Re: Dosering en andere afstellingen

13
Fiijn dat het nu beter werkt. Een langere doorlooptijd = meer extractie = minder zuur is een normaal gevolg. Maar heb je bij de naked portafilter ook een ander mandje in gebruik? Het lijkt mij dat de smaak niet beïnvloed wordt door wel of geen uitlopen, dat ligt normaal echt aan het mandje.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

15
Hallo iedereen,
Ik had toch nog graag jullie mening over hetvolgende.

Het ging een paar keer goed met de nieuwe portafilter en het nieuwe mandje.
Echter heel snel viel ik terug in de oude problemen. Alhoewel ik net hetzelfde doe krijg ik heel uiteenlopende resultaten. Ik krijg de koffie soms helemaal niet door de keel. Zuur, bitter, scherpe smaken, etc
Experimenteren met dosis, maalgraad, etc blijft heel uiteenlopende resultaten geven ook bij gelijke maten en handelingen.

Vorig jaar kocht ik regelmatig de premium bonen van Mister Barish (niet de kleine specility zakjes, maar de grote 750gr) en dat gaf toch steeds een goed resultaat. Van zodra ik overstap op andere soorten bonen, vers gemalen van andere (lokale en bekende) branderijen krijg ik het niet goed. Ik ga geen namen noemen want dat lijkt mij niet netjes. Met de Pure of Easy van MR Barish lukt het heel goed. Het is ook heel consistent. Dosering aanpassen en de koffie is minder sterk. Doorlooptijd kan ik goed aanpassen.

Vorige week dus terug maar eens een pakje Pure van Mr Barish gekocht. En hopla ... wat ik maar doe qua dosering of maalgraad ik krijg telkens lekkere koffie zonder zuurte of bitterheid.

Ligt het aan de bonen? Moet ik het gewoon opgeven en bij Mr Barish blijven?
Ligt het aan of de bonen licht, medium of donker gebrand zijn? Als ik het goed begrijp is dark roast zowiezo bitterder.

Pffff ... wat me gek maakt is dat ik met zo veel verschillende bonen geen consistent resultaat krijg. De regeltjes die ik op internet en op deze site vind lijken helemaal niet de lukken.

Alvast een zalige kerst :-)

Yves

18
Op het oog lijkt de mr barista een dark roast koffie. Het kan zijn dat je die smaak lekkerder vindt en meer prefereert dan een medium roast van andere koffiezaken. Die is nou eenmaal fruitiger en frisser van smaak.

Ik zie dat de blends die jij noemt bestaat uit Java, Honduras, brasil en Colombia en Ethiopië bonen.
Bijna allemaal geven ze een donkere chocolade smaak (behalve de Ethiopië, want dat is vaak een wat frissere koffie).

Het gaat er om dat jij de koffie lekker vindt.
Ik gok zelfs dat jij Italiaanse koffie ook lekker gaat vinden.

Toen ik Italiaanse koffie dronk waren dit een van mijn favorieten, je zou ze eens kunnen proberen:
https://espresso.nl/producten/lekkere-k ... -delicato/

https://espresso.nl/producten/lekkere-k ... zijn-best/
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

19
Bedankt Rosanne
Ik dacht dat dark toast net voor meer bitterheid zou zorgen?

Oh btw … ook bijzonder
Sinds een aantal weken gebruik ik een naked portafilter
Welke dosis of maalgraadik ook gebruik zijn er spetters. Volgens wat ik lees op internet komt dit door verkeerde verhoudingen. Maar ik krijg get niet goed.
Met de bonen van mr barish valt er geen spatje te bespeuren.

20
Iedere boon heeft zijn eigen aanpak en daar komt ervaring bij kijken.

De naked laat je zien of wat jij doet goed is. Oude koffie sijpelt en spuit door het bakje heen bijvoorbeeld. Te fijne maling kan voor spetters zorgen maar ook niet goed verdeeld in het bakje daarom wdt toepassen. Te grove maling gaat er ook te hard doorheeft ook al is het verse koffie. Kortom, van fouten extractie leer net zoveel of meer als van een goede extractie. Blijven experimenteren zoals je nu doet. Maal wat fijner of wat grover, doseer wat meer of minder en hou rekening met retentie als jouw maler niet gemaakt is voor weing retentie
Een Single dosing maler heeft weinig retentie, de jouwe niet dus moet je wat grammen koffie weg malen voordat de maalgraad verstelling daadwerkelijk uit de maler komt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!