheen en door.
Ik draai de maler open zodat ik bij de maalkamer komt, kwastje, doekje, stofzuiger etc. Blinkend schoon en kost nagenoeg niks.
Ik draai de maler open zodat ik bij de maalkamer komt, kwastje, doekje, stofzuiger etc. Blinkend schoon en kost nagenoeg niks.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
28Dit is ook hoe ik het zelf doe, maar dat is dan ook easy peasy met een DF64vbobbee schreef: vr 20 dec 2024, 22:38 Ik gebruik nooit rijst of urnex. Is naar mijn idee meer iets voor de horeca, even snel doorheen en door.
Ik zou het vooral zonde vinden als iemand per ongeluk de verkeerde rijst koopt.