Kees heeft een probleem. Sinds een paar dagen lekt er (veel) water vanuit het vacuüm ventiel wanneer hij wordt aangezet. Zeker nu het zo koud is in de loods heeft hij veel tijd nodig om op te warmen en zodra het water in de boiler goed warm begint te worden en het ventiel wat gaat sputteren (wat hij ook een poosje blijft doen want met maar 1 verwarmingselement aangesloten duurt alles lang), gaat het sputteren over in een soort fonteintje. Het water spuit er niet uit maar gutst over de rand. Ik denk dat er zeker een liter water op de bar en de vloer lag.
Ik heb het ventiel inmiddels vervangen vervangen maar het fenomeen blijft zich voordoen. Via een omweg is het me gelukt om zonder al te veel knoeien het ventiel zich te laten sluiten, namelijk door de watertoevoer dicht te draaien. Nadat het ventiel dicht ging, heb ik de kraan open gedraaid en was er niets meer aan de hand. Maar dit is natuurlijk geen oplossing.
Ik vraag me af:
Kan het iets met de omgevingstemperatuur te maken hebben? In de loods is het bijna net zo koud als buiten.
Kan het zijn dat de water level probe niet goed functioneert waardoor de boiler te vol zit en het water en bij het opwarmen (en uitzetten) via het ventiel uitstroomt?
Ik hoop dat ik dit probleem met wat tips vanuit het forum kan oplossen!
KvdW Idrocompresso houdt het niet droog
1Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper