Re: Gesloten << Compagnia Dell'Arabica India Monsooned Malabar

21
Na wat mailcontact over en weer, en natuurlijk de inschrijving voor het proefpanel, is het zover. We mogen meedoen. Het doosje komt volgens afspraak, op tijd bij ons thuis. Een doosje gevuld met twee zakjes,waarvan ik er eentje gelijk thuis kan brengen; de koffie. De andere niet.

De oplossing komt bij opening. Er schiet een stukje forum door mijn hoofd: "... mijn vrouw dankt jullie hartelijk voor de chocolaatjes". In ons geval hoop ik voor haar dat ze zo lang 'overleven'. Onze jongens staan al te kijken, dus het wordt in ieder geval delen.

De grote zak is duidelijk alleen voor papa. 'Koffie is papa's hobby'. Een snelle, maar grondige schoonmaakbeurt van de Rancillio Rocky en ze is klaar om via de hopper gevuld te worden met de verse bonen. Wanneer ik de bonenzak open, valt gelijk de grote hoeveelheid gebroken bonen en de donkere branding op. Deze jongens zijn lang gebrand, want ze zweten ervan. Ruiken naar zweet doen ze gelukkig niet. Een milde, zachte geur komt me tegemoet. Lekker.

Met een druk op de knop begint de Rocky haar doser te vullen met het donkere, fijne maalsel. Ondanks dat ze, in een direct-na-de-schoonmaakbeurt, 'standaard' maalt, komt het maalsel er weer heerlijk fijn uit. Gelijk maar eventjes de neus erboven. Ook hier weer een milde geur.

Een eerste shot brengt me helemaal 'in the mood'. Een mooi straaltje van koffiegoud glijdt uit de uitloop van mijn filterdrager. Kwispelend, als warme honing, stroomt het in mijn kopje. 25 secondes verder en ik laat mijn Luna stoppen met pompen.

Het kopje gevuld met dikke crema lacht me tegemoet. De eerste nip geeft een aangename verrassing. Ondanks de milde geur heeft deze koffie een heerlijke pittige, sterk aardse, licht zurige, lange (na-)smaak. Hij blijft lang aan zonder plakkerig te zijn, op de tong, tanden en of gehemelte.

Ook in een volgende test; met suiker en als cappuccino weet de koffie me aangenaam te verrassen. Met een beetje suiker smaakt de koffie, binnen een korte tijd, heftig zuriger met een snelle ineenzakking van de 'lekkere' smaak. Als cappuccino is de koffie veel vriendelijker. Zelfs heerlijk te noemen. De lekkere smaak blijft hierin volledig overeind.

Conclusie voor ons thuis; een WBA (Would Buy Again). Het pittige, aardse valt bij ons in de smaak, alhoewel het nog iets meer chocoladesmaak mag zijn. We, ik en mijn meissie, zijn hier fervent cappucinodrinkers, met voor mij een espresso/doppio op zijn tijd.

Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

Re: Gesloten << Compagnia Dell'Arabica India Monsooned Malabar

24
Bij deze ook mijn ervaring met deze koffie.
De chocolaatjes waren al verslonden voordat de koffie open was, altijd lekker :D
Wat als eerste opvalt is de samenstelling van de bonen, licht en donker door elkaar heen en een glimmend wat vettig aandoend uiterlijk.
De bonen ruiken kruidig, sterk/pittig en een beetje een brandgeur, een lekker pittig aroma vond ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan de boontjes in het apparaat en proeven maar, een krachtige smaak, niet te sterk maar met een lange smaak, niet zurig of bitter, in vergelijking met Mrs Rose die ik hiervoor had qua smaak redelijk gelijk maar heeft de Monsooned Malabar meer pit en is krachtiger waar Mrs Rose wat milder is.
Koffie heeft een mooie crema, ik drink zelf de koffie zonder iets erin en vond hem erg lekker, heb er ook een cappuccino mee gemaakt en deze was ook lekker.

Mijn vrouw en visite die de koffie geproefd hebben vonden het allemaal lekker, een allemans vriend dus.
Als je kijkt naar prijs (€ 10,45 bij Mr Quality) en de smaak is dit zeker geen verkeerde keus.
Als ik dan nog een cijfer mag geven is het een 8+
Zo nu eerst een ................. :!: